printlogo


کد خبر: 191798تاریخ: 1397/2/10 00:00
رمزگشایی از ویدئوی منزجر‌کننده درباره سلاخی 2 رأس پازن کوهی توسط 2 شکارچی در استان هرمزگان
شکارچی بی‌رحم متهم پرونده جاسوسی است

گروه سیاسی: انتشار یک فیلم کوتاه از کشتار 2 راس پازن توسط 2 شکارچی و نمایش بی‌رحمانه این شکارچیان با لاشه این حیوانات، واکنش فعالان و دوستداران محیط‌زیست را در پی داشت. به گزارش «وطن امروز»، در فیلم منتشرشده، 2 شکارچی محلی در استان هرمزگان یک پازن زخمی را به سمت ارتفاعات می‌کشند تا این پازن زخمی را در کنار لاشه فرزندش قرار دهند و با آن عکس یادگاری بگیرند. شکارچی جوان پس از رسیدن پازن به نقطه دلخواه، جنازه پازن جوان را که در پشت سنگ قرار داشت، مقابل حیوان زخمی می‌اندازد و سپس 2 شکارچی در حالی که در حالتی غیرعادی قهقهه می‌زنند، با این دو حیوان عکس یادگاری می‌گیرند. نخستین بار فیلم این جنایت شکارچیان را پرویز پرستویی منتشر کرد. او در صفحه شخصی خود با انتشار متنی به این اقدام وحشیانه شکارچیان واکنش نشان داد و خواستار برخورد با آنان شد. پرستویی در این باره نوشت: «کشتار وحشیانه و انقراض گونه‌ای نادر از قوچ ایرانی و نشان دادن لاشه قوچ جوان به همنوعش توسط شکارچیان بی‌رحم در استان هرمزگان... این قوچ زنده است و با سوراخ عمیقی که به دلیل اصابت گلوله شکارچیان در پشتش وجود دارد مورد شکنجه قرار می‌گیرد. و در حالی که زنده است او را به زور به لاشه فرزندش نزدیک می‌کنند تا از نظر روحی هم شکنجه شود. بد نیست مسؤولان استان این بی‌رحمان را شناسایی و تحت پیگرد قانونی قرار دهند». آنچه در این ویدئو که در کمتر از 24 ساعت پس از انتشار آن،
چند صد هزار بار بازدید داشته احساسات را بی‌می‌انگیزد، شکار حیوانات نیست بلکه برخورد خشونت‌آمیز و بی‌رحمانه 2 شکارچی است که پیکر زخمی و نیمه‌جان حیوان مادر را می‌کشند تا آن را در کنار لاشه پازن جوان قرار دهند و سرمستانه و به صورت غیرعادی قهقهه بزنند. انتشار این فیلم کوتاه از جنایت شکارچیان، ضرورت قانونگذاری جدید در حوزه محیط‌زیست با هدف برخورد با این بی‌رحمی‌ها را مشخص می‌کند.
این فیلم دلخراش که زجرکش کردن یک پازن بالغ مجروح و لاشه یک پازن جوان را (که البته پرستویی به ‌اشتباه آنها را قوچ نامیده) به ‌تصویر می‌کشید همانند فیلمی که پرستویی چندی پیش از آزار یک سگ در استان خوزستان منتشر کرده بود، موجی از اعتراضات را در فضای مجازی علیه عاملان این جنایت به ‌راه انداخت. کاربران با بیش از 800 هزار نظر در واکنش به فیلم اینستاگرامی پرستویی، خواهان شناسایی و برخورد قضایی با عاملان این کشتار شوم شدند.
ساعاتی بعد، روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان با انتشار جوابیه‌ای، در واکنش به فیلم منتشرشده نوشت:‌ «فیلم مذکور مربوط به سال‌های گذشته بوده و در یکی از شهرستان‌های استان هرمزگان اتفاق افتاده است که در همان زمان اقدامات قانونی و لازم  در این باره انجام شده است (همچنین بعد از آن، یکی از این متخلفان طی سال‌های اخیر نسبت به جلب حمایت و مشارکت جوامع محلی آن منطقه نسبت به حفظ حیات وحش و زیستگاه گونه‌ها اقدام می‌کرد)». هر چند ابتدا به ‌نظر می‌رسید با توضیحات روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط‌زیست هرمزگان، پرونده این کشتار مختومه شده و افکار عمومی رفته‌‌رفته آرام خواهد شد اما جمله پایانی این جوابیه، ابهامات زیادی را به دنبال داشت که مگر می‌شود یکی از این دو کشتارگر بی‌رحم که به‌نظر می‌رسد از مشکلات روحی حاد هم رنج می‌برند، فعالیتی در راستای حفاظت از محیط‌زیست انجام دهد؟ این کشتارگر و حافظ حیات وحش کیست و حالا کجاست؟
بررسی‌ها در همین زمینه نیز باعث شد در کنار بخش ظاهری این ماجرا، واقعیت پشت پرده آن نیز افشا شود. واقعیت این است که در این فیلم کوتاه، جوانی که جنازه حیوان جوان را با بی‌رحمی در مقابل پازن مادر قرار می‌دهد و با سرخوشی و سرمستی با آن عکس یادگاری می‌گیرد، یک شکارچی عادی نبوده است. این شکارچی بی‌رحم مرتضی آریانژاد، یکی از همکاران موسسه میراث پارسیان است که سال گذشته در جریان دستگیری اعضای این سازمان که در پوشش فعالیت محیط‌زیستی، اطلاعات سایت‌های نظامی و موشکی کشور را استخراج و به بیگانگان می‌فروختند، به همراه 12عضو این موسسه دستگیر شد. این شکارچی همان کسی است که از سوی سازمان حفاظت محیط‌زیست میناب اجازه پیدا کرده بود با نصب دوربین‌های تله‌ای، وضعیت حیات وحش این منطقه را بررسی کند.
