printlogo


کد خبر: 192095تاریخ: 1397/2/18 00:00
جریان مقاومت و متحدان مسیحی و سنی‌اش با شکست‌دادن جریان وابسته به سعودی اکثریت کرسی‌های پارلمان لبنان را از آن خود کردند
پیروزی تاریخی حزب‌الله
سعد حریری در بیروت،خاستگاه سنتی جریان المستقبل دوم شد

نوزدهمین دور از انتخابات پارلمانی لبنان، روز یکشنبه با مشارکت 2/49 درصدی واجدان شرایط رای‌ دادن برگزار شد.
مراکز رأی‌گیری از ساعت 7 صبح یکشنبه به وقت بیروت گشوده شد و تا ساعت 7 عصر باز بود. در نهایت حدود یک‌میلیون و 830 هزار نفر از  7/3 میلیون واجد شرایط رأی دادن با حداقل سن 21 سال در انتخابات ششم ماه مه شرکت کردند.
مقاومت، مافوق پیش‌بینی‌ها پیروز از انتخابات خارج شد؛ چه از نظر حجم رأی‌دهنده‌ها که در راستای لبیک به دعوت سیدحسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله و نبیه بری، رئیس پارلمان بود و چه از نظر تعداد کرسی‌هایی که ائتلاف «امل و الوفاء» (لیست‌های وابسته به مقاومت) و متحدانش کسب کردند. طبق نتایج اولیه شمارش آرای انتخابات پارلمانی لبنان، ائتلاف دوگانه شیعه- الوفاء و امل- پیروزی قاطعی را رقم زده و جریان مسیحی «المرده» (به ریاست سلیمان فرنجیه) و «القوات اللبنانیه» (وابسته به سمیر جعجع) نیز پیشرو هستند اما جریان آزاد ملی (مورد حمایت ریاست‌جمهوری) و المستقبل (وابسته به سعد حریری) پیشرفتی نداشته‌ و حتی در حوزه‌های انتخاباتی مورد نظر پسروی داشتند. طبق نتایج اولیه، حزب میشل عون، رئیس‌جمهوری لبنان به آن آرای مطلوبی که در نظر داشت، دست نیافت. همچنین جریان المستقبل به رهبری سعد حریری، نخست‌وزیر لبنان در بیروت و حوزه‌های دیگر انتخاباتی پسروی داشت، در حالی ‌که ائتلاف دوگانه شیعه متشکل از امل و حزب‌الله لبنان در حوزه‌های جنوب، بقاع، بیروت و بعبدا پیروزی چشمگیری را رقم زد. نتایج اولیه همچنین نشان می‌دهد لیست‌های شیعه متشکل از امل و حزب‌الله لبنان توانستند در جنوب و بعلبک‌هرمل و بیروت‌الثانیه (حوزه دوم بیروت) ۲۷ کرسی مورد نظر را به دست آورند. بعلبک‌هرمل پایگاه سنتی حزب‌الله بوده و منطقه بقاع لبنان از نگاه سیاسی و نظامی عمق استراتژیک مقاومت لبنان و حزب‌الله در کنار همپیمانی با سازمان امل تلقی می‌شود. از منطقه بعلبک‌هرمل در بقاع ۱۰ نامزد انتخاباتی با ترکیب 6 نماینده شیعه، 2 نماینده از اهل سنت، یک نماینده مسیحی مارونی و یک مسیحی کاتولیک به پارلمان راه پیدا می‌کنند. نتایج اولیه شمارش آرا اشاره به این دارد که لیست‌های مقاومت و همپیمانانش احتمالا به بیش از نیمی از کرسی‌های پارلمانی دست یابند. همچنین در اتفاقی بی‌سابقه، جامعه مدنی با حضور پررنگ در لیست‌های انتخاباتی قدیمی توانست 7 چهره مستقل از جمله 2 زن را وارد پارلمان کند. بر این اساس، نتایج اولیه انتخابات به شرح زیر است: 8 مارس (حزب‌الله و متحدانش) 50 کرسی، 14 مارس (المستقبل و متحدانش) 35 کرسی، جریان ملی آزاد (وابسته به میشل عون) 20 کرسی، حزب «التقدمی الاشتراکی» (وابسته به ولید جنبلاط) 10 کرسی و لیست نجیب میقاتی، رقیب سعد الحریری 4 کرسی.
