printlogo


کد خبر: 192108تاریخ: 1397/2/18 00:00
سخنگوی وزارت بهداشت تشریح کرد
جزئیات نرخ ویزیت پزشکان در سال 97
ایرج حریرچی: اعزام بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات و انجام آزمایش‌ها تخلف است

گروه اجتماعی: سخنگوی وزارت بهداشت جزئیات تعرفه‌های پزشکی امسال را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، ایرج حریرچی، معاون کل وزیر بهداشت با اشاره به افزایش 5 درصدی سبد تعرفه‌های پزشکی سال ۹۷، گفت: روش تعیین تعرفه اینگونه است که وزارت بهداشت و نظام پزشکی پیشنهادات‌شان را به شورای عالی بیمه ارائه می‌کنند و این شورا هم مصوباتی را ارائه می‌کند، سپس با تایید سازمان برنامه و بودجه، دولت تعرفه را تصویب می‌کند. امسال نیز دولت با توجه به سیاست‌های خود تصمیم گرفت سبد تعرفه‌های پزشکی 5 درصد رشد کند. همچنین امسال این افزایش 5 درصدی برای بخش‌های دولتی و خصوصی به صورت یکسان بوده است.
نرخ ویزیت پزشکان در سال جاری
وی با بیان اینکه درباره ویزیت در سال ۹۷ رشد 6 درصدی تعرفه‌ها را شاهد خواهیم بود، گفت: بر این اساس ویزیت پزشک عمومی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق‌تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی است. این تعرفه در بخش دولتی به این ترتیب است: ویزیت پزشک عمومی ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان، ویزیت پزشک متخصص ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان و ویزیت فوق‌تخصص ۱۷ هزار و ۸۰۰ تومان. طبق مصوبه دولت مدت زمانی که به طور متوسط باید برای ویزیت بیماران صرف شود به ترتیب برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، برای پزشک متخصص ۲۰ دقیقه و برای پزشک فوق‌تخصص ۲۵ دقیقه است. حریرچی با بیان اینکه طبق مصوبه دولت بیمه‌ها در تعرفه خصوصی فقط معادل تعرفه دولتی را پوشش می‌دهند، گفت: بنابراین مردمی که به بیمارستان‌ها مراجعه می‌کنند در بخش بستری ۱۰ درصد تعرفه دولتی و در سرپایی ۳۰ درصد تعرفه دولتی را می‌پردازند. اگر مردم به بخش خصوصی مراجعه کنند باید مابه‌التفاوت تعرفه بخش‌های دولتی و خصوصی را هم پرداخت کنند.
حق بیمه هر خانوار؛ ۷ درصد
حریرچی با بیان اینکه حق بیمه سرانه خانوار نیز 7 درصد تعیین شده است، گفت: یعنی خانوار چه یک‌نفره باشد و چه 5 نفره، یک حق بیمه درمانی پرداخت می‌کند که کل آن 7 درصد است و 2 درصدش را کارمند می‌پردازد. همچنین حق بیمه برای روستاییان، عشایر، ساکنان شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی، بیماران خاص و بیمه‌شدگانی که به صورت رایگان بیمه شده‌اند، صفر ریال است.
پرداخت خارج از صندوق بیمارستان‌، ممنوع
وی با بیان اینکه مردم می‌توانند تخلفات تعرفه‌ای را به سامانه ۱۹۰ که به صورت ۲۴ ساعته فعال است اعلام کنند، گفت: مردم باید بدانند هر مبلغی در بیمارستان‌ها، چه دولتی و چه خصوصی خارج از صندوق و بدون ارائه فاکتور رسمی باشد و دریافت شود، تخلف است. همچنین اعزام بیماران به خارج از بیمارستان برای تهیه دارو و تجهیزات، انجام آزمایش‌ها  نیز تخلف به حساب می‌آید. در عین حال اعلام می‌کنم مردم مطمئن باشند از نظر کیفیت ارائه خدمات هیچ تفاوتی میان بخش‌های خصوصی و دولتی وجود ندارد و اگر کیفیت در بخش دولتی بهتر نباشد با بخش خصوصی برابر است.
داروی وارداتی از چین نداریم
سخنگوی وزارت بهداشت در پاسخ به پرسشی درباره وجود داروهای چینی در بازار دارویی کشور گفت: ما هیچ وارداتی از داروهای چینی نداریم و اگر در جایی داروی چینی دیدید حتما به سامانه ۱۹۰ اعلام کنید، چرا که اگر چنین دارویی وجود داشته باشد قاچاق محسوب می‌شود و با متخلفان حتما برخورد خواهد شد.
ابلاغ رسمی نداشته‌ایم
حریرچی همچنین درباره فعالیت این وزارتخانه در برخی پیام‌رسان‌ها گفت: ما مطابق مصوبات قانونی که دولت اعلام کرده برنامه‌های خود را انجام می‌دهیم، البته ابلاغ رسمی از دولت برای ما نبوده و اکنون در کانال‌های دیگر فعال هستیم و فعالیت‌ وب‌دا (اطلاع‌‌رسانی وزارت بهداشت) در تلگرام تنها برای  تبلیغ این کانال در پیام‌رسان‌های داخلی بوده است.
آثار نوسانات نرخ ارز بر داروخانه‌ها
وی در ادامه با اشاره به مراجعه مردم به داروخانه‌ها به دلیل نوسانات نرخ ارز گفت: با افزایش قیمت دلار و با جوی که ایجاد شد، میزان مراجعه مردم به داروخانه‌ها و مراکز درمانی افزایش پیدا کرد. مدیران هم اعلام کردند که ما ارز دارو و اعزام بیماران به خارج از کشور را تامین می‌کنیم اما ما گفتیم اعزام به خارج وجود ندارد. به هر حال در حوزه دارو مردم بیشتر مراجعه کردند، چرا که فکر می‌کردند کمبود در دارو ایجاد می‌شود. نتیجه چنین جوی این است که مردم بیش از حد دارو می‌گیرند و دچار کمبود می‌شویم. یعنی با یک جو روانی غیرلازم، در حوزه دارو کمبود ایجاد می‌کنیم. درباره داروهای تالاسمی هم تاکید می‌کنم که داروی تولید داخل‌شان کماکان تولید می‌شده اما به برخی داروخانه‌ها به دلیل عدم پرداخت بدهی، داده نمی‌شده است و در برخی موارد نیز صادرات شده که دستور دادیم صادراتش متوقف و در میان داروخانه‌ها توزیع شود.
 


Page Generated in 0/0064 sec