printlogo


کد خبر: 192078تاریخ: 1397/2/18 00:00
وزیر راه: آزادراه‌های دولتی به بخش خصوصی واگذار می‌شود
دولت برای افزایش عوارض جاده‌ای برنامه دارد
رئیس پلیس راهور: راه‌های ناایمن در زمان انتخابات افتتاح می‌شود

گروه اقتصادی:  عباس آخوندی دیروز بعد از تعریف و تمجید از وزارتخانه متبوع خود در زمینه راهداری اعلام کرد آزادراه‌ها به بخش خصوصی واگذار می‌شود. به گزارش «وطن‌امروز»، واگذاری آزادراه‌ها به بخش خصوصی به معنای افزایش نرخ عوارض جاده‌ای است و حتی برخی منابع خبری از احتمال تعیین عوارض برای آزادراه‌هایی چون تهران- کرج خبر دادند.گردهمایی سراسری روسای ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای سراسر کشور دیروز با حضور وزیر راه‌وشهرسازی، رئیس پلیس راهور کشور، مدیران قوه‌قضائیه و مسؤولان راهداری سراسر کشور برگزار شد. در این مراسم عباس آخوندی، وزیر راه‌وشهرسازی گفت: حمل‌ونقل جاده‌ای عمده‌ترین شکل حمل‌ونقل در کشور است، به طوری که 600 میلیون تن کالا جابه‌جا می‌شود و 600 هزار نفر در این حوزه به صورت مستقیم و غیرمستقیم فعال هستند. آخوندی گفت: اصلی‌ترین و کلیدی‌ترین حوزه در وزارت راه‌وشهرسازی بخش حمل‌ونقل جاده‌ای است. وی با بیان اینکه اقدامات گسترده‌ای را برای رفع نقاط پرحادثه و اصلاح مسیر هندسی در برنامه کاری خود قرار داده‌ایم، گفت: اصلاح رویه جاده‌ها و حفاظ جاده‌ای و نیز نصب دوربین‌های جاده‌ای از جمله اقداماتی است که در این حوزه باید در اولویت قرار گیرد و اجرایی شود. آخوندی با اشاره به اینکه تمام فرآیند صدور پروانه رانندگی و نظام بیمه‌ای را باید جهت اصلاح رفتارهای پرخطر رانندگان در نظر بگیریم، گفت: ما همواره خودروهای شخصی را بیمه می‌کنیم در حالی که به خودی خود خودرو مخاطره‌ای ندارد بلکه باید رفتار رانندگان را اصلاح کنیم. وزیر راه‌وشهرسازی با اشاره به اینکه در 4 سال گذشته اقدامات کم‌نظیری در حوزه سرمایه‌گذاری جاده‌ها و هوشمندسازی آنها انجام شده است، گفت: سرمایه‌گذاری در حوزه هوشمندسازی و نرم‌افزاری جاده‌ها در مقایسه با سایر سرمایه‌گذاری‌های جاده‌ای قابل مقایسه نیست، به طوری که 700 میلیارد تومان در حوزه نصب دوربین‌های جاده‌ای سرمایه‌گذاری شده است. آخوندی با بیان اینکه آزادراه‌های تهران- قم، تهران- ساوه، قزوین- رشت و کرج- قزوین در اختیار دولت بوده و دوره سرمایه‌گذاری آنها به اتمام رسیده و باید در جهت ارتقای سطح سرویس و بهبود نحوه خدمات‌رسانی به بخش خصوصی واگذار کنیم، گفت: باید برای افزایش ایمنی این آزادراه‌ها و هوشمندسازی و نصب علائم جاده‌ای آزاد‌راه‌ها را به پروژه‌‌های مخابراتی تبدیل کنیم تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند.
خودروهای داخلی استانداردهای کافی را ندارد