تحقیر حامیان سعودی‌ها
پول‌های عربستان و امارات و وعده‌ها و حرف‌های آمریکایی‌ها نتوانست مردم لبنان را از مقاومت دور کند و تحریم‌هراسی نتیجه‌ای متفاوت به ارمغان آورد. حوزه بعلبک‌هرمل، حوزه‌ای بسیار حساس در این انتخابات بود و عربستان و متحدانش روی این حوزه بسیار کار کردند تا شاید بتوانند برخی آرای حزب‌الله و متحدانش را به نفع المستقبل و متحدانش بچرخانند اما نتایج رأی‌گیری نشان می‌دهد آنها به این هدف خود نرسیده‌اند. روزنامه لبنانی البناء در این‌باره نوشت: لیست «نحمی و نبنی» (لیست حزب‌الله) موفق شده 9 کرسی از 10 کرسی را از آن خود کند. از سوی دیگر، اشرف ریفی، رئیس پلیس و وزیر دادگستری پیشین و تندروترین سیاستمدار ضد حزب‌الله و هوادار عربستان، رأی نیاورد! عربستان پس از ناامیدی از سعد حریری به‌عنوان مجری اوامرش، به‌دنبال جایگزینی ریفی به جای حریری بود. حریری در مجلس آینده با کسی همکار می‌شود که به اتهام واهی قتل پدرش زندانی بود؛ سرلشکر جمیل سید به عنوان نماینده شیعه بعلبک‌هرمل به مجلس راه یافت. در شرق بیروت مخالفان حزب‌الله 4 کرسی از دست دادند که 3 کرسی به متحدان مسیحی حزب‌الله و یکی به نامزد مستقل رسید. خبرگزاری فرانسه با اشاره به پیروزی حزب‌الله در این انتخابات، نوشت: «با نتایجی که انتظار می‌رود حزب‌الله را به عنوان برنده اصلی نخستین انتخابات این دهه در لبنان معرفی کند، این گروه در آستانه تثبیت نفود خود در لبنان است».
جشن و شادی به‌خاطر پیروزی مقاومت
حضور گسترده خودروها در شهرک‌ها و روستاهای النبطیه در جنوب لبنان در حالی که پرچم این کشور، حزب‌الله و جنبش امل به دست سرنشینان آنها بود، حکایت از شادی مردم از پیروزی محور مقاومت داشت. زدن منور و پخش سرودهای حماسی در منطقه بیانگر شادی مردم از پیروزی قاطع لیست «امل و وفاء» بود و مردم حضور گسترده‌ای در خیابان اصلی النبطیه داشتند.
کاهش میزان مشارکت مردمی
«نهاد مشنوق»‌ وزیر کشور لبنان میزان مشارکت در انتخابات پارلمانی لبنان را 2/49 درصد اعلام کرد که در مقایسه با آخرین انتخابات پارلمانی که ۹ سال پیش برگزار شد کاهش داشت، چرا که میزان مشارکت در آن انتخابات ۵۴ درصد بود. مشنوق تصریح کرد: قانون انتخابات جدید بود، رای‌دهندگان به آن عادت نداشتند و مسؤولان مراکز اخذ رای نیز این قانون برای‌شان تازگی داشت. وی افزود: بعد از ۱۰ سال قانون اکثریتی کنار گذاشته شده و میزان رای‌‌‌گیری کاهش داشت. این انتخابات برای نخستین‌بار از سال ۲۰۰۹ بعد از اینکه پارلمان دوره فعالیت خود را 3 بار به بهانه‌ اختلافات سیاسی و خطرات امنیتی در پی درگیری‌های سوریه تمدید کرد، برگزار شد. گفته شده میزان اقبال شهروندان لبنانی به انتخابات پاسخگوی خواسته‌های احزاب سیاسی نبود. تاثیرات این انتخابات طبق قانون نسبی طی 2 هفته آینده خود را نشان می‌دهد. پایان این دوره پارلمان لبنان ۲۰ مه خواهد بود به طوری که پارلمان جدید در این تاریخ همزمان با انتخاب رئیس خود تشکیل می‌شود و تقریبا مشخص است که نبیه بری بیشترین شانس را برای تصدی ریاست پارلمان دارد به طوری که از سال ۱۹۹۲ در این پست قرار دارد. بعد از آن موضوع انتخاب معاون رئیس پارلمان پیش می‌آید، سپس کمیته‌های پارلمانی شکل می‌گیرند و همزمان سایر اعضای هیأت‌رئیسه مجلس انتخاب می‌شوند. با آغاز دوره پارلمان جدید هیأت دبیرخانه پارلمان، دولت سعد حریری وارد مرحله دولت موقت می‌شود.
