printlogo


کد خبر: 192096تاریخ: 1397/2/18 00:00
سیدحسن نصرالله:
ترکیب جدید پارلمان لبنان پیروزی بزرگ برای مقاومت است

گروه بین‌الملل: دبیرکل حزب‌الله لبنان عصر دیروز در یک سخنرانی زنده از شبکه المنار درباره نتایج انتخابات سراسری روز یکشنبه لبنان، ترکیب جدید پارلمان این کشور را یک پیروزی بزرگ برای مقاومت دانست.
سیدحسن نصرالله در ابتدا از همه شرکت‌کنندگان در انتخابات پارلمانی و رای‌دهندگان لبنانی تقدیر و تشکر کرد و برگزاری موفق انتخابات پس از 9 سال را دستاورد ملی بسیار بزرگی برای میشل عون رئیس‌جمهور، رئیس پارلمان، دولت لبنان و همه اقشار مردم این کشور دانست.
او گفت: «ما معتقدیم قانون نسبیت در انتخابات لبنان فرصت زیادی برای مشارکت بسیاری از گروه‌های سیاسی و شخصیت‌ها فراهم کرد و باید با توجه به برخی مشکلات، عمل به این قانون را ادامه بدهیم. درباره موضوع قانون انتخابات نباید به عقب بازگردیم».
رهبر مقاومت سپس با ستودن اوضاع امنیتی در لبنان که به دولت کمک کرد انتخابات را در یک روز برگزار کند، به کنایه گفت: «تجربه ثابت کرد اوضاع امنیتی عالی است و بسیاری از شخصیت‌ها می‌توانند خیلی راحت در سرتاسر لبنان به آمد و شد بپردازند و تنها کسی که نمی‌تواند براحتی رفت‌وآمد کند، من هستم که دلیل آن هم اسرائیل است».
او به یادآوری 2 موضوع محوری انتخابات برای حزب‌الله پرداخت؛ یکی نیاز به حضور گسترده در پارلمان برای تامین حمایت سیاسی از مقاومت و معادله ارتش و ملت و مقاومت و دوم اینکه در صورت وجود یک فراکسیون پارلمانی قوی، امکان تحقق برنامه‌های انتخاباتی وجود خواهد داشت.
نصرالله در همین راستا تاکید کرد: «آنچه می‌خواستیم محقق شد و ما امروز می‌توانیم درباره این مسأله سخن بگوییم که ترکیب جدید پارلمان، ضمانت و نیروی بزرگی برای حمایت از گزینه استراتژیک و معادله ارتش، ملت و مقاومت فراهم خواهد کرد».
در نهایت او اعلام کرد گزینه مقاومت که از حاکمیت لبنان حمایت می‌کند، پیروزی سیاسی و معنوی بزرگی در انتخابات به‌دست آورده است.
دبیرکل حزب‌الله در سخنرانی دیروز خود از عنوان «معادله طلایی» به عنوان تنها عاملی که می‌تواند از لبنان حفاظت کند یاد کرد و افزود: «در پارلمان کنونی شاهد حضور گسترده، متوازن و حقیقی نیروهای مقاومت هستیم و این امر از گزینه راهبردی (معادله طلایی) حمایت می‌کند».
او سپس اشاره کرد که اراده مقاومت مردمی باعث شده کنفرانس‌هایی در چندین کشور دنیا با هدف تضعیف مقاومت در لبنان به شکست بینجامد.
سید مقاومت با رد گفته‌‌های کسانی که ادعا می‌کردند مقاومت پایگاه مردمی خود را از دست داده، اعلام کرد تبلیغات و اتهامات علیه حزب‌الله نتیجه عکس داشته و مثال زد: «تبلیغاتی که در «بعلبک هرمل» علیه ما انجام و اتهاماتی که زده شد، نتایجی عکس داشته و میزان مشارکت شیعیان در این منطقه در مقایسه با سال 2009 میلادی افزایش یافت. نتایج حوزه بعلبک هرمل در چارچوب قانون نسبیت و بافت جمعیتی منطقه طبیعی بود».
او این موضوع را که در لبنان کسی نمی‌تواند کسی را کنار بگذارد، حقیقتی ملی خواند که به لطف انتخابات نمود یافته است.
سیدحسن نصرالله خواهان پایان یافتن موضع‌گیری‌های اختلاف‌برانگیز قبل از انتخابات شد و با اعلام اینکه باید در کشور آرامش برقرار شود به جناح مورد حمایت سعودی و آمریکا به رهبری سعد حریری هشدار داد: «مذاکرات درباره تشکیل دولت را آغاز کنیم و صحیح نیست که تشکیل دولت 8 ماه به طول انجامد و این کار نیازمند جدیت است».
دبیرکل حزب‌الله لبنان همچنین در واکنش به برتری نامزدهای سنی مستقل مورد حمایت جریان مقاومت در پایتخت لبنان که انحصار سیاسی المستقبل و 14 مارس را در بیروت شکستند، گفت: «با توجه به نتایج انتخابات همه اطمینان یافتند که هویت بیروت عربی باقی خواهد ماند. بیروت همیشه پایگاه مقاومت بوده و باقی خواهد ماند. بیروت برای همه است و ما باید برای حفظ هویت آن تلاش کنیم».
او پیروزی مقاومت در انتخابات را وامدار خانواده‌های شهدایی دانست که پاسدار خون عزیزان‌شان بودند و از مجروحان، اشخاص مسن و حضور مردمی گسترده تشکر کرد. نصرالله در پایان سخنانش گفت: «ما در آستانه آغاز مرحله جدیدی هستیم. ملت وظیفه خود را انجام داد و امروز مسؤولیت بر دوش نمایندگان است و مرحله بعدی، مرحله مسؤولیت‌پذیری در قبال مردم است».


Page Generated in 0/0059 sec