printlogo


کد خبر: 191907تاریخ: 1397/2/15 00:00
اخبار

اجرای برجام بدون اضافات و مذاکره مجدد
وزیر امور خارجه ایران طی پیامی ویدئویی به‌زبان انگلیسی در یکی از شبکه‌های اجتماعی تأکید کرد ایران نه درباره برجام مذاکره مجدد خواهد کرد و نه به آن چیزی اضافه می‌کند. محمدجواد ظریف در پیام ویدئویی خود گفت: ما سال 2015 به یک توافق جامع درباره برنامه هسته‌ای ایران دست یافتیم که آن را برنامه جامع اقدام مشترک نامگذاری کردیم. در این توافق کشور من موافقت کرد گام‌های محکمی اتخاذ کند تا در وهله نخست نگرانی آمریکا را برطرف کند. وی در ادامه افزود: آمریکا نیز متعهد شد تحریم‌ها را برداشته و تجارت با ایران را تسهیل بخشد. 11 بار است آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام می‌کند ایران به همه تعهدات خود عمل کرده است، در مقابل آمریکا به‌صورت پیوسته این توافق را بویژه با ارعاب دیگران برای تعامل با ایران نقض کرده است. ظریف در این پیام ویدئویی با اشاره به استثنا شدن مسائل منطقه‌ای و قدرت موشکی ایران در برجام تأکید کرد: اجازه دهید این موضوع را یک بار دیگر کاملاً شفاف کنم؛ ما نه امنیت‌مان را به دیگران می‌سپاریم و نه مذاکره مجدد درباره توافقی که پیش‌تر با اعتقاد خوب بدان دست یافتیم انجام خواهیم داد و نه چیزی به آن اضافه خواهیم کرد. وی افزود: در روزهای آینده آمریکا باید تصمیم بگیرد آیا می‌خواهد همچنان به تعهدات خود پایبند بماند یا خیر. موضع ایران در مواجهه با اقدامات قدرت‌مآبانه محکم است. اما اگر آمریکا همچنان به نقض توافق ادامه دهد یا آنکه از توافق خارج شود ما حق خود برای واکنش به‌شیوه‌ای که خود ما انتخاب می‌کنیم خواهیم داشت. آمریکا به توافق جدیدی دست نخواهد یافت بویژه که این کشور به توافقی که قبلاً بدان دست یافته بود احترام نگذارده است.

افشای نام دانشمند هسته‌ای ایران که موساد در ترور او ناموفق بود
منابع اطلاعاتی- امنیتی می‌گویند سازمان جاسوسی رژیم صهیونیست، «موساد» نام «محسن فخری‌زاده» دانشمند هسته‌ای ایرانی را در لیست ترور قرار داده بود. به گزارش فارس، منابع صهیونیست می‌گویند سازمان جاسوسی این رژیم (موساد) تلاش کرد یک دانشمند هسته‌ای ایران را ترور کند اما عملیات او موفق نبوده است. وبگاه «واللا نیوز» گزارش داد اطلاعاتی به‌دست آورده مبنی بر اینکه عوامل موساد پیش‌تر تلاش کردند یک دانشمند هسته‌ای ایرانی به نام «محسن فخری‌زاده‌مهابادی» که مسؤول رآکتور اتمی تهران است را ترور کنند. این وبگاه اذعان کرد تمام دانشمندان هسته‌ای ایرانی که پیش‌تر ترور شدند یا سوءقصدی علیه جان آنها انجام شده، عملیات آن توسط عاملان موساد اجرا شده است. مقامات اطلاعاتی خارجی موساد به واللا گفتند فخری‌زاده در لیست ترور موساد قرار داشت اما آنها اشاره نکردند چرا عملیات ترور او ناموفق بوده است. نام فخری‌زاده از طریق لیست سازمان ملل در اختیار موساد قرار گرفته است. محسن فخری‌زاده تنها دانشمند هسته‌ای ایرانی است که بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نام او را مستقیما در شوی تبلیغاتی هفته پیش به زبان آورد و مدعی شد روی برنامه تسلیحاتی اتمی کار می‌کرده است.

واشنگتن: اروپایی‌ها به نگرانی‌های ما درباره برجام رسیدگی کرده‌اند
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا می‌گوید اروپایی‌ها به «نگرانی‌ها»ی این کشور درباره توافق هسته‌ای ایران و 1+5 رسیدگی کرده‌اند. به گزارش فارس، «هیثر ناوئرت» در پاسخ به سوال یک خبرنگار مبنی بر اینکه آیا گفت‌وگوها میان آمریکا و اروپا هنوز ادامه دارد، گفت: «وزارت خارجه آمریکا کماکان با تروئیکای اروپا درباره نگرانی‌های‌مان درخصوص برجام گفت‌وگو می‌کند. جزئیاتی ندارم که به شما ارائه بدهم اما می‌توانم بگویم این گفت‌وگوها خیلی زود به زود اتفاق می‌افتد». او در ادامه گفت طرف‌های اروپایی‌ نگرانی‌های طرف آمریکایی درباره این توافق را در نظر گرفته‌اند.  وی همچنین درباره مذاکرات میان دیپلمات‌های آمریکایی و اروپایی برای اصلاح برجام گفت: «اطلاعاتی درباره مسائلی که مورد بحث قرار گرفته‌اند ندارم اما در کل می‌توانم بگویم نگرانی‌های ما درباره برجام به طرز قابل توجهی مورد رسیدگی قرار گرفته‌ و ما روش‌های تقویت برجام را مورد بررسی قرار داده‌ایم». یک خبرنگار از سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پرسید: «یک سوال تکمیلی درباره اینکه گفتید به نگرانی‌های شما به نحو قابل توجه رسیدگی شده؛ منظورتان این است که اروپایی‌ها این حرف‌ها را شنیده‌اند یا اینکه تغییراتی [در برجام] اعمال کرده‌اند؟» ناوئرت در پاسخ گفت: «[منظور این است که] حرف‌های ما را شنیده‌اند... ما به آن نگرانی‌ها پرداخته‌ایم».


Page Generated in 0/0062 sec