printlogo


کد خبر: 192217تاریخ: 1397/2/20 00:00
تحولات ارزی در ثبت سفارش برخی داروها تأثیر منفی داشته است
هپاتیت‌B در کمین نوزادان
قدرت سرایت این بیمارى بیش از 100 برابر ویروس HIV است و 7 تا 10 روز خارج از بدن زنده است

گروه اجتماعی: در حالی که تزریق آمپول ایمونوگلوبولین هپاتیتB برای برخی مادران باردار ضروری است، این دارو طی 2 ماه گذشته نایاب شده و این موضوع واکنش مدیران شبکه هپاتیت کشور را به همراه داشته است. هـپاتیتB یک بیماری جدی و خطرناک است که در کوتاه‌مدت، ایجاد  بی‌اشتهایی، خستگی، درد عضلانی، درد مفاصل، درد و تــورم شکــم، تیره شدن رنگ ادرار، یرقان (زردی)، اسهال و استفراغ کرده و در درازمدت باعث آسیــب به کبد (سیروز کبدی)، سرطان کبد و مرگ می‌شود. به گزارش فارس، به گفته پزشکان قـــدرت سرایت این بیمارى بیش از 100 برابر ویروس HIV  است. ویروس HIV حداکثر یک ساعت بیرون از بدن زنده مـى‌ماند در حـالى کـــــه ویروس
هپاتیتBت(‌HBV)  7 تا 10 روز خارج از بدن زنده است و قابلیت بیماری‌زایی دارد. بیش از نیمی از اشخاص مبتلا به هپاتیت B فاقد علائم بالینی بوده اما ناقل بیماری هپاتیت B هستند.
ضرورت کنترل کامل هپاتیت B و C
رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت با بیان اینکه 5/1 میلیون نفر در کشور ناقل هپاتیتB و 350 هزار نفر ناقل هپاتیتC هستند، اظهار داشت: این دو ویروس فقط در بدن انسان زندگی می‌کنند و مخزن این ویروس‌ها انسان‌های ناقل هستند. رئیس ستاد هفته سلامت گوارش، بر ضرورت ریشه‌کنی و کنترل کامل هپاتیتB و C تاکید کرد و افزود: مشکلی که وجود دارد این است که اکثر این افراد خبر ندارند که ناقل این ویروس هستند و ما فقط 10 درصد این جمعیت را می‌شناسیم و توانسته‌ایم آنها را درمان کنیم.
واکسیناسیون کاملا مؤثر است
ملک‌زاده با بیان این مطلب که از سالی که واکسن هپاتیتB را زده‌ایم، کسی به آن مبتلا نشده است، تاکید کرد: این موضوع نشان می‌دهد واکسیناسیون هپاتیتB به طور کامل موثر بوده و کسانی که 3 بار واکسن زده‌اند، از این بیماری ایمن هستند. وی افزود: قبل از انجام واکسیناسیون هپاتیتB
2 میلیون نفر در ایران ناقل این بیماری بوده‌اند که در حال حاضر به 5/1 میلیون نفر رسیده که واکسن برای این افراد موثر نیست و باید آنها را شناسایی و درمان کنیم.
دارویی که نایاب شد
اما حالا با وجود برنامه‌های چند ساله گذشته برای ریشه‌کنی و کاهش موارد ابتلا به هپاتیت، بر اساس گزارشات مردمی، مشخص شده آمپولی به نام ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیتB از اسفندماه سال 96 تاکنون نایاب شده و این موضوع بسیاری از خانواده‌ها را نگران کرده است.
خطر هپاتیت B در کمین نوزادان
سیدموید علویان، رئیس شبکه هپاتیت ایران درباره نایاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین اختصاصی هپاتیتB گفت: ما از این دریچه به هپاتیتB نگاه می‌کنیم که در طول 25 سال اخیر، هپاتیتB در کشور کاهش پیدا کرده و دلیل آن هم فعالیت‌های خوب وزارت بهداشت در تامین واکسن‌های هپاتیتB برای افراد نیازمند به این واکسن مانند نوزادان، افراد پرخطر، پزشکان و پرستاران است.
2 درصد از زنان باردار مبتلا به هپاتیتB
وی با عنوان این مطلب که تا امروز واکسن هپاتیتB به 35 میلیون ایرانی تلقیح شده است، تاکید کرد: به همین دلیل شیوع بیماری طی سال‌های اخیر کاهش داشته است اما نکته اینجاست که حدود 2 درصد از زنان باردار در کشور هپاتیتB دارند. به گفته علویان، طبق پروتکل‌های جهانی و پروتکل ایران و همچنین مصوب وزارت بهداشت و شبکه هپاتیت ایران، همه زنان باردار باید از نظر هپاتیتB مورد آزمایش قرار بگیرند. اگر هپاتیتB در زن بارداری مثبت باشد، باید در بدو تولد علاوه بر واکسنی که شبکه بهداشت به تمام کودکان تزریق می‌کند، ایمونوگلوبولین اختصاصی نیز تلقیح شود. وی ادامه داد: این کار خیلی حیاتی و ضروری است، چرا که واکسن به تنهایی 90 درصد مانع انتقال بیماری می‌شود. پس اگر آمپول ایمونوگلوبولین وجود نداشته باشد، نوزادی که مادرش هپاتیت B دارد ممکن است تا 10 درصد به بیماری دچار شود.
درخواست از وزیر بهداشت
علویان با اشاره به این مطلب که این آمپول تولید خارج از کشور است و نمونه داخلی ندارد، ادامه داد: به نسبت هزینه یک بیمار هپاتیتB که باید تا آخر عمر تحت نظر باشد، این آمپول قیمت بسیار ناچیزی دارد. تا 3-2 ماه پیش این دارو در دسترس بود و در داروخانه‌های بزرگ کشور وجود داشت اما متاسفانه در این چند ماه این دارو نایاب شده و چون باید در فضای خنک انتقال داده شود، مسافر نمی‌تواند آن را از خارج از کشور با خود بیاورد. وی گفت: این کمبود، یکی از بزرگ‌ترین مشکلات حال حاضر کشور است که به برنامه کنترل هپاتیتB در کشور آسیب می‌زند. بنده از وزیر بهداشت و مسؤولان سازمان غذا و دارو درخواست دارم به این موضوع به شکل اورژانسی و ویژه نگاه کنند.
مشکل رفع می‌شود
کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره فقدان آمپول ایمونوگلوبولین هپاتیتB گفت: این دارو در حال برچسب‌گذاری به میزان کمبودهایی که ایجاد شده بوده و کار ترخیص آنها بزودی انجام و اوایل هفته آینده در داروخانه‌ها توزیع می‌شود. وی با بیان اینکه تحولات ارزی سبب تأخیر در ثبت سفارش این دارو شده بود، گفت: کمبود مقطعی بوده و مردم جهت اطلاع از اینکه کدام داروخانه ایمونوگلوبولین هپاتیتB را دارد با سامانه 190 تماس بگیرند.


Page Generated in 0/0139 sec