printlogo


کد خبر: 192059تاریخ: 1397/2/17 00:00
مدیرعامل شرکت نفت ایران:
به کرسنت اعلام کردیم برای تحویل گاز آماده‌ایم
پس از ترکیه، آیا به امارات هم گاز مجانی صادر می‌کنند؟

پس از آنکه برخی شنیده‌ها از احتمال صادرات گاز مجانی به امارات از سوی ایران خبر داده بود؛ حالا مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران می گوید ایران به شرکت اماراتی کرسنت اعلام کرده آماده است از میدان سلمان صادرات گاز به این کشور را انجام بدهد.
به گزارش «وطن امروز»، دیروز یکشنبه علی کاردر، مدیرعامل شرکت ملی نفت درباره این خبر که ایران در هفته‌های گذشته گاز میدان سلمان را بابت جریمه به قرارداد کرسنت به این شرکت اماراتی تحویل می‌دهد، به فارس گفت: من قاطعانه این خبر را تکذیب می‌کنم اما این نکته را اعلام می‌کنم که ما به کرسنت رسما اعلام کردیم ایران توانایی ارسال گاز به این شرکت را دارد. کاردر در پاسخ به این سوال که آیا ایران از لحاظ فنی و تجهیزاتی امکان ارسال گاز به این شرکت اماراتی را دارد صریحا پاسخ داد: بله! ما تجهیزات لازم را برای ارسال گاز میدان سلمان به این شرکت اماراتی آماده کرده‌ایم. اگرچه کاردر ابتدا در اختیار قرار دادن میدان سلمان به شرکت اماراتی کرسنت بابت جریمه قرارداد را تکذیب کرد اما در ادامه تصریح کرد تصمیم‌گیران نفتی در دولت حسن روحانی در نظر دارند از میدان سلمان به امارات گاز صادر کنند. «وطن امروز»
22 فروردین امسال در گزارشی با عنوان «صادرات گاز رایگان به امارات؟!» این احتمال را مطرح کرد که مدیریت وزارت نفت پرداخت غرامت به شرکت اماراتی کرسنت را همانند پرداخت غرامت به ترکیه انجام خواهد داد. در گزارش مذکور آمده بود: «هرچند به‌نظر می‌رسد مقامات وزارت نفت ترجیح می‌دهند در این زمینه کمتر اطلاع‌رسانی کنند اما گمانه‌زنی‌‌‌هایی درباره نحوه پرداخت غرامت قرارداد گازی به شرکت اماراتی کرسنت مطرح شده است. یک گمانه‌زنی در این‌باره مطرح است و آن اینکه ایران به جای پرداخت جریمه، به امارات گاز مجانی صادر می‌کند؛ مشابه آنچه در ماجرای قرارداد گازی با ترکیه اتفاق افتاد و ایران 2 میلیارد دلار گاز رایگان به این کشور صادر کرد. اظهارات مقامات نفتی نیز درباره احیای قرارداد با شرکت اماراتی و صادرات گاز بدون هیچ اشاره‌ای به جزئیات آن، این گمانه را تقویت می‌کند. اما آیا ایران می‌خواهد به امارات نیز گاز رایگان بدهد؟ این سوالی است که تاکنون به آن پاسخی داده نشده است. اما اگر این گمانه‌ها صحت داشته باشد، ایران تا سال‌ها به شرکت اماراتی گاز رایگان می‌دهد. پیش‌تر مقامات دولت روحانی گفته بودند میزان جریمه ایران در قرارداد کرسنت، 18 میلیارد دلار است».
 


Page Generated in 0/0076 sec