printlogo


کد خبر: 192231تاریخ: 1397/2/20 00:00
اطلاعیه بانک مرکزی درباره خروج آمریکا از برجام
اطمینان می‌دهیم تمهیدات لازم را اندیشیده‌ایم
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس: آمریکایی‌ها از همان ابتدا، برجام را هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی آمریکا نقض کردند

گروه اقتصادی: کار برجام با اعلام رسمی ترامپ تمام شد اما با وجود انتظار خیلی‌ها، بازارهای تهران با این مساله منطقی برخورد کردند. به گزارش «وطن‌امروز»، با توجه به طرح ضربتی دولت برای کنترل بازار ارز دیروز بازار فردوسی مانند چند روز گذشته آرام بود و حتی خبرهای ناگوارتری که خیلی‌ها انتظار داشتند از بازار قاچاق ارز به گوش نرسید. البته این دستاورد به کمک نیروی انتظامی بود که بلافاصله بعد از اعلام خروج ترامپ از برجام 30 سوداگر ارز را دستگیر کردند. بورس نیز روز آرامی را سپری کرد و حتی شاخص کل چند واحد صعود داشت. بانک مرکزی دیروز درباره خروج آمریکا از برجام اطلاعیه‌ای صادر کرد و طی آن به همه اطمینان داد تمهیدات لازم برای این مساله اندیشیده شده است.
متن کامل بیانیه بانک مرکزی به این شرح است:
شب گذشته ملت شریف ایران بار دیگر شاهد عدم پایبندی ایالات متحده آمریکا به تعهدات بین‌المللی خود بود. به‌رغم پایبندی جمهوری اسلامی ایران به مفاد برجام و اذعان آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای و سایر دولت‌های عضو به این امر، ایالات متحده آمریکا با خروج از برجام بار دیگر بدعهدی و غیرقابل اطمینان بودن خود را به تمام جهانیان اثبات کرد. این امر البته برای ملت شریف ایران موضوع جدیدی نبود و در 2 سال گذشته، آمریکا مکرراً با اجرا نکردن بندهای مختلف برجام، عدم پایبندی خود به تعهدات بین‌المللی را به طرق گوناگون نشان داده و اثبات کرده بود.  بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با پیش‌بینی بدعهدی‌های آمریکا از مدت‌ها پیش تمهیدات لازم را برای مقابله با نقض برجام توسط آمریکا اندیشیده بود و به همین منظور، مجموعه‌ای از تدابیر برای این منظور اتخاذ و اجرا شده است. خوشبختانه با اقدامات و سیاست‌های بانک مرکزی، اکنون منابع و مصارف ارزی کشور تحت اشراف و کنترل کامل قرار دارد و نظام بانکی کشور با محوریت بانک مرکزی توانایی کامل برای پاسخگویی به  تمام نیازهای ارزی کشور را دارد. سیاست‌های مذکور با محوریت حمایت از تولید ملی موجب کنترل جریان ورود و خروج ارز در کشور شده و بدین ترتیب، توانایی بانک مرکزی برای پاسخگویی به نیازهای ارزی کشور افزایش یافته است.  از این رو، بانک مرکزی به  تمام فعالان اقتصادی اطمینان می‌دهد نقض برجام توسط آمریکا موجب ایجاد وقفه در پاسخگویی به نیازها و تقاضاهای ارزی کشور نخواهد شد و تأمین تمام نیازها کماکان ادامه خواهد یافت. در این راستا بانک مرکزی با همکاری دولت و سایر قوا با رصد شرایط سیاسی و اقتصادی موجود، اقدامات و سیاست‌های متناسب را  برای حفظ و تداوم رشد و توسعه کشور اتخاذ خواهد کرد.
