printlogo


کد خبر: 191977تاریخ: 1397/2/16 00:00
چهارگوشه

تنش داخلی  ائتلاف متجاوز سعودی در یمن بالا گرفت
اشغال بندر سقطرا توسط نیروهای اماراتی
همزمان با تشدید تنش‌ها بین عربستان سعودی، امارات و دولت مستعفی یمن بر سر جزیره استراتژیک سقطرا، یک مقام اماراتی تأکید کرد برخی‌ها جزیره سقطرا را دیر کشف کردند. انور قرقاش، وزیر مشاور در امور خارجه امارات در واکنش به تشدید تنش بین دولت مستعفی یمن، عربستان سعودی و امارات نوشت: «برخی‌ها با هدف خدشه‌دار کردن ائتلاف عربی و امارات، جزیره سقطرا را دیر کشف کردند». طبق این گزارش، کمیته نظامی عربستان سعودی برای حل‌وفصل اختلافات پیش آمده بین امارات و دولت مستعفی یمن وارد جزیره سقطرا شده است، این در حالی است که منابع عربی از اعزام پنجمین هواپیمای نظامی امارات با چندین خودروی نظامی به این جزیره خبر دادند. یک مقام مسؤول در دولت مستعفی یمن روز جمعه به شبکه الجزیره قطر گفت نیروهای اماراتی هنگام حضور نیروهای دولت مستعفی یمن، فرودگاه و بندر سقطرا را اشغال کردند. کاربران فضای مجازی روز پنجشنبه نیز اعلام کردند نظامیان اماراتی فرودگاه جزیره زیبای سقطرا را اشغال کرده و نیروهای وابسته به دولت مستعفی را از آنجا اخراج کرده‌اند. اختلافات بین دولت مستعفی یمن و امارات به عنوان دومین کشور بزرگ عضو ائتلاف عربی علیه یمن به رهبری عربستان سعودی، از یک سال قبل به دنبال اقدام عبدربه منصور هادی، رئیس‌جمهور مستعفی یمن مبنی بر عزل  عیدروس الزبیدی، استاندار عدن و وابسته به امارات، تشدید شده است.

پاسخ تند چین به اظهارات مکرون
غرب در اقیانوس هند و آرام چه کار دارد؟
وزارت خارجه چین به اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه درباره ضرورت مقابله با هژمونی این کشور واکنش تندی نشان داد. امانوئل مکرون در جریان سفر هفته گذشته خود به استرالیا، خواستار یک ائتلاف راهبردی جدید میان فرانسه، هند و استرالیا در پاسخ به چالش‌های منطقه اقیانوس هند- اقیانوس آرام و فعالیت رو به گسترش چین در این منطقه شده بود. متعاقب آن «هوآ چوآنیینگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در پاسخ به خبرنگاران که نظر او را درباره اظهارات مرد فرانسوی جویا شده بودند، ابتدا چند سوال پرسید. این مقام چینی بدون نام بردن از آمریکا گفت: «در چشم جهان، کدام کشور است که می‌توان به راحتی گفت این روزها در جهان در حال تحمیل هژمونی است؟ چه کسی (کشوری) برای مدتی طولانی به نحوی در منطقه (اقیانوس هند- آرام) دنبال هژمونی نظامی یا اقتصادی بوده است؟» به عبارت دیگر چوآنیینگ، به همان پرسش همیشگی اشاره کرد که آمریکا و در کل غرب با چه توجیهی در اقیانوس هند و اقیانوس آرام حضور نظامی دارند؟ او در پایان خطاب به مکرون گفت: «قبل از ایراد چنین سخنان و اتهام‌های بی‌اساس، شما باید درباره واقعیات شفاف‌سازی کنید».

اعلام برائت مصر از طرح دخالت سعودی در سوریه
به دنبال ادعای اولیه قاهره مبنی بر احتمال اعزام نیروهای مصری به سوریه در چارچوب طرح آمریکایی دخالت پادشاهی‌‌های عربی در این کشور، وزارت خارجه مصر با لحنی دیپلماتیک این موضوع را منتفی دانست. به‌ گزارش الجزیره، وزارت خارجه مصر در بیانیه‌ای در توضیح اظهارات سامح شکری، وزیر خارجه این کشور مبنی بر اعزام نیروهای عربی به سوریه اعلام کرد اعزام نیروهای مصری به خارج از کشور صرفا در چارچوب قانون اساسی، ضوابط سیاسی و قانونی مشخص انجام می‌شود. بدین ترتیب مصر یک بار دیگر رژیم سعودی را در خیال خوش شرکت در یک ماجراجویی نظامی به نفع ریاض غافلگیر کرده و خود را از غائله شام دور نگاه داشت. در بیانیه منتشرشده از سوی قاهره آمده است: «وزیر خارجه مصر در پاسخ به سؤالی درباره صحت اخبار منتشر شده در رسانه‌های عربی و بین‌المللی مبنی بر درخواست آمریکا برای اعزام نیروهای عربی به سوریه، فقط این موضوع را تایید کرده و اظهار نظر او در این‌باره به هیچ‌وجه مربوط به امکان اعزام نیروهای مصری به سوریه نبوده است». گفته می‌شود بیانیه وزارت خارجه مصر، «عادل الجبیر» وزیر خارجه سعودی را که اخیرا در نشستی خبری با «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل در ریاض از انجام مذاکرات کشورهای عربی با واشنگتن درباره اعزام نیرو به سوریه سخن گفته بود عصبانی کرده است.
 


Page Generated in 0/0049 sec