نکته جالب در این ماجرا اینجاست که فرد منتشر‌کننده این ویدئو که خواستار برخورد با شکارچیان شده (پرویز پرستویی)، یکی از 700 بازیگر، استاد دانشگاه، مسؤول و فعال محیط‌زیستی است که هفته گذشته  با امضای نامه‌ای سرگشاده خطاب به حسن روحانی، خواهان تسریع در روند دادرسی‌شان شده و در پایان آن نامه شهادت دادند: «تاکنون طی حدود بیست سال فعالیت حرفه‌ای بازداشت‌شدگان، جز تلاش برای خدمت به میهن و حفاظت از طبیعت این مرزوبوم، شاهد هیچ‌گونه فعالیت شبهه‌انگیزی از سوی ایشان نبوده‌ایم»؛ نامه‌ای که نام پرویز پرستویی در صدر امضاکنندگانش آمده بود.
اما مرتضی آریانژاد، شکارچی بی‌رحم در این فیلم، به خاطر همین شکار در محاکم قضایی محکوم به حفاظت از محیط‌زیست می‌شود. این همکاری اما با موسسه حیات وحش میراث پارسیان آغاز می‌شود و باعث می‌شود وی نیز به جرم جاسوسی در کنار سایر اعضای این موسسه دستگیر شود. به گزارش تسنیم، پس از افشای این موضوع، پرستویی پست اینستاگرامی‌اش را ویرایش کرد و با رویکردی کاملاً متفاوت تلویحا به دفاع از شکارچی جاسوس این ویدئو پرداخت و نوشت: «یکی از افراد حاضر در فیلم فوق که قبلاً از شکارچی‌های جنوب کشور و شهر میناب بود، فعالیت‌های یکی از کارشناسان حیات وحش موجب جذب او به محافظت از حیات وحش شد و با هزینه شخصی خودش به فعالیت پژوهشی و حفاظت از خرس سیاه و پلنگ ایرانی در این منطقه می‌پردازد».
اگر چه پرویز پرستویی با انتشار این ویدئو، به صورت ناخواسته پرده از ماهیت اعضای موسسه میراث پارسیان برداشت اما پیش از این «وطن امروز» در سلسله گزارش‌هایی به تشریح وضعیت اعضای تشکیل‌دهنده این موسسه پرداخته بود. اعضای این موسسه که رسالت خود را حفظ محیط‌زیست و زیستگاه‌ها تعریف می‌کردند و به این بهانه بخش زیادی از زیستگاه‌های حیات وحش را قرق کرده بودند، از فروشندگان مجوز شکار توریسم به بیگانگان به شمار می‌رفتند. حالا با انتشار این ویدئو می‌توان دریافت که موسسه حیات وحش میراث پارسیان در کنار جاسوسی از سایت‌های موشکی، چه تجارت پرسودی از شکار حیوانات وحشی به دست آورده است.
روز گذشته حجت‌الاسلام اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا نیز در نشست خبری خود، دستگیری شکارچی بی‌رحم این فایل تصویری را به جرم جاسوسی تایید کرد. محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به این سوال که اخیرا فیلمی از شکار قوچ توسط 2 فرد؛ یک پیرمرد و یک‌ جوان منتشر شده است، بر اساس اطلاعات به دست آمده فرد جوان حاضر در تصویر یکی از متهمان پرونده سیدامامی است و شنیده شده فرد در بازداشت نهادهای امنیتی است، در این باره توضیح می دهید؟ گفت: این پرونده‌ای که درباره محیط‌زیست است امنیتی است، حسب اظهار مسؤولان ‌این فرد هم بازداشت شده و مرتبط با پرونده محیط‌زیستی است.
واکنش رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست
ویدئوی منتشرشده از شکار این دو پازن به قدری بی‌رحمانه بود که روز گذشته حتی رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست نیز به آن واکنش نشان داد. عیسی کلانتری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران، در این باره گفت: طبق قانون باید با این افراد برخورد کرد. وی افزود: در چنین مواردی اگر تفنگ‌های شکارچیان غیرمجاز باشد، این سلاح‌ها ضبط می‌شود. کلانتری درباره برنامه و سیاست سازمان متبوعش برای برخورد با اینگونه شکارچیان اضافه کرد: سازمان محیط‌زیست برنامه دارد و هنوز هم آنها را پیگیری می‌کند. رئیس سازمان محیط‌زیست گفت: هر روز از اینگونه اتفاقات، به کرات رخ می‌دهد و شاید یک مورد آن اینطور منعکس شود. کلانتری با بیان اینکه روزانه ۱۰ مورد یا بیشتر چنین اتفاقی می‌افتد، یادآور شد: تعداد محیط‌بانان کم است، همچنین اگر بخواهند با شکارچیان درگیر شوند یا باید بکشند یا کشته شوند. وی خاطرنشان کرد: این افراد باید دستگیر و به قانون تحویل شوند، بیشتر از این کاری از ما برنمی‌آید.
 


Page Generated in 0/0069 sec