printlogo


کد خبر: 191909تاریخ: 1397/2/15 00:00
اخبار

عبور ذخایر ارزی ایران از ۱۰۸ میلیارد دلار
صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از شاخص‌های کلان اقتصاد ایران پیش‌بینی کرد ذخایر ارزی ایران در سال جاری با افزایش 3/13 میلیارد دلاری به بیش از ۱۰۸ میلیارد دلار برسد. به گزارش تسنیم، صندوق بین‌المللی پول در جدیدترین گزارش خود از سلسله گزارش‌های موسوم به چشم‌انداز اقتصادی خاورمیانه پیش‌بینی کرد رشد اقتصادی ایران در سال جاری به 4 درصد و نرخ تورم به 1/12 درصد برسد. این نهاد بین‌المللی رشد اقتصادی ایران در سال گذشته را 3/4درصد و نرخ تورم ایران در این سال را 9/9 درصد محاسبه کرده است. بر اساس این گزارش تولید ناخالص داخلی ایران در سال 2017 بالغ بر 9/431 میلیارد دلار بوده که پیش‌بینی می‌شود این رقم در سال 2018 به 9/418 میلیارد دلار کاهش یابد. این نهاد بین‌المللی همچنین پیش‌بینی کرده است رشد بخش غیرنفتی ایران از 4 درصد در سال 2017 به 8/3 درصد در سال جاری کاهش یابد. رشد بخش نفتی ایران نیز از 2/5 درصد در سال قبل به 6/4درصد در سال جاری کاهش می‌یابد.

ترخیص ۱۹۰۰ خودرو با ثبت سفارش‌های غیرقانونی
بر اساس اطلاعات موجود، بیش از ۱۹۳۰ خودرو با ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی و فاقد اعتبار طی سال ۹۶ با انجام تشریفات قانونی از گمرکات ترخیص شده است. به گزارش تسنیم، طی هفته‌های اخیر رسانه‌های کشور با خبر شوکه‌کننده ثبت‌سفارش غیرقانونی بیش از 6481 خودرو مواجه شدند. یکی از مهم‌ترین ابهامات درباره این آمار این بود که چه‌تعداد خودرو با ثبت‌سفارش‌های غیرقانونی که عمدتاً در زمان مسدود بودن سایت ثبت‌سفارش انجام شده، از گمرکات خارج شده است. بر اساس اطلاعات اولیه، حدود 1939 خودرو با ثبت سفارش‌های غیرقانونی طی سال 96 از گمرکات خارج شده ‌است. اگر فرآیند شماره‌گذاری این خودروها در پلیس راهور نیروی انتظامی انجام نشده باشد لازم است دستگاه‌های اجرایی از جمله گمرک، سازمان توسعه تجارت و اداره مقررات صادرات و واردات هرچه سریع‌تر از طریق نامه‌نگاری با نیروی انتظامی، از شماره‌گذاری و ورود این خودروها به بازار جلوگیری کنند. به این ترتیب بیش از 4500 خودرو نیز که ثبت‌سفارش شائبه‌دار یا غیرقانونی داشته، مشمول مقررات قاچاق شده و در گمرکات مختلف و دوازده‌گانه از جمله شهید باهنر و رجایی، توقیف شده ‌است.


اقدام خودروسازان در افزایش قیمت خودرو خودسرانه است
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: اقدام خودروسازان در افزایش قیمت خودرو خودسرانه است. محمد‌رضا منصوری در گفت‌وگو با خانه ملت، از بررسی علت افزایش بی‌رویه قیمت انواع خودرو در کمیسیون متبوعش خبر داد و گفت: قیمت انواع خودرو حدود 6 تا 8 میلیون تومان افزایش یافته که معتقدم خودروسازان خودسرانه نسبت به این تصمیم اقدام کرده‌اند. وی افزایش قیمت انواع خودرو از سوی خودروسازان را اقدامی غیرمنطقی و موجب افزایش بیشتر نرخ تورم در جامعه دانست و اظهار داشت: شرایط اقتصادی کشور به‌گونه‌ای نیست که اقتصاد، توان شوک و ایجاد التهاب جدیدی در کالاها، بویژه خودرو را داشته باشد، خودروسازان باید به این مساله توجه جدی داشته باشند. منصوری تصریح کرد: بررسی افزایش قیمت بی‌رویه انواع خودرو که طی روزها و هفته‌های اخیر شاهد آن بودیم، در دستورکار جدی کمیسیون صنایع و معادن مجلس قرار گرفته و با حضور مسؤولان مربوط، علل و عوامل آن مورد بررسی قرار می‌گیرد. وی با تأکید بر اینکه وزیر صنعت، معدن و تجارت باید نسبت به افزایش قیمت خودروها پاسخگو باشد، گفت:‌ ای کاش خودروسازان در کنار افزایش قیمت‌های محصولات‌شان، کیفیت را نیز ارتقا می‌دادند، در این صورت توجیهی برای افزایش قیمت پیدا می‌شد. وی اضافه کرد: به‌طور قطع نمایندگان مجلس با هرگونه افزایش قیمت خودرو، بدون در نظر گرفتن ارتقای سطح کیفی محصولات مخالفند؛ خودروسازان باید درباره علل یا عوامل افزایش یک‌باره قیمت محصولات‌شان به نمایندگان مردم در خانه ملت توضیح دهند.


Page Generated in 0/0154 sec