printlogo


کد خبر: 191943تاریخ: 1397/2/15 00:00
چهارگوشه

موضع آیت‌الله سیستانی درباره انتخابات عراق
آیت‌الله سیدعلی سیستانی، مرجعیت عالیقدر شیعیان عراق دیروز جمعه با صدور بیانیه‌ای، نظر خود را درباره انتخابات پارلمانی این کشور اعلام کرده است. در ادامه بیانیه آمده است که مرجعیت دینی عراق در کنار همه کاندیداها قرار دارد اما به هیچ کاندیدای خاصی کمک نمی‌کند. آیت‌الله سیستانی اعلام کرد شرکت در انتخابات حق همه شهروندان عراقی است و هیچ‌کس نمی‌تواند آنها را مجبور به مشارکت کند. انتخابات پارلمانی عراق 22 اردیبهشت در سراسر عراق برگزار  می‌شود.

کاهش احتمالی نظامیان آمریکایی در کره‌جنوبی
بر اساس اعلام چند مقام رسمی، دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا به پنتاگون دستور داده تا گزینه‌هایی را برای کاهش تعداد نظامیان آمریکایی در کره‌جنوبی آماده کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، این گزارش چند هفته پیش از آنکه ترامپ نشست مهمی با کیم جونگ‌اون، رهبر کره‌شمالی داشته باشد، منتشر شده است. ترامپ مصمم بوده سربازان آمریکایی را از کره‌جنوبی خارج کند و استدلال کرده چند دهه حضور این نظامیان جلوی کره‌شمالی را از تبدیل شدن به یک تهدید هسته‌ای نگرفته است. مشخص نیست ترامپ به دنبال گزینه‌هایی برای خروج کامل سربازان بوده یا خروج بخشی از آنها.

حمایت حزب حاکم از پاشینیان در انتخابات 8 مه
حزب حاکم ارمنستان اخبار موجود در زمینه حمایت از نیکول پاشینیان، رهبر مخالفان در انتخابات 8 ماه مه ‌(18 اردیبهشت) را تایید کرد. این انتخابات به منظور برگزیدن نخست‌وزیر آتی ارمنستان برگزار خواهد شد. از چندی پیش، تظاهرات در ارمنستان در اعتراض به روی کار آمدن سرژ سرکیسیان، در مقام نخست‌وزیر این کشور که به مدت 10 سال نیز رئیس‌جمهور بوده، آغاز شد. معترضان خواستار استعفای وی بودند. پاشینیان و هم‌حزبی‌هایش هشدار داده بودند در صورت رأی منفی به نخست‌وزیری وی، «سونامی سیاسی» راه می‌افتد.

اردوغان نامزد حزب حاکم در انتخابات شد
حزب حاکم ترکیه رسما رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور فعلی ترکیه را به عنوان کاندیدای‌ این حزب در انتخابات ریاست‌جمهوری زودهنگام این کشور که ۲۴ ژوئن برگزار می‌شود، معرفی کرد. در همین حال، 4 حزب اپوزیسیون قصد دارند در انتخابات پارلمانی با یکدیگر متحد شده و به طور مشترک علیه حزب عدالت و توسعه وارد رقابت شوند. اصلی‌ترین حزب مخالف یعنی حزب «مردم جمهوری‌خواه» قبول کرده با حزب «خوب» و 2 حزب کوچک دیگر در راستای تضعیف تسلط ۱۶ ساله حزب عدالت و توسعه بر سیاست ترکیه ائتلاف کنند.

سقوط یک فروند هواپیمای نظامی آمریکا
رسانه‌ها از سقوط یک هواپیمای ترابری نظامی آمریکایی از نوع «130C» در نزدیکی فرودگاهی در ایالت جورجیا در شب پنجشنبه‌ خبر دادند.  سخنگوی مطبوعاتی نیروی هوایی آمریکا درباره سقوط هواپیمای C130 گفت: « ما می‌توانیم تایید کنیم این هواپیمای گارد ملی بوده است. این تمام اطلاعاتی است که تا این لحظه در اختیار داریم». در توئیتر انجمن آتش‌نشانی شهر ساوانا عکسی از محل حادثه منتشر شده است.

از سرگیری اعتراضات ضددولتی در مراکش
ساکنان شهر جراده مراکش دوباره با برگزاری تظاهرات، خواهان آزادی بازداشت‌شدگان شدند. تظاهرات‌کنندگان خواهان برآوردن نیازهای عادلانه و مشروع خود از جمله فراهم آوردن یک جایگزین اقتصادی برای ساکنان استان جراده مراکش هستند. اعتراضات در شهر جراده مراکش ۲۲ دسامبر در پی کشته شدن 2 معدنچی در معدن زغال‌سنگ آغاز شد و بعد از کشته شدن یک جوان دیگر در اوایل فوریه اعتراضات بیشتر شد. معترضان از «به حاشیه راندن» اقتصادی و نبود فرصت‌های شغلی شکایت دارند، در حالی که دولت وعده داده پروژه‌هایی را برای حل مشکلات ایجاد کند.

 

Page Generated in 0/0264 sec