printlogo


کد خبر: 191901تاریخ: 1397/2/15 00:00
بن‌سلمان برای مقابله با موشک‌های یمنی‌ها دست به ‌دامن کلاه‌سبزهای آمریکایی شد
انصارالله: واشنگتن شریک جرم سعودی‌هاست

گزارش‌ها حاکی ا‌ست عربستان‌سعودی برای دفاع از مرزهایش دست به دامن نیروهای ویژه ارتش آمریکا موسوم به «گرین برت» (کلاه‌سبزهای آمریکایی) شده است. یک روزنامه آمریکایی روز پنجشنبه گزارش داده تیمی متشکل از حدود 12 کلاه‌سبز آمریکایی اواخر سال گذشته میلادی وارد مرز عربستان‌سعودی با یمن شده‌اند. روزنامه نیویورک‌تایمز نوشته این دسته از کماندوهای ارتش آمریکا مخفیانه به نظامیان ائتلاف متجاوز سعودی برای مکان‌یابی و تخریب موشک‌های بالستیک نیروهای انصارالله و سکوهای پرتاب آنها کمک می‌کنند. جزئیات عملیات کلاه‌سبزهای آمریکایی را برای نخستین‌بار مقام‌های آمریکایی و دیپلمات‌های اروپایی در گفت‌وگو با نیویورک‌تایمز مطرح کرده‌اند. حضور این نظامیان با بیانیه‌های رسمی پنتاگون تناقض دارد. گفته می‌شود محمد بن‌سلمان، ولیعهد و وزیر دفاع سعودی در جریان سفر اخیرش به واشنگتن، از کاخ سفید درخواست کرده بود برای مقابله با موشک‌های بالستیک یمنی‌ها که به شهرهای مهم این کشور پادشاهی شلیک می‌شود، به ریاض کمک کند. وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) به جزئیات این گزارش واکنش نشان نداده و تنها مدعی است کمک‌های ارتش آمریکا به ائتلاف متجاوز عربستان‌سعودی در یمن تنها مواردی مانند سوخت‌رسانی به هواپیما، کمک‌های لجستیک و مبادله اطلاعاتی را شامل می‌شود اما در واکنش به حضور نظامی آمریکا در مرزهای عربستان، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی در مرزهای یمن و عربستان ثابت می‌کند واشنگتن شریک جنگ یمن است.
محمدعلی الحوثی در توئیتر نوشت: اظهارات وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) درباره حضور نیروهای آمریکایی در مرزهای یمن و عربستان ثابت می‌کند آمریکا مردم یمن را می‌کشد و شریک تجاوز به یمن است. وی افزود: به مردم یمن می‌گوییم که آمریکا در تاریخ خود هیچ‌گاه طرفدار عدالت نبوده بلکه همواره خواسته‌ها و اراده مردم را نادیده گرفته است. حملات موشکی ارتش یمن به عمق خاک عربستان از ابتدای سال جدید میلادی شدت پیدا کرده؛ به طوری که از ماه ژانویه سال 2018 تاکنون ده‎ها فروند موشک بالستیک شلیک شده است که این مساله نشان‌دهنده افزایش روزافزون اقتدار دفاع موشکی ارتش یمن و انصارالله با وجود محاصره همه‌جانبه این کشور توسط رژیم سعودی است. طبق این گزارش، ارتش یمن و انصارالله حملات سال ۲۰۱۸ را «سال موشکی یمن» علیه عربستان‌سعودی اعلام کرده‌اند. نیروهای یمنی در ماه گذشته ده‎ها فروند موشک بالستیک به سمت مناطق مختلف عربستان از جمله ریاض شلیک کرده‎اند که این عملیات موشکی طی روزهای اخیر نیز به اوج خود رسیده است.
 شیوع مجدد وبا در یمن