خروج آمریکا از برجام تأثیری در روند فعالیت ‌اقتصادی ندارد
خروج آمریکا از برجام تأثیری بر جریان و روند فعالیت‌های اقتصادی نخواهد گذاشت. محمدرضا پورابراهیمی درباره خروج آمریکا از برجام گفت: باید توجه داشت جنس برجام اینگونه بود که می‌توان آن را به یک سکه تشبیه کرد که یک طرف آن تعهدات هسته‌ای و طرف دیگر تعهدات اقتصادی بود. رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: ایران بعد از برجام برابر گروه 1+5 تعهداتی از لحاظ هسته‌ای داده بود و آنها نیز تعهدات اقتصادی در قبال برجام داشتند و در برجام موضوعات منطقه‌ای و سیاسی مطرح نبود. پورابراهیمی افزود: جمهوری اسلامی ایران همه تعهدات خود را در برجام اجرایی کرد و این موضوع به تأیید سازمان ملل و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی رسیده است اما طرف مقابل به کمترین میزان تعهدات اقتصادی عمل کرد به نحوی که تأثیرات آن در حوزه اقتصاد بسیار ناچیز بود. وی در ادامه گفت‌وگوی خود با خانه ملت تصریح کرد: در برجام ایران تنها خواسته بود حقوق حقه کشور در موضوعات اقتصادی و بانکی رعایت شود اما آمریکایی‌ها بعد از برجام کوچک‌ترین تعهد خود را در ارتباط با مفاد اقتصادی برجام رعایت نکردند و نه‌تنها خود به برجام عمل نکردند بلکه برخلاف ضوابط بین‌المللی به سایر کشورها نیز فشار آوردند که این موضوع باعث شد آنها نیز به تعهدات اقتصادی خود کمتر عمل کنند. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پس از برجام، شاه‌بیت تعهدات گروه 1+5 بر این اساس بود که همکاری‌های بانکی و اقتصادی در سطح بین‌الملل انجام شود؛ این در حالی بود که این مراودات ناچیز بود بنابراین می‌توان گفت خروج آمریکا از برجام تأثیری در جریان و روند فعالیت‌های اقتصادی ایران نخواهد داشت. پورابراهیمی تصریح کرد: آمریکایی‌ها از ابتدای برجام این توافقنامه را هم در دولت قبل و هم در دولت فعلی آمریکا نقض کردند و از ابتدای برجام به صورت محتوایی از آن خارج شده بودند اما به صورت شکلی در برجام باقی مانده بودند که این شرایط بسیار بد بود بنابراین با اتفاق سه‌شنبه‌شب دست ایران باز گذاشته شد تا بتواند با ادعای قانونی منافع اقتصادی کشور را مطالبه کند و در صورت اینکه سایر کشورهای مذاکره‌کننده در برجام به تعهدات خود عمل نکنند ما نسبت به بازگشت به قبل از برجام تصمیم خواهیم گرفت. وی افزود: با صراحت می‌گویم نقض کامل برجام در سال‌های گذشته صورت گرفته اما مسیر اقتصادی ایران رو به جلو بوده، بنابراین هیچ نگرانی از بابت خروج آمریکا از برجام وجود ندارد.
تجار نگران نباشند
وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه تجار و فعالان کسب و کار نباید نگران شرایط آینده کشور باشند، گفت: تصمیم ترامپ نمی‌تواند اقتصاد را لرزان کند. مسعود کرباسیان در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با اشاره به وضعیت عمومی‌اقتصاد ایران، اظهار داشت: صاحبان کسب‌وکار و تجار نباید نگرانی درباره شرایط پیش‌روی کشور داشته باشند. خوشبختانه با اقدامات دولت و پیش‌بینی‌های انجام شده، فضایی رقم خورده که مولفه‌های بیرونی مانند تصمیم دولت آمریکا نمی‌تواند پایه‌های ثبات اقتصادی کشور را لرزان کند. کرباسیان افزود: شاخص‌های اقتصادی کشور در حال حاضر دلالت بر وضعیت مناسب ارزی و رشد دارند و به‌همین جهت نیز جامعه و فعالان اقتصادی نباید در اضطراب اثرات رفتارهای یکطرفه و خارج از عرف بین‌المللی آمریکا باشند.  کرباسیان بیان داشت: آنچه امروز برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد حفظ ثبات اقتصادی و ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری است. درباره گزاره اول، دولت از یک ماه قبل برنامه‌ریزی‌های دقیقی را به انجام رسانده تا بازارهایی مانند ارز تحت تاثیر عوامل مخرب بیرونی و رفتارهای سیاسی دچار نوسان نشود. وی با بیان اینکه در حال‌ حاضر هم ثبت‌سفارش و تخصیص ارز با منطق دقیقی در حال انجام است و هیچ فعال اقتصادی در صف دریافت ارز نیست، تصریح کرد: همچنین دولت طی یک‌سال گذشته تمرکز خود را بر محور تسهیل فضای کسب وکار قرار داد. حذف بیش از 700 نوع مجوز زاید از فضای کسب و کار، تسهیل رفتارهای بروکراتیک در نهادهایی مانند گمرک و سازمان امور مالیاتی، ایجاد منطق در رفتارهای نظام بانکی برای فروش اموال مازاد و استفاده از منابع برای پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی و همچنین روند مثبت حرکتی شاخص کل بورس همگی تاییدکننده سیاست‌های حمایتگر دولت در کسب وکارهای داخلی است. کرباسیان بیان داشت: آنچه ممکن است ذهن جامعه را آزار دهد، تاثیرات روانی اقدام یکسویه و بی‌منطق دولت آمریکاست ولی مردم مطمئن باشند وضعیت اقتصادی کشور با ثبات، پیش‌بینی‌پذیر و در خدمت کارآفرینی است.

