printlogo


کد خبر: 192270تاریخ: 1397/2/22 00:00
تدبیر مدیران وزارت آموزش‌وپرورش پس از تأکیدات رهبر انقلاب برای رفع کمبود دانشگاه‌های تربیت معلم چیست؟
چالش کمبود 80 هزار معلم
حاجی‌بابایی، رئیس فراکسیون فرهنگیان: باید سالانه ۳۰ هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی شود

گروه اجتماعی: وزیر آموزش‌وپرورش از پیش‌بینی کمبود 80 هزار معلم در مهر 97 خبر داد و گفت: تا 4 سال آینده با کمبود 350 هزار معلم مواجهیم. به گزارش «وطن‌امروز»، خبر اعلام شده از سوی وزیر آموزش‌وپرورش موضوعی است که طی هفته‌های گذشته پرفراز و نشیب بوده است. دغدغه‌های کمبود معلم برای مهر 97 از یک سو، ظرفیت پایین جذب معلم از طریق آزمون استخدامی از سوی دیگر و همچنین سرنوشت نامعلوم معلمان حق‌التدریسی، فضای آموزشی کشور را پرالتهاب کرده است. این موارد در حالی است که رهبر انقلاب در دیدار با جمعی از دانشجویان دانشگاه فرهنگیان که به مناسبت هفته‌ بزرگداشت مقام معلم برگزار شد، تاکید کردند: امروز مهم‌ترین نیاز آموزش‌وپرورش کشور، معلم است؛ مهم‌ترین نیاز، معلم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی و هر نقطه‌ای که تربیت‌معلم بر آن صدق می‌کند، باید هم کماً، هم کیفاً توسعه پیدا کند.
کمبود معلم در مهر 97
در همین باره، سیدمحمد بطحایی از پیش‌بینی کمبود 80 هزار معلم در مهر 97 خبر داد و افزود: تا 4 سال آینده در بهترین حالت 350 هزار معلم کمبود داریم و این چالشی است که اگر مواجهه منطقی با آن داشته باشیم، می‌توانیم آن را به یک فرصت تبدیل کنیم و بهترین نیروها را در آموزش‌وپرورش جذب کنیم. وی تمرکز شدید در آموزش‌وپرورش را یکی از چالش‌ها برشمرد و خاطرنشان کرد: تمرکزگرایی در آموزش‌وپرورش خلاقیت را در مدارس از بین برد و به مدیر به عنوان فردی فاقد اختیار نگاه شد، البته ما گام‌هایی را برای حل این مشکل برداشته‌ایم.
مهم‌ترین نیاز آموزش‌وپرورش
دغدغه‌های مدیران حوزه آموزشی کشور درباره کمبود معلم در سال جاری و سال‌های آینده در حالی است که رهبر انقلاب راهبردها و راهنمایی‌های جامعی را برای عبور از این چالش‌ها عنوان می‌کنند. ایشان در دیدار جمعی از دانشجویان و اساتید دانشگاه فرهنگیان راجع به مساله دانشگاه فرهنگیان و مساله تربیت‌معلم اظهار داشتند: امروز مهم‌ترین نیاز آموزش‌وپرورش کشور، معلم است؛ مهم‌ترین نیاز، معلم است. این دانشگاه و دانشگاه شهید رجایی و هر نقطه‌ای که تربیت‌معلم بر آن صدق می‌کند، باید هم کماً، هم کیفاً توسعه پیدا کند. آقایان گفتند و بنده هم اطلاع دارم که تا 4 سال دیگر، تعداد انبوهی از معلمان وارد بازنشستگی می‌شوند و آن کسانی که از این دانشگاه‌ها، یعنی دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی، تحویل داده می‌شوند به آموزش و پرورش، بسیار بسیار کمتر از آن مقداری هستند که از آموزش‌وپرورش خارج  می‌شوند؛ این یک بحران است برای آموزش و پرورش؛ نباید چنین اتفاقی بیفتد. ایشان در ادامه بیانات‌شان افزودند: البته گفته می‌شود از بیرون کسانی را می‌گیرند ولی آن یک عمل اضطراری است و در صورت ناچاری و اضطرار البته اشکال ندارد؛ علی‌الاصول هم یک کار درستی نیست؛ معلمی یک حرفه فنی است، یک کار هنری است؛ یادگرفتن لازم دارد. مراکز تربیت معلم -که مهم‌ترینش فعلاً دانشگاه فرهنگیان است- مرکز ثقل اصلی نظام آموزش‌وپرورش کشورند و درباره این دانشگاه کوتاهی شده. طبق آنچه بنده اطلاع دارم و به من گزارش شده، این دانشگاه، هم از لحاظ نیروی انسانی-معلم و استاد- دچار کمبود است، هم از لحاظ بودجه دچار کمبود است، هم از لحاظ فضای آموزشی دچار کمبود است. رهبر انقلاب همچنین با تاکید بر رفع کمبودها تاکید کردند: وزارت علوم، سازمان مدیریت و سازمان امور استخدامی، هر کدام به نحوی باید همکاری کنند، کمک کنند.
جذب سالانه 30 هزار دانشجو معلم
از سوی دیگر رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس با اشاره به حضور رهبر انقلاب در دانشگاه فرهنگیان در هفته معلم گفت: این حضور ارزشمند، پیام بسیار مهمی را در برداشت؛ پیامی که حکایت از اهمیت جایگاه معلم و دانشگاه فرهنگیان دارد که واقعا قلب سند تحول بنیادین است. حمیدرضا حاجی‌بابایی افزود: بیان معظم‌له را مبنی بر آمار معلمان بازنشسته در آینده و اینکه تعداد دانشجویان این دانشگاه قدرت پاسخگویی به این کمبود را ندارد، باید از منظر آمار و ارقام دقیق و واقعی نگریست. حاجی‌بابایی تأکید کرد: اگر آموزش‌وپرورش را با آمار رو به رشد دانش‌آموزی و ۹۰۰ هزار معلم که نیاز دارد، مورد بررسی قرار دهیم، با احتساب خدمت ۳۰ ساله هر معلم و با این پیش‌فرض که تمام این معلمان در دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی تربیت شوند که این امر به صورت ویژه مورد تأکید رهبری قرار گرفت، باید هر سال ۳۰ هزار دانشجو جذب دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی و۳۰ هزار معلم بازنشسته شوند. وی گفت: باید در نظر داشت که این حالت عادی این دانشگاه‌هاست؛ با در نظر گرفتن حفره بزرگ کمبود نیروی انسانی در آموزش‌وپرورش که در نتیجه بی‌توجهی به آمار و ارقام و برنامه‌ریزی بر اساس آمار غلط و غیرواقعی از معلمان در طول ۵ سال گذشته ایجاد شده است و به اشتباه انداختن دولت، با اعلام آمار ۱۵۰ هزار نیروی مازاد در آموزش‌وپرورش و از سوی دیگر طمع خصوصی‌سازی آموزش‌وپرورش، باید تعداد دانشجویان بیش از ۳۰ هزار باشد.
 