گروهی از محققان بین‌المللی نسبت به شیوع مجدد بیماری وبا که ممکن است با نزدیک شدن به فصل باران میلیون‌ها تن به آن مبتلا شوند، هشدار دادند. این محققان از طریق  یک مجله پزشکی خواستار تقویت اقدامات فوری به خاطر کاهش خطرات ناشی از شیوع مجدد بیماری وبا شدند. این اقدامات می‌تواند شامل واکسیناسیون، توزیع تجهیزات لازم جهت پاکسازی آب‌ها و اصلاح زیرساخت‌ها برای مصارف بهداشتی باشد. با استناد به بیانیه‌های وضعیت شیوع وبا، این گروه بر این باور است که ۵۴ درصد از مناطق یمن ممکن است تحت تاثیر شیوع بیماری وبا در سال ۲۰۱۸ میلادی قرار بگیرد که نشان می‌دهد بیش از 8/13 میلیون تن در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند. شورای امنیت اوایل مارس گذشته وخامت اوضاع انسانی در یمن را محکوم کرد. سازمان ملل اعلام کرد بیش از ۲۲ میلیون تن از اهالی یمن نیاز به کمک‌رسانی‌های بشردوستانه دارند و از میان آنها 3/11 میلیون تن به این کمک‌ها نیاز مبرمی دارند.
فعال‌شدن آژیر خطر در شهرهای عربستان
مقامات عربستان‌سعودی اعلام کردند قصد دارند استفاده از آژیرهای خطر را دوباره آغاز کنند. وبگاه خبری «النجم الثاقب» یمن گزارش داد قرار است این آژیرها در ریاض و چند شهر دیگر عربستان‌سعودی دوباره فعال شود. این اقدامات در حالی از سوی ریاض انجام می‌شود که حملات موشکی یمن افزایش یافته و مسؤولان سعودی از افزایش آن بیم دارند. سازمان «خدمات و دفاع شهری» عربستان اعلام کرد علاوه بر ریاض، این آژیرها در استان‌های الدرعیه و الخرج و همه استان‌های واقع در شرق این کشور فعال خواهد شد. در همین راستا، شهروندان عربستانی ضمن ابراز نارضایتی از این اقدام اعلام کردند این مساله سبب ترس و نگرانی بیشتر در میان آنان می‌شود.
 180 خبرنگار یمنی، قربانی جنایات آل‌سعود
اتحادیه خبرنگاران یمن در روز آزادی مطبوعات برای سال 2018 با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که در 3 سال گذشته 180 خبرنگار یمنی در جنایات آل‌سعود کشته شدند. این بیانیه افزود: 22 مرکز اطلاع‌رسانی توسط آل‌سعود نابود و 3 مرکز پخش رادیویی و تلویزیونی هدف واقع شده است که پارازیت و بستن صفحه‌های خبرنگاران یمنی در شبکه‌های اجتماعی به آن افزوده شده است.
احتمال خروج سودان از یمن
با افزایش فزاینده تلفات نظامی سودان در یمن و خشم عمومی در سودان از حمایت دولت متبوع‌شان از جنگ ائتلاف متجاوز سعودی، دولت سودان رسما به عربستان سعودی اعلام کرد تمایلی برای شرکت نیروهای این کشور در عملیات نظامی در یمن ندارد. دولت سودان ضمن اعلام عدم تمایل به مشارکت نظامیان خود در جنگ علیه یمن، به اطلاع عربستان رساند که همکاری با این کشور در یمن به ارائه مشورت و حمایت لجستیکی محدود می‌شود. در سپتامبر گذشته‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، فرمانده نیروهای سودانی اعلام کرد، نیروهای سودانی در جنگ یمن 412 نظامی از جمله 14 افسر را از دست داده‌‌‌‌اند، هر چند او تعداد مجروحان را اعلام نکرد اما پیش‌بینی می‌شود تعداد آنان چند برابر کشته‌شدگان باشد. نیروهای سودانی بیشترین نیروهای عربی شرکت‌کننده در نبردهای زمینی علیه یمن هستند.


Page Generated in 0/0166 sec