printlogo


کد خبر: 191871تاریخ: 1397/2/11 00:00
چهارگوشه

وزیر کشور انگلیس استعفا کرد
«امبر راد» وزیر کشور انگلیس در بحبوحه گسترش انتقادها از دولت این کشور به اتهام دنبال کردن سیاست‌های ضدمهاجرتی، بامداد دوشنبه از سمتش استعفا کرد. استعفای خانم راد به عنوان یکی از مشاوران همپیمان با نخست‌وزیر، باعث لطمه به کابینه «ترزا می» ‌می‌شود که در حال مذاکرات برای خارج کردن بریتانیا از اتحادیه اروپایی است. این استعفا بعد از آن انجام می‌شود که راد اخیرا به دلیل اتخاذ سیاست‌های سخت‌گیرانه مهاجرتی درباره مهاجران کشورهای کارائیب آماج انتقادات قرار گرفته است. وزارت کشور انگلیس کارت ورودی متعلق به این مهاجران را از بین برده بود.

ترور مدیر امور مالی حشدالشعبی
هیأت حشدالشعبی از ترور مدیر امور مالی این هیأت در بغداد خبر داد. هیأت حشدالشعبی در بیانیه‌ای اعلام کرد: قاسم الزبیدی، مدیر امور مالی این هیأت عصر یکشنبه بر اثر شدت جراحات وارده ناشی از حمله مسلحانه در بغداد جان خود را از دست داد. هیأت حشدالشعبی روز یکشنبه از زخمی شدن این مسؤول در اثنای تلاش برای ترور وی خبر داده بود. صفحه اینستاگرام منتسب به ابومهدی المهندس، فرمانده حشدالشعبی تصاویری از تشییع  الزبیدی در روز دوشنبه را به اشتراک گذاشت.

خروج نظامیان سودانی از یمن؟
اعضای شورای ملی سودان (بخشی از پارلمان) از عمر البشیر، رئیس‌جمهوری این کشور خواستند نیروهای ارتش را فوراً از یمن خارج کند. این قانونگذاران مشارکت سودان در جنگ یمن را مغایر با قانون اساسی دانستند. جنبش انصارالله یمن 7 آوریل اعلام کرد تعدادی از نظامیان سودان طی درگیری‌ها در استان حجه واقع در شمال غرب یمن کشته شدند. سودان در ائتلاف عربی متجاوز به یمن مشارکت دارد اما هنوز به صورت رسمی تعداد نیروهای خود در این ائتلاف را اعلام نکرده و تنها پیش‌تر از آمادگی خود برای اعزام 6 هزار سرباز به یمن خبر داده بود.

توافق برای آزادی محاصره‌شدگان در فوعه و کفریا
منابع خبری شامگاه یکشنبه از حصول توافقی در سوریه خبر دادند که براساس آن، قرار است تروریست‌های مسلح از اردوگاه یرموک در جنوب دمشق، در ازای خروج ساکنان شهرک‌های شیعه‌نشین فوعه و کفریا خارج شوند. تلویزیون الاخباریه سوریه گزارش کرد که اتوبوس‌ها وارد فوعه در شمال شرق شهر ادلب شده‌اند. ساکنان شیعه 2 شهرک فوعه و کفریا بیش از 3 سال است در محاصره کامل تروریست‌ها قرار دارند. آنان با کمک‌های ارسالی ارتش سوریه از طریق آسمان، موفق شده‌اند بیش از 3 سال محاصره را دوام بیاورند. ایران، روسیه و ترکیه نیز نقش ضامن را در اجرای این توافق ایفا خواهند کرد.  این توافق در حالی صورت گرفت که ارتش سوریه تنها یک روز پیش موفق شده بود کنترل محله القدم در جنوب دمشق را به دست گیرد و عناصر داعش را به عمق اردوگاه الیرموک و منطقه الحجرالاسود به عقب براند.  در مرحله نخست 2 کاروان- شامل اتوبوس و آمبولانس- به صورت همزمان وارد اردوگاه الیرموک و شهرک‌های فوعه و کفریا خواهد شد تا گروه نخست از ساکنان این 2 شهرک را که تعدادشان به هزار و 500 نفر می‌رسد، خارج کند. همزمان، گروه نخست از افراد ربوده شده شهرک اشتبرق که تعداد کل آنان 85 نفر است، آزاد خواهد شد.  مرحله دوم  نیز 3 هزار و 500 نفر از ساکنان فوعه و کفریا از این شهرک‌ها خارج خواهند شد.

قول پاشینیان  برای توسعه روابط با روسیه!
رهبر مخالفان ارمنستان پس از دیدار با هیات نمایندگی دومای روسیه در ایروان به همکاری با مسکو چراغ سبز نشان داد. «نیکل پاشینیان» که تا پیش از این علاوه بر اینکه طبل مخالفت با حکومت طولانی‌مدت سرژ سرکیسیان، رئیس‌جمهور پیشین و فساد دستگاهی دولت می‌کوبید و در عین حال به عنوان یکی از سیاستمداران فعال در پارلمان این کشور برای محدودیت نفوذ روس‌ها در ارمنستان نیز شناخته می‌شد، به محض اینکه پای فرستادگان دوما به ایروان رسید، در صف نخست مذاکره با آنها قرار گرفت و تلاش کرد به آنها اطمینان دهد تحولات سیاسی داخلی ارمنستان توطئه‌ای علیه روسیه نبوده و حتی اگر خودش به نخست‌وزیری برسد، روابط 2 کشور توسعه و تعمیق خواهد یافت،


Page Generated in 0/0054 sec