معاون دادستان کل کشور نیز در این مراسم گفت: با وجود ضوابط و مقررات بسیار خوب در ایران، هنوز خودروهای تولیدی ما استانداردهای کافی را ندارد و موجب ایجاد خسارت‌های فراوانی می‌شود. محمدجواد حشتمی با بیان اینکه سازمان راهداری طی سال‌های گذشته خدمات و پیشرفت قابل‌توجهی داشته‌ است، گفت: متأسفانه این پیشرفت‌ها و خدمات طی سال‌های گذشته شاید بیان نشده یا به آن بی‌توجهی شده است. در این بخش می‌توان به هوشمندسازی و مدیریت جاده‌ها اشاره کرد. وی گفت: به‌رغم پیشرفت‌های فنی و فیزیکی در این حوزه هنوز در جامعه ما فرهنگ رانندگی و توجه به مقررات رانندگی نهادینه نشده است. معاون دادستان کل کشور اظهار کرد: در کشور خودروهایی با آخرین سیستم وجود دارد ولی هنوز خسارت و تلفات انسانی در این بخش بسیار بالاست و این موضوع نشان می‌دهد قانون در این بخش بخوبی رعایت نمی‌شود. معاون دادستان کل کشور تأکید کرد:‌ باز کردن فضاهای جدید برای سهولت دسترسی به راه‌ها و سایر کشورها در راستای رونق اقتصادی بسیار با اهمیت است و در این زمینه قوه‌قضائیه اقدام خواهد کرد. وی به مشکلات موجود در بخش راهداری اشاره کرد و گفت:‌ مهم‌ترین اشکال در بخش راهداری نواقص موجود در جاده‌هاست و باید برای افزایش ایمنی این نواقص را با همکاری یکدیگر برطرف کنیم.
بسیاری از راه‌های ناایمن در زمان انتخابات افتتاح می‌شود
رئیس پلیس راهور کشور نیز در ادامه این مراسم گفت: متأسفانه در زمان انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری بسیاری از راه‌های ناایمن افتتاح می‌شود. سردار محمدحسین حمیدی در مراسم گردهمایی رؤسای ادارات کل راهداری و حمل ونقل جاده‌ای با تأکید بر اینکه در ایران 93 درصد از ترددهای باری و مسافری از طریق جاده انجام می‌شود، گفت: جاده‌ها در ایران نقش حیاتی و شریانی دارد و کشور را می‌تواند از لحاظ اقتصادی رشد و توسعه دهد، بنابراین باید حمل‌ونقلی روان، ایمن و باصرفه داشته باشیم.  وی با اشاره به اینکه 220 هزار کیلومتر جاده در کشور وجود دارد و اگر بحرانی اتفاق بیفتد مسؤولان کمیته مکلف هستند از هیچ پوششی در حوزه امداد‌رسانی دریغ نکنند، افزود: ‌اگر همکاران پلیس به کارهای روزمره خود برسند کلاه‌مان را بالا می‌اندازیم. رئیس پلیس راهور کشور با اشاره به اینکه اصلی‌ترین وظیفه رؤسای ادارات کل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای پیش‌بینی و پیگیری اقدامات است، گفت: انجام این اقدامات به ما کمک می‌کند که در زمان بروز حادثه با کمترین مشکلات مواجه شویم، بنابراین باید پلیس و مسؤولان راهداری قبل از آنکه حادثه‌ای رخ دهد آن را پیش‌بینی و پیشگیری کنند. حمیدی با اشاره به اینکه برخی از مسؤولان و مدیران بخش جاده‌ای به دلیل فشارهای وارد شده از سوی مسؤولان و مقامات خاص اقدام به افتتاح جاده می‌کنند، گفت: برخی از جاده‌ها به دلیل گرفتن پست جدید یا در زمان انتخابات افتتاح می‌شود. رئیس پلیس راهور کشور گفت: هیچ راه جدیدی نباید افتتاح شود مگر آنکه در چارچوب حداقل‌های تعیین‌شده به بهره‌برداری برسد اما متاسفانه برخی از مدیران به دلیل مسائل خاص جاده‌هایی بی‌کیفیت و ناایمن را افتتاح می‌کنند و دنیا و آخرت خود را به خطر می‌اندازند.


Page Generated in 0/0071 sec