پس از حدود ۴ ماه از وقوع سانحه برخورد نفتکش ایرانی سانچی و کشتی فلهبر کریستال، رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه، دلایل این حادثه مرگبار را اعلام کرد و گفت: بر اساس نظریه ایران، پاناما و بنگلادش کشتی کریستال مقصر بوده است. به گزارش تسنیم، نادر پسنده در نشست تشریح رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فلهبر کریستال با اشاره به فصل 7 آییننامه بینالمللی بررسی سوانح دریایی اظهار داشت: کشورهای ایران، چین، پاناما (صاحب پرچم کشتی سانچی)، هنگکنگ و بنگلادش مجاز به بررسی سانحه بودند. وی تصریح کرد: کشتی فلهبر کریستال از بندر کالامای آمریکا بهسمت بندر دونگاوان چین حرکت میکند و همه بررسیهای فنی آن بدون نقص اعلام شده است. وی ادامه داد: کشتی نفتکش سانچی یک روز بعد یعنی 25 آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با 111510 تن میعانات گازی بهسمت بندر دایسان کرهجنوبی حرکت میکند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد 18 دیماه است. وی با ابراز اینکه حدود 15 متر (بهاندازه یک ساختمان 5طبقه) از این کشتی زمانی که بار دارد زیر آب میرود، تصریح کرد: در سانحه سانچی، عرشه کریستال در سینه نفتکش سانچی فرو رفته بود. وی با اعلام اینکه 4 دقیقه قبل از تصادم ملوان دیدبان سانچی خطر تصادم با کریستال را در فاصله 6/1 مایلی تشخیص میدهد، گفت: کشتی ماهیگیری از پاشنه سانچی عبور کرده و ملوان میپرسد «کشتی C عبور کرد، کمی به راست؟»، افسر سوم میگوید «بهسمت راست چرا؟»، دیدبان میگوید «فاصله عبور کشتی صفر است». در ساعت 19 و 47 دقیقه افسر سوم سانچی میپرسد «آن یک کشتی کوچک است، درست است؟»، ملوان دیدبان میگوید «خیر، یک کشتی بزرگ است» و افسر سوم میگوید «پس چرا دارد اینگونه اقدام میکند؟» در این لحظه افسر سوم و دیدبان کریستال که تازه مسؤولیت ناوبری را بهعهده گرفته است هنوز متوجه تصادف با سانچی نشده است. وی بیان کرد: ساعت 19:48 افسر سوم با کاپیتان تماس میگیرد و میگوید یک کشتی در سمت راست با فاصله عبور صفر. کشتی کریستال هنوز متوجه خطر نیست. افسر سوم سانچی: «اوه، چرا آن کشتی هیچ کاری نمیکند؟ اوه». افسر سوم: «برو به چپ، سکان تمام به چپ. اوه، سکان تمام به چپ». ساعت 19:50 کاپیتان سانچی میگوید «داریم برخورد میکنیم، سکان تمام به چپ. سکان تمام به چپ». افسر سوم کریستال میگوید «سکان تمام به راست». ساعت 19:50 دقیقه 2 کشتی به هم برخورد میکنند. کاپیتان سانچی دستور میدهد سیستم اعلام اضطرار را فعال کنند. رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچی ادامه داد: ساعت 19:51 یعنی یک دقیقه پس از برخورد عرصه، سانچی بلافاصله منفجر میشود. کاپیتان دستور میدهد پمپهای حریق روشن شود و میگوید «آتش! هیچ کاری نمیتوان کرد». کاپیتان کریستال دستور عقب رفتن را میدهد. پسنده با ابراز اینکه ساعت 19:52 انفجارات پیاپی پل فرماندهی و ساختمان کشتی و حتی دریا در اطراف سانچی را در بر میگیرد و تخمینزده میشود درجه حرارت حدود 700 درجه است، اظهار کرد: ساعت 19:53 موتور و ژنراتور اصلی سانچی و سیستم هشدار از کار میافتد. ژنراتور اضطراری برای یک دقیقه روشن میشود و پس از آن از کار میافتد. وی با اشاره به اینکه کشتی کریستال پس از سانحه بهسمت عقب حرکت میکند، افزود: چندین بار شناورهای امدادی بهدلیل وجود گازهای سمی مجبور شدند از کشتی سانچی فاصله بگیرند. وی تأکید کرد: هر دو کشتی نتوانستهاند مطابق قانون 5 کنوانسیون جلوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیدبانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمام ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را بهعمل آورند. هر دو کشتی نتوانستند ارزیابی درستی از تصادم داشته باشند. وی ادامه داد: بر اساس نظریه سانچی این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب حدود 10مایلی بین تانکر سانچی و کشتی کریستال در حال حرکت رخ داده است. رئیس هیات ایرانی بررسی سانحه سانچی با اشاره به علت اصلی سانحه بر اساس نظریه کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش گفت: بر اساس این نظریه تغییر مسیر کشتی کریستال بهسمت راست که 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده و اگر این تغییر مسیر صورت نمیگرفت تصادفی رخ نمیداد. بهگفته وی اما بر اساس نظریه چین و هنگکنگ کشتی سانچی مقصر شناخته شده است.