مشارکت کم به نفع مخالفان حزب‌الله
برخلاف تصور موجود که حزب‌الله و احزاب متحدش از مشارکت پایین مردم در این انتخابات سود برده‌اند، این جریان‌های مزدور سعودی‌ها یعنی 14 مارس و المستقبل بودند که تلاش می‌کردند با القای یأس و ناامیدی از حضور حداکثری آحاد ملت لبنان پای صندوق‌های رای جلوگیری کنند، چون دریافته بودند در شکل مدرن و غیرطایفه‌ای انتخابات پارلمانی، مشارکت بیشتر به معنای رای بیشتر جریان‌های مخالف طایفه‌گری‌های سنی و مارونی است. در حقیقت شامگاه یکشنبه برخلاف جریان وابسته به حریری که مدام درباره روند انتخابات سمپاشی کرده و خواستار هر چه سریع‌تر جمع شدن صندوق‌ها در پایان مهلت از پیش تعیین شده بودند، ستادهای انتخاباتی حزب‌الله و متحدانش از جمله امل و المرده و مسیحیان و سنی‌های مستقل، بر تمدید ساعات رای‌گیری در ساعات شب تاکید داشته و مدام از تریبون‌های خود مردم را به حضور هر چه پرشورتر پای صندق‌های رای ترغیب می‌کردند.
شکست حریری در خاستگاهش
مشارکت ناامیدکننده‌ (۳۵ درصدی) اهالی بیروت که عموما خاستگاه جریان حریری شناخته می‌شود، گویای سرخوردگی حامیان سابق نخست‌وزیر دست‌نشانده سعودی‌ها از دولت او است. نتایج اولیه شمارش آرا حتی حکایت از آن دارد که «امین شری» نماینده سنی‌ مستقل مورد حمایت حزب‌الله در بیروت غربی نسبت به سعد حریری که بین مردم به شخصیتی ذلیل در برابر حاکمان ریاض تبدیل شده ،۲ هزار رای بیشتر کسب کرده است. میزان رأیی که ائتلاف مقاومت در حوزه‌های بیروت به دست آورد، نشان‌دهنده قدرت بالای آن در پایتخت است که این موضوع  برخلاف ادعاهای دیگران از جمله جریان المستقبل است.
زنان المستقبل بالاتر از مردان‌شان
از سوی دیگر این موضوع که زنان جریان‌های همسوی المستقبل و 14 مارس با اقبال بیشتری نسبت به مردان‌شان مواجه شده‌اند خود باعث رسوایی دیگری برای این جریان‌ها شده است. «هیه حریری» عمه نخست‌وزیر، «استردا جعجع» همسر رهبر حزب مارونی «قوات البنانیه» از متحدان جریان ۱۴ مارس و «فیولا یعقوبیان» مجری مشهور تلویزیون مستقبل که نوامبر ۲۰۱۷ به ریاض رفت تا آن گفت‌وگوی تاریخی را با سعد حریری به گروگان گرفته شده توسط بن‌سلمان انجام دهد، در کنار جمانه حداد و دیما جمالى (دختر شهردار پیشین طرابلس) 5 زنی هستند که به پارلمان لبنان راه یافته‌اند که به معنای افزایش یک نماینده زن نسبت به دوره پیش است. در این دوره از انتخابات 597  نفر برای تصدی 128 کرسی پارلمان لبنان در مناطق مختلف با هم به رقابت پرداختند که 86 نفر از آنها زن بودند.
