printlogo


کد خبر: 192058تاریخ: 1397/2/17 00:00
فرمانده ارتش یمن دلایل شکست سامانه‌های پاتریوت سعودی را تشریح کرد
باب‌المندب هدف بعدی موشک‌های یمنی

پایگاه‌های نظامی سعودی در مناطق جنوبی عربستان همچنان آماج حملات انتقامجویانه ارتش و انقلابیون یمنی قرار دارد. دیروز شبکه تلویزیونی المسیره، ارگان انصارالله خبر داد که یک موشک زلزال ۲ توسط نیرو‌های یمنی به سوی محل تجمع نظامیان سعودی و مزدوران عرب و آفریقایی آنها در پایگاه عین الثورین در استان عسیر شلیک شده است که به نظر می‌رسد تلفات سنگینی به نیروهای متجاوز وارد آورده باشد. این شبکه همچنین از هلاکت ۲ نظامی سعودی در عملیات یگان تک‌تیرانداز کمیته‌های مردمی یمن در منطقه تباب الشیخ و پایگاه الحسکول در استان جیزان و همچنین حمله موشکی و راکتی به محل تجمع نظامیان ارتش سعودی و مزدوران آن در این استان و استان نجران در جنوب عربستان خبر داد. طبق اعلام وزارت دفاع یمن، نیروهای این کشور در ماه گذشته میلادی ۵۶ حمله در خاک عربستان انجام داده و ۴۰ عملیات نفوذ به خاک یمن را خنثی کردند. همچنین عصر روز شنبه بر اثر 2 حمله هوایی جنگنده‌های سعودی به خانه‌ای در باقم در صعده اعضای یک خانواده 5 نفره کشته شدند. تعدادی از خانه‌ها و اموال شهروندان در این شهر واقع در شمال غرب استان صعده نیز تخریب شد.
سخنگوی ارتش: تجاوز آمریکایی به یمن
 در همین حال، سخنگوی ارتش یمن بیانیه پنتاگون درباره مشارکت مستقیم نیروهای آمریکایی در جنگ علیه یمن را نشانه درستی رویکرد رهبران صنعا از آغاز جنگ تحمیلی خواند، چرا که ثابت شد تجاوز به این کشور در وهله اول جنگی آمریکایی است. به گزارش المیادین، اشرف لقمان تاکید کرد: «اگر حمایت واشنگتن نبود، دست‌های آن در منطقه هرگز جرات نمی‌کردند حتی یک تیر به سوی یمن شلیک کنند. ارتش و کمیته‌های مردمی یمن کاملا حق دارند از همه ابزارها برای دفاع از یمن در برابر نیروهای اشغالگر با تابعیت‌های مختلف استفاده کنند.» محمدعلی الحوثی، رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز در همین راستا با انتشار توئیتی به آمریکایی‌ها هشدار داد، اگر پای آنها به خاک یمن گذاشته شود، قطع خواهد شد و ارتش و کمیته‌های مردمی یمن در تمام جبهه‌ها در کمین آنها هستند.
هدف بعدی؛ ناوگان تنگه باب‌المندب
یک فرمانده ارتش یمن با تاکید بر کاملا یمنی بودن موشک‌هایی که به عمق خاک عربستان شلیک می‌شود، به طور جدی به کشورهای عضو ائتلاف متجاوز به این کشور هشدار داد که ارتش یمن توان هدف قرار دادن ناوگروه‌های آنان در تنگه راهبردی باب‌المندب را دارد. سرتیپ یحیی الحوثی از فرماندهان ارتش یمن و کارشناس مسائل نظامی به خبرگزاری تسنیم گفت: «موشک‌های بالستیک ما با توانمندی و به دست متخصصان یمنی ساخته شده است؛ اگر این نگرانی حاصل از حملات موشکی بالستیک به پادشاهی شیطانی (آل‌سعود) نبود، این همه و با این شدت فریاد و سروصدا راه نمی‌انداختند». او از دقت موشک‌های مزبور و خسارت‌های وارده به تاسیسات اقتصادی و مهم سعودی از جمله فرودگاه‌ها و شرکت آرامکو