printlogo


کد خبر: 192092تاریخ: 1397/2/18 00:00
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس خبر داد
طرح دوفوریتی برای ساماندهی بازار ارز

گروه اقتصادی: با ادامه وضعیت ملتهب بازار غیررسمی ارز و انفعال دولت، جلسه ارزی خانه ملت با حضور رئیس مجلس برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، با وجود اجرای طرح ضربتی دولت برای یکسان‌سازی نرخ دلار اما التهاب قیمتی سایر ارزها موجب شد اخبار ضد و نقیض فراوانی درباره بازار دلالی دلار به گوش برسد. دلالان که دولت آنها را حالا قاچاقچی ارزی می‌داند نرخ‌های رویایی و نجومی برای دلار اعلام می‌کنند و این وضعیت اسفبار موجب شد با حضور علی لاریجانی نمایندگان مجلس یک جلسه فوق‌العاده و غیرعلنی  ارزی برگزار کنند. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس دیروز درباره این جلسه فوق‌العاده گفت: پس از جمع‌بندی نهایی در این جلسه طرح دوفوریتی ارزی ظرف ۴۸ ساعت راهی صحن علنی می‌شود. به گزارش تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی گفت: در این نشست ابعاد، وضعیت و راهکار‌های ساماندهی بازار ارز و همچنین نقاط ضعف و قوت اقدامات ارزی دولت و اقدامات مورد نیاز در آینده بررسی شد. بنده طی نشستی با رئیس مجلس گزارشات واصله از بانک مرکزی، وزارت امور اقتصادی و دارایی و وزارت صنعت، معدن و تجارت و همچنین گزارش کمیسیون اقتصادی را به آقای لاریجانی ارائه دادم. وی تصریح کرد: پیرو این جلسه مقرر شد صبح امروز(دیروز) نشست فوق‌العاده و غیرعلنی اعضای کمیسیون اقتصادی مجلس با رئیس مجلس به ‌منظور بررسی آخرین تحولات بازار ارز و بررسی نقاط قوت و ضعف تصمیمات ارزی دولت برگزار شود. پورابراهیمی خاطرنشان کرد: پیش‌بینی می‌شود پس از این نشست ویژه، طرح دوفوریتی ارزی اعضای کمیسیون اقتصادی ظرف 48 ساعت روانه صحن علنی مجلس شود. وی گفت: هدف از این طرح دوفوریتی، تقویت نقاط قوت تصمیمات جدید ارزی دولت و رفع نقاط ضعف و همچنین اقدامات تخصصی در راستای ساماندهی بازار ارز است. وی در پایان اضافه کرد: محور‌های طرح دوفوریتی ارزی بزودی در ضمن متن نهایی اعلام می‌شود.
همچنین عضو کمیسیون اقتصادی مجلس درباره جزئیات نشست دیروز با لاریجانی اعلام کرد: رئیس مجلس گفت مسلماً هم دولت و هم مجلس در حال تلاش هستند اما به هر حال باید یک تصمیم‌گیری ویژه‌ای برای ساماندهی بازار ارز اتفاق بیفتد تا کمترین خسارت را مردم ببینند. زهرا سعیدی مبارکه، نماینده مردم مبارکه و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در تشریح نشست صبح دیروز فراکسیون متبوعش با حضور علی لاریجانی، رئیس مجلس اظهار داشت: در این جلسه آقای لاریجانی درباره التهابات بازار ارز سخنانی ارائه کرد. وی با اشاره به نشست روز گذشته چند کمیسیون و اظهار نارضایتی نمایندگان از وضعیت موجود در بازار ارز، افزود: در برخی کمیسیون‌ها، نمایندگان از التهابات بازار ارز ناراضی بودند و همچنین این موضوع در جلسه روز گذشته کمیسیون اقتصادی مطرح شد که چند تن از نمایندگان نسبت به این موضوع اظهار نارضایتی کردند. وی‌ ادامه داد: بنده خطاب به رئیس کمیسیون گلایه و ناراحتی مردم درباره نابسامانی در وضعیت بازار ارز را ابراز کردم و خواستار پیگیری هر چه سریع‌تر این موضوع و وضعیت ارز شدم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تصریح کرد: با توجه به این التهابات و اینکه در تصمیم‌گیری‌ها این موضوع لحاظ شود، چنین جلسه‌ای برگزار شد؛ در این جلسه عنوان شد که مردم به هر حال در فشار اقتصادی هستند و باید تدبیر ویژه‌ای در این رابطه شود. سعیدی با بیان اینکه این جلسه بر مبنای بررسی مشکلات اقتصادی و التهابات موجود در بازار ارز برگزار شد، گفت: رئیس مجلس در این جلسه عنوان کرد باید از پتانسیل‌های موجود در حوزه اقتصادی استفاده کنیم و یک اجماع نظری در این رابطه اتفاق بیفتد. وی‌ ادامه داد: در نهایت نظر جمع بر این شد که با حفظ آرامش و با توجه به اینکه اکثر نمایندگان از این التهابات ناراحت هستند، پیگیری‌های ویژه‌ای در این باره صورت گیرد.
نشست ویژه کمیسیون اقتصادی با حضور جهانگیری و تیم ارزی و اقتصادی کشور
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین با یادآوری دیگر جزئیات این نشست بیان کرد: در این جلسه قرار شد نشست ویژه‌ای با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شود و همچنین تیم ارزی و اقتصادی کشور هم در آن جلسه حضور داشته باشند تا از نظرات کارشناسی اقتصاددان‌ها هم برای فروکش کردن این التهابات ارزی استفاده کنیم و با توجه به شرایط موجود این ارتباطات از نزدیک برقرار شود تا فاصله‌ای بین دولت و مجلس-حداقل در حوزه تصمیم‌گیری‌هایی که برای دلار و ارز صورت می‌گیرد- نباشد. وی ادامه داد: بر این اساس باید یک تصمیم واحد و مشخصی گرفته شود تا چالش و فاصله بیرونی به وجود نیاید، چرا که ما معمولاً یک تصمیم می‌گیریم و بعد فاصله‌ای بین این تصمیم تا عمل به آن وجود دارد، لذا در این جلسه بحث شد به موجب جلسه ویژه‌ای که قرار است با جهانگیری برگزار شود، به‌گونه‌ای تصمیم‌گیری شود تا در میدان عمل هم واقع‌بینانه به مسائل نگاه شود. سعیدی همچنین به مباحث مطرح‌شده درباره موضوع سپرده ارزی در این جلسه هم اشاره کرد و گفت: مباحث مهمی در این رابطه مطرح شد، از جمله موارد مطرح‌شده این بود که پول‌های مردم باید داخل سپرده ارزی منتقل شود البته با شرط اینکه بانک مرکزی تضمین کند؛ در طرحی هم که برای ساماندهی بازار ارز به مجلس ارائه شد این موضوع قید شده است. وی همچنین از تصمیم‌گیری برای تهیه طرحی درباره سپرده ارزی و سود حاصل از آن خبر داد و عنوان کرد: قرار شد طرحی برای سپرده ارزی مردم تهیه شود که قابلیت اجرا از جانب دولت را داشته باشد و همه آن را بپذیرند؛ آقای لاریجانی هم اتفاقاً بر این مساله تأکید کرد البته در همان طرح ساماندهی ارز این موضوع دیده شده است اما قرار شد دولت و مجلس با همدیگر بر سر این موضوع بحث و تبادل‌نظر کنند و چیزی به صورت جداگانه وجود نداشته باشد، بنابراین مقرر شد در این رابطه ترجیحاً لایحه‌ای به مجلس از سوی دولت ارائه شود تا بر این اساس تصمیم اساسی، ‌اصولی و منطقی اخذ شود که قابلیت اجرا از سوی دولت هم وجود داشته باشد، یعنی دولت این تصمیم مجلس را بپذیرد. وی با اشاره به دیگر سخنان لاریجانی در نشست یادشده، گفت: بر اساس سخنان لاریجانی مشکل اصلی در حوزه اقتصادی این است که متأسفانه سواد اقتصادی در کشور وجود ندارد و مهم این است که این موضوع به صورت اصولی، علمی، کارشناسی‌ و برنامه‌ریزی‌شده انجام شود و اگر واقع‌بینانه این اتفاق بیفتد این التهابات را نخواهیم داشت.

