printlogo


کد خبر: 191812تاریخ: 1397/2/10 00:00
افزایش ۹۰۰ درصدی جرائم سایبری در ایران

گروه اجتماعی: رئیس پلیس فتای ناجا گفت: در سال ۹۶، ۲۹۶ حمله جدی به سامانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی و حساس کشور داشته‌ایم که ۵۰ درصد آنها از سمت آمریکا و چین بوده است.
به گزارش فارس، سردار سیدکمال هادیان‌فر به میزان جرائم سایبری اشاره و اظهار داشت: از سال 1390 تاکنون میزان جرائم 900 درصد افزایش یافته است؛ یعنی به ازای هر یکهزار و 400 نفر یک فقره جرم به وقوع پیوسته است. رئیس پلیس فتا به بحث کسب و کار اینترنتی اشاره و تصریح کرد: 51 هزار نفر متقاضی دریافت فروشگاه‌های اینترنتی و نماد اعتماد هستند که از این تعداد 31 هزار نفر موفق به دریافت نماد شده‌اند.
سردار هادیان‌فر به حملات سایبری اشاره و اعلام کرد: در روز بیش از 6 تا 7 میلیون حمله سایبری در کشور رخ می‌دهد که درصد زیادی از آن رفع می‌شود و تأثیری روی سامانه‌ها و زیرساخت‌ها و کاربران ندارد. وی با اعلام این مطلب که در سال 96، 7 هزار و 525 حمله به زیرساخت‌ها شناسایی شده، اعلام کرد: 296 حمله به صورت جدی به سامانه‌ها و زیرساخت‌های حیاتی و حساس وجود داشته که 50 درصد آن از سمت آمریکا و چین، 30 درصد از طرف کشورهای اروپایی همچون هلند و آلمان و مابقی از طرف کشورهای آسیایی بوده است.
سردار هادیان‌فر درباره حملات سایبری به بانک‌ها، گفت: ‌از میان 32 بانک 11 بانک بیشترین حمله را به خود اختصاص داده‌اند که مشخصه این بانک‌ها این بوده که بیشترین مشتری و چرخش مالی را داشته‌اند. رئیس پلیس فتا درباره این جرائم اعلام کرد: در طول 6 سال 120 هزار فقره پرونده تشکیل شده که بیش از 86 درصد پرونده‌ها کشف و بیش از 70 هزار مجرم سایبری دستگیر شدند که 70 درصد ‌آن آقا و 23 درصد خانم بودند که تحویل مراجع قضایی شدند.
سردار هادیان‌فر به ارزش ریالی پرونده‌های متشکل در سال 96 اشاره کرد و گفت: ارزش ریالی پرونده‌ها بالغ بر یک‌تریلیون و 427 میلیون و 867 میلیون ریال است البته رقمی که شکات ادعا کرده و گردش مالی نشان داده است. این مقام ارشد پلیس فتا تصریح کرد: در پرونده‌های کشف شده، پولی که از متهمان گرفته شده بالغ بر 931 میلیارد ریال است. وی به 5 جرم اصلی در فضای مجازی در سال 96 اشاره و اعلام کرد: برداشت‌های غیرمجاز از حساب‌های بانکی با 5/61 درصد افزایش نسبت به سال گذشته، مزاحمت‌های اینترنتی با 60 درصد افزایش، کلاهبرداری‌های یارانه‌ای با 55 درصد افزایش،‌ هتک حیثیت و نشر اکاذیب با 31 درصد افزایش و همچنین انتشار فیلم‌های خصوصی و خانوادگی با 22 درصد از جمله موارد جرم مطرح در سال 96 است. رئیس پلیس فتا به پرونده‌هایی درباره انتشار عکس‌های خصوصی در شبکه‌های مجازی اشاره و بیان داشت: پرونده‌ای در شمال کشور داشتیم که عکس دختر خانمی در تلگرام منتشر و به بی‌آبرویی خانواده منجر شد تا جایی که پدر خانواده خودکشی کرد. هادیان‌فر به خانم‌ها توصیه کرد به هیچ عنوان عکس‌های خصوصی‌شان را در شبکه‌های اجتماعی بویژه تلگرام و اینستاگرام قرار ندهند. رئیس پلیس فتا تصریح کرد: 51 درصد از جرائم درباره عفت و اخلاق در تلگرام اتفاق می‌افتد، 23 درصد در اینستاگرام و 11 درصد در واتس‌اپ که بیش از 46 درصد از جرائم حوزه عفت و اخلاق به تولید، بازنشر و انتشار محتویات مبتذل و مستهجن می‌پردازد.


Page Generated in 0/0050 sec