printlogo


کد خبر: 192106تاریخ: 1397/2/18 00:00
اخبار

 مناطق آزاد صنعت پوشاک را نابود کرد
نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران با بیان اینکه امروز صنعت پوشاک با افزایش واردات در حال نابود شدن است و نمی‌دانیم برای نجات خود چه کنیم، گفت: کجای قانون مناطق آزاد واردات کالای ساخته‌شده عنوان شده است؟ بهرام شهریاری در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اینکه تخلفات بزرگی در مناطق آزاد در حال وقوع است و هیچ نظارتی برای جلوگیری از این تخلفات از سوی دستگاه‌های مربوط انجام نمی‌شود، اظهار داشت: 2 دهه از اجرای قانون و مقررات مناطق آزاد تجاری و صنعتی می‌گذرد اما در طول این مدت هیچ‌کدام از اهداف مناطق آزاد به صورت کامل اجرایی نشده است. وی افزود: متأسفانه با وجود ماده 14 قانون مقررات مناطق آزاد تجاری و صنعتی براحتی کالای ساخته‌شده در این مناطق بدون هیچ نظارتی مورد معامله قرار می‌گیرد. به عنوان نمونه در  قشم براحتی امکان تردد وجود داشته و افراد می‌توانند بدون کنترل و نظارت کالاها را وارد مناطق کنند. شهریاری با انتقاد از اینکه اصلاً نظارتی بر مناطق آزاد برای ورود و خروج کالا وجود ندارد، افزود: در یکی- دو مورد حتی محموله‌های 900 تنی در این مناطق گم شده‌ که این موضوع با پرسش‌های زیادی همراه است. وی با اشاره به اینکه ورود کالای ساخته‌شده به مناطق آزاد تخلف است، تصریح کرد: ما نمی‌دانیم دیگر چه اقدامی برای نجات خود انجام دهیم، چرا مسؤولان در مناطق آزاد نظارتی ندارند تا براحتی پوشاک وارد کشور نشود.

رسیدگی به ۱۴۰۰ بنگاه‌ مشکل‌دار
کارگروه‌های رفع موانع تولید در سطح استانی و ملی تشکیل شده است تا مشکلات بنگاه‌های شناسایی‌شده در هر استان در سطوح ملی و استانی بررسی شود. معاون امور روابط کار وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به تشکیل کارگروه‌های ملی و استانی برای رسیدگی به ۱۴۱۳ بنگاه مشکل‌دار، آخرین وضعیت ساماندهی قراردادهای موقت کار را تشریح کرد. احمد مشیریان در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه تمهیداتی برای حمایت از این بنگاه‌ها توسط کارگروه‌های استانی و ملی اندیشیده شده است، افزود: برخی از این بنگاه‌ها که دارای مشکلات حادتری بودند به کارگروه ملی معرفی شدند که از آن جمله می‌توان به شرکت‌های آذرآب و هپکوی اراک اشاره کرد که به دلیل مشکلات عمیق، در کارگروه ملی برای رفع مشکل این بنگاه‌ها تصمیم‌گیری شد. مشیریان ادامه داد: علاوه بر شناسایی بنگاه‌های دارای مشکل، برخی واحدهای اقتصادی نیز در آستانه بروز مشکلات بودند که در سال گذشته با جلوگیری از بروز مشکل برای این بنگاه‌های اقتصادی، از ریزش ۴۰۰ هزار نیروی کار جلوگیری کردیم. مشیریان افزود: این بنگاه‌های با مشکلاتی از جمله سرمایه در گردش، تعویق در پرداخت حقوق کارگران، مشکل در فروش محصول، تجهیزات فرسوده و عدم توانایی رقابت در بازار مواجهند.

پرداخت دلار ۴۲۰۰ تومانی به تولیدکنندگان لوازم خانگی
بانک مرکزی پرداخت ارز مورد نیاز برای واردات مواد اولیه تولید لوازم‌خانگی را آغاز کرد. محمد طحان‌پور، رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم‌خانگی در گفت‌وگو با تسنیم، اظهار داشت: بر اساس مذاکره انجام شده با بانک مرکزی، اعطای ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید لوازم‌ خانگی در کشور آغاز شده است و براساس نیاز  تولیدکنندگان گشایش اعتبار صورت می‌گیرد. وی تأکید کرد: براساس اعلام بانک مرکزی، هر تولیدکننده لوازم خانگی که نیاز به واردات مواد اولیه دارد بانک مرکزی ارز مورد نیاز وی را با قیمت ارز رسمی تأمین می‌کند. طحان‌پور درباره شرایط واردات لوازم خانگی خارجی تصریح کرد: ارز مورد نیاز واردات کالاهای آماده در اولویت دوم قرار گرفته است و در حال حاضر برای واردات آنها اعطا نمی‌شود. وی تصریح کرد: عدم اختصاص مقطعی دلار برای واردات مواد اولیه تولید باعث شده بود برخی کارخانه‌ها اظهار نگرانی کنند که تنها برای یک ماه امکان تولید دارند و در صورتی که این روند ادامه پیدا می‌کرد منجر به تعطیلی آنها می‌شد. بنا بر این گزارش عدم تأمین ارز مورد نیاز واردات مواد اولیه تولید لوازم‌خانگی باعث گرانی محصولات و سردرگمی در بازار مصرف‌ شده بود. از سوی دیگر حمیدرضا غزنوی، سخنگوی انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم خانگی از برگزاری جلسه ارزی با مسؤولان بانک مرکزی و وزارت صنعت خبر داد و اعلام کرد: قرار است 5 درصد ارز صادراتی در اختیار صادرکنندگان لوازم خانگی قرار گیرد.


Page Generated in 0/0066 sec