بازار واقعی ارز ایران کوچه پس‎کوچه‎ها نیست
سخنگوی دولت گفت: در ۱۲۰ تا ۱۳۰ میلیارد دلار صادرات، مبالغ خردی که ممکن است در کوچه پس‌کوچه‌ها و به‌طور غیرقانونی خرید و فروش شود، واقعیت ارزی کشور را نشان نمی‌دهد و قطعاً با برطرف شدن نقص‌های سیستم نیما بزودی این مشکل نیز حل می‌شود. به گزارش تسنیم، سخنگوی دولت گفت: منابع ارزی ما حداقل 30 میلیارد دلار بیشتر از مصارف‌مان است و به همه واردکنندگان و کسانی که نیاز ارزی دارند ارز به‌ نرخ مصوب می‌دهیم. محمدباقر نوبخت در برنامه تیتر امشب افزود: التهاب و فشار کاذبی که در بازار احساس می‌شود مربوط به نیازهای اندکی است که هنوز به‌سبب برخی نواقص در سیستم پاسخ داده نمی‌شود. نوبخت با کوتاه‌مدت بیان کردن این نقص و التهاب، ابراز کرد: این نقص از آنجاست که برخی نیازهای خرد ارزی در ذیل ارز مسافرتی، دانشجویی و کسانی که برای درمان ارز نیاز دارند قرار نمی‌گیرند مثل ارزی که برای خرید کتاب‌های خارجی ممکن است نیاز باشد یا مبلغی- 60 دلار یا معادل یورویی- که برخی سفارتخانه‌ها نقداً مطالبه می‌کنند. سخنگوی دولت اعلام کرد: با اطمینان عرض می‌کنم بزودی همه نیازهای خرد بازار را تأمین خواهیم کرد.
 


Page Generated in 0/0060 sec