مثال‌هایی آورد و سپس پرتاب همزمان 8 فروند موشک به مواضع اقتصادی و مهم سعودی همزمان با روز تشییع پیکر شهید صالح الصماد را جدیدترین پیام صنعا برای ریاض دانست مبنی بر اینکه این واکنش، آغاز کار است و اقدامات بزرگ‌تر در راه خواهد بود. سرتیپ الحوثی گفت: «پاسخ ما در آینده چه در عمق خاک عربستان و چه در استفاده از موشک‌های بالستیک و توسعه توانمندی‌های آن یا استفاده از پهپادها متنوع خواهد بود و علاوه بر این شهرهای مختلف سعودی از نجران و جیزان و سایر شهرها را شامل خواهد شد».
این فرمانده ارتش یمن حملات ائتلاف سعودی به غیرنظامیان یمنی یا ترور شهید الصماد، رئیس شورای عالی یمن را نشان‌دهنده آن دانست که دشمنان این کشور فاقد ارزش و اخلاق هستند و پاسخ موشکی بهترین راه پاسخگویی به غرور و تکبر آنهاست.  در مقابل او تاکید کرد: «حمله به تاسیسات اقتصادی و فرودگاه‌های دولتی در خاک عربستان و خودداری از حمله به اماکن غیرنظامی حامل این پیام است که نیروهای یمنی به اصول اخلاقی و ارزش‌های انسانی پایبندند و این چیزی است که اسلام به آن دستور داده که کودکان و سالخوردگان را نکشید و اسیران را از آب محروم نسازید و هیچ زنی را به قتل نرسانید اما سعودی‌ها این مسائل را نمی‌دانند». او اعلام کرد ارتش یمن هنوز بر قول شهید الصماد در سفر به الحدیده که گفته بود چنانچه این بندر هدف قرار بگیرد، شرکت آرامکو و کشتی‌های تجاری سعودی در باب‌المندب هدف قرار خواهند گرفت ایستاده است. به گفته سرتیپ الحوثی، قدرت یمن برای هدف قرار دادن شرکت آرامکو به میزان زیادی افزایش پیدا کرده و توانسته فعالیت شرکت استخراج نفت را فلج کند. این فرمانده ارتش یمن، از خود آمریکایی‌ها نقل کرد که سامانه پدافند موشکی پاتریوت شکست مفتضحانه‌ای خورده و نتوانسته اهداف دفاعی سعودی را عملی کند. به گفته او پاتریوت باری سنگین بر دوش رژیم سعودی است که با وجود خرید گران‌قیمت آن از آمریکایی‌ها نتوانسته با سامانه‌های موشکی و پهپادهای یمنی مقابله کند و به همین دلیل سعودی‌ها به دنبال خرید اس300 از روسیه هستند. بر اساس محاسبات انصارالله، سامانه پاتریوت سعودی‌ها برای هدف قرار دادن هر یک موشک بالستیک (چند هزار دلاری) یمنی باید بیش از 3 میلیون دلار هزینه کند و شاید این رقم در برخی موارد به 10 میلیون دلار برسد که تازه به دلیل سرعت بسیار بالای برکان‌های یمنی هدف قراردادن آنها بویژه در صورتی که در تعداد زیاد به یک هدف شلیک شوند غیرممکن خواهد بود.

غرق شدن کشتی جنگی کویت در آب‌های خلیج‌فارس
ستاد کل ارتش کویت از غرق شدن یک کشتی جنگی این کشور در آب‌های خلیج‌فارس خبر داد. این اتفاق ظاهرا روز جمعه به وقوع پیوسته و علت آن در حال بررسی است. بر اساس بیانیه ستاد کل ارتش کویت، این رویداد تلفات انسانی نداشته است. در این بیانیه آمده است: گزارش شده که یکی از کشتی‌های متعلق به نیروی دریایی روز گذشته دچار حادثه شده بود. جز آسیب‌های مادی، تمام خدمه نجات یافتند. این حادثه در حال بررسی است تا علت غرق شدن کشتی مشخص شود.


Page Generated in 0/0054 sec