printlogo


کد خبر: 192132تاریخ: 1397/2/19 00:00
توئیزر
بهزاد توفیق فر

خُب که چی؟

آقای رئیس‏دولت یازدهم و دوازدهم گفتند که به خدا ما تلگرام را فیلتر نکردیم و تاکنون هیچ شبکه اجتماعی یا پیام‌رسان توسط دولت مسدود نشده و نخواهد شد. وی ضمن تکذیب هرنوع رابطه‏ای با حسام‏الدین آشنا و توافق با تلگرام، گفت: این که گفتی یعنی چه؟! و بعد ادامه داد: اگر در سطوح بالای نظام مثل شورای عالی انقلاب فرهنگی یا شورای عالی امنیت ملی یا شورای عالی فضای مجازی چیزی را محدود می‏کنم، خُب مردم باید خبر داشته باشم! دکترروحانی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه رئیس همه اینها خود شما هستید، افزود: خُب که چی؟!
نازک نارنجی

در ادامه بند قبل باید بگویم ما ایرانی‏ها اصولاً خیلی نازک نارنجی هستیم تا آنجا که حتی «تحمل» دموکراسی غربی را نداریم و فوری منجر به جرح یا مرگ می‏شویم. چرا؟! نمونه‏اش همین خبرنگار ایرانی که گلوله پلیس فرانسه به سرش خورده و منجر به جرح و بیمارستان شده، نازک‏نارنجی! داستان هم این بوده که کارگران فرانسوی داشتند به خفه‏شدن خودشان زیر چرخ لیبرالیسم اعتراض آرام می‏کردند که پلیس ضدشورش فرانسه تصمیم گرفته همانجا وسط خیابان برای‌شان کلاس دموکراسی بگذارد. ظاهراً از وسایل کمک‏آموزشی مانند گلوله، باتوم، گاز اشک‏آور و شوکر برقی هم استفاده کرده تا درس دموکراسی خوب جابیفتد. حالا آن وسط خبرنگار ایرانی سرش خون آمده و بیهوش شده و یک چشم اشک و یک چشم خون رفته بیمارستان! یعنی در مهد دموکراسی، جوینده دموکراسی، وسط کلاس دموکراسی با وسایل دموکراسی منجر به جرح شد... مسؤولین وزارت امور، سلبریتی‏ها و مجامع جهانی هم که کَانّهُ دیوار...

تشنج، تکدر، توقع!

اساساً افعالی که بر وزن «تَفَعّل» هستند نه تنها موجب متلاشی شدن بنیان می‏شوند بلکه موجب متلاشی شدن بنیان هم می‏شوند. مثلاً «توقع»! که جمله‏سازی‏اش می‏شود: در کشور ما برخی‏ها از دولت تدبیروامید توقع دارند شفاف و راستگو باشد! یا مثلاً «تکدر» در این جمله: رئیس دولت از گرانی دلار و طلا و ارزاق و خوراک و پوشاک و مسکن و... در دولت خودش «تکدر» شد. «تشنج»، «تعمد» و «تبسم» هم از همین خانواده است. تادرس بعد و دیداری دیگر بدرود.
پ.ن: چرا همش فکر می‏‏کنم این جمله «تکدر»، یک اشکالی دارد!!
 


Page Generated in 0/0059 sec