سیف: مسائل ارزی تحت کنترل است
رئیس‌کل بانک مرکزی گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده، روند روبه رشد اقتصاد ادامه پیدا می‌کند. مسائل ارزی تحت کنترل است و تعادل بین منابع و مصارف و واردات کشور وجود دارد و ارز برای همه نیازهای کشور وجود دارد. به گزارش فارس، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی، دیروز در حاشیه جلسه ستاد اقتصادی برای بررسی مسائل ارزی با اشاره به خروج آمریکا از برجام اظهار داشت: دولت ترامپ ظرف یک سال و نیم گذشته هیچ‌گونه اقدامی که در جهت پایبندی به تعهداتش در برجام باشد انجام نداده است و عمدتاً مانع‌تراشی و فضاسازی کرده و سعی کرده اقتصاد ما را تحت تاثیر التهابات قرار دهد. وی ادامه داد: خوشبختانه ما از قبل برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داده‌ایم. تصمیمی که از 22 فروردین شروع شد، شرایط را تحت کنترل قرار داده و به نحوی اعمال شده که مصون‌سازی اقتصادی کشور از اینگونه فضاسازی‌ها را به دنبال داشته باشد و الان شرایط خوبی را شاهد هستیم. سیف با بیان اینکه همه تلاش دولت ترامپ این است که با کمترین هزینه بتواند هزینه‌هایی را برای ما ایجاد کند، خاطرنشان کرد: خوشبختانه شاهد این هستیم که آمریکا در این تصمیم خود منزوی است. وی ادامه داد: ایران در این موضع از جایگاه مناسبی برخوردار است و با توجه به برنامه‌ریزی‌هایی که در رابطه با مسائل اقتصادی شده، روند روبه رشد اقتصاد ادامه پیدا می‌کند. مسائل ارزی تحت کنترل است و تعادل بین منابع، مصارف و واردات کشور وجود دارد و ارز برای همه نیازهای کشور وجود دارد. رئیس‌کل بانک مرکزی با اشاره به جلسه دیروز ستاد اقتصادی دولت برای بازار ارز اظهار داشت: بعد از بررسی‌های زیادی که در این جلسه داشتیم، مشوق‌های مختلف و احتمالاتی که می‌تواند مطرح باشد مورد بحث قرار گرفت و قرار شد دستگاه‌های مختلف، راهکارهای خود را آماده کنند تا در جلسه آینده تصمیم‌گیری نهایی انجام شود. وی ادامه داد: همچنین در این جلسه، یکسری از مواردی که در گذشته جزو موارد مجاز برای تامین ارز از طریق سامانه نیما نبود، مطرح و اتخاذ تصمیم شد که در اطلاعیه بعدی از سوی بانک مرکزی اعلام خواهد شد. سیف خاطرنشان کرد: ما برای پوشش کافی برای تامین ارز در سامانه نیما، لیستی از نیازهای منطقی و قابل قبول را تهیه می‌کنیم تا در کمیته مورد نظر در بانک مرکزی اتخاذ تصمیم شود. در مواردی که جزو اختیارات آن کمیته است، بلافاصله در لیست اقلام مجاز قرار می‌گیرد.


Page Generated in 0/0062 sec