ترسیم مرحله سیاسی جدید به نفع مقاومت
نتایج انتخابات کنونی، مرحله سیاسی را با چند عنوان ترسیم کرد که مهم‌ترین آن تثبیت حضور ملی مقاومت با حضور شخصیت‌های سنی تاثیرگذار و حامی مقاومت است، در مقابل انحصارگرایی نمایندگی جامعه سنی توسط المستقبل شکست و این یک پیروزی جدید برای حزب‌الله و جنبش امل بود. از سوی دیگر ریاست پارلمان برای نبیه بری قطعی شد اما نخست‌وزیری سعد حریری به دلیل تعدد ائتلاف‌های پارلمانی که بیشتر آنها با نخست‌وزیری حریری موافق نیستند، قطعی نیست و این بدان معناست که چه‌بسا روند تشکیل دولت جدید طولانی شود. بر اساس قانون اساسی لبنان، رئیس‌جمهوری باید مسیحی مارونی، نخست‌وزیر مسلمان سنی و رئیس پارلمان هم مسلمان شیعه باشد.
واکنش صهیونیست‌ها به پیروزی مقتدرانه حزب‌الله
وزیر آموزش رژیم صهیونیستی در نخستین واکنش به پیشتازی حزب‌الله در نتایج اولیه انتخابات پارلمانی لبنان، گفت انتظار این نتیجه را داشتند و اسرائیل بین حزب‌الله و دولت لبنان تفاوتی قائل نیست. سرهنگ نفتالی بنت دیروز در یک پیام توئیتری با بیان اینکه حزب‌الله مساوی لبنان است، نوشت: «نتیجه انتخابات لبنان، بر پایه محاسباتی که برای مدت‌ها داشتیم، رقم خورده است؛ حزب‌الله- لبنان». وی سپس با رو آوردن مجدد به لحن تهدیدآمیز علیه محور مقاومت، تاکید کرد: «اسرائیل بین حزب‌الله و دولت مستقل لبنان تفاوتی قائل نیست. ما لبنان را مسؤول هر تهدیدی که از این سرزمین به ما شود، می‌دانیم».

بری به حریری: از این انتخابات درس بگیرید!
نبیه بری، رئیس پارلمان لبنان دیروز با خطاب قرار دادن تلویحی حریری و متحدانش اعلام کرد باید از نتایج انتخابات پارلمانی درس گرفت. او همچنین خواهان تشکیل فوری دولت جدید شد که به احتمال زیاد دیگر نشانی از حریری در آن نخواهد بود.  حسن خلیل، وزیر دارایی لبنان از جنبش امل نیز گفت: «مردم از ماهیت سیاسی این مبارزه انتخاباتی و گزینه مقاومت آگاه و هشیار بودند». حسن فضل‌الله، نماینده حزب‌الله در پارلمان این پیروزی را مرهون خون شهدا و وفاداری مردم به مقاومت دانست. جبران باسیل، رئیس جریان ملی آزاد، جریان خود را پیروز انتخابات خواند و با کنایه به 14 مارس و حامیان سعودی‌اش گفت: «برخی‌ها با پول نتوانستند به نتیجه دلخواه خود برسند».  ابراهیم کنعان، هم‌حزبی باسیل نیز همانند او منکر شکست جریان ملی آزاد به رهبری میشل عون، رئیس‌جمهور لبنان شد و دوران او را دورانی جدید توأم با بازگشت دموکراسی برای پیروزی لبنان دانست. مروان شربل از وزرای کابینه فعلی، فضای انتخابات روز یکشنبه را خوب توصیف کرد و گفت مردم به اصلاحات قانون انتخابات عادت خواهند کرد. مصطفی علوش، عضو سلفی جریان المستقبل نیز تحت شرایط جدید منکر این شد که هدف این جریان به انحصار در آوردن طایفه اهل سنت لبنان است.
اعتراف حریری به شکست
سعدالحریری بعد از ظهر دیروز  در یک کنفرانس مطبوعاتی به شکست جریان  المستقبل اعتراف کرد و گفت: «ما به آن چیزی (کرسی‌هایی) که امید داشتیم در انتخابات پارلمانی اخیر به دست آوریم، دست نیافتیم و در مقابل ما چالش‌های فراوانی وجود دارد. لبنانی‌ها حرف خود را زدند. سخنان نامزدهای ما واضح بود، پس از آنکه نبرد ما در جبهه‌های مختلف جریان داشت». بر اساس آخرین نتایج غیررسمی شمارش آرا، المستقبل 12 کرسی خود در پارلمان را از دست داده و تنها 21 کرسی در پارلمان جدید خواهد داشت.


Page Generated in 0/0073 sec