بلاتکلیفی ۲۵هزار ظرفیت خالی دانشگاه فرهنگیان
رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: هم‌اکنون برای پذیرش دانشجو-معلم از طریق کنکور ۹۷ فرصتی باقی نمانده است اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانسته‌ایم تعداد پذیرش دانشجو-معلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم. حسین خنیفر در پاسخ به این پرسش که دانشگاه فرهنگیان برای کنکور 97 چه ‌تعداد دانشجو-معلم می‌پذیرد، اظهار کرد‌: تا امروز هیچ پیشنهادی مبنی بر پذیرش دانشجو در کنکور 97 به این دانشگاه اعلام نشده است، روزهای گذشته با حضور در کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیحاتی درباره وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان ارائه کردم که تشریح ظرفیت موجود دانشگاه و اتفاقاتی را که طی 8 سال آینده در بحث بازنشستگی نیروی انسانی و افزایش تعداد دانش‌آموزان در آموزش‌وپرورش رخ می‌دهد، شامل می‌شد. وی افزود: هم‌اکنون برای پذیرش دانشجو-معلم از طریق کنکور 97 فرصتی باقی نمانده است اما هنوز تکلیف ما مشخص نیست و نتوانسته‌ایم تعداد پذیرش دانشجو-معلمان را برای اعلام در دفترچه کنکور مشخص کنیم. این درحالی است که این دانشگاه 15 تا 25 هزار ظرفیت خالی دارد اما حتی مجوز جذب 7 تا 10 هزار دانشجو-معلم را هم دریافت نکرده‌ایم و این شرایط یعنی فعلاً وضعیت جذب دانشجو-معلم در کنکور 97 مشخص نیست. خنیفر تصریح کرد: با وجود وضعیت فعلی دانشگاه فرهنگیان باز هم مهر امسال 9 هزار نفر از دانشجو-معلمان این دانشگاه در 16 رشته فارغ‌التحصیل و به مدارس کشور وارد می‌شوند و هم‌اکنون به‌دنبال این هستیم تا ظرفیت‌های خالی تربیت معلم را فعال کنیم. رئیس دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: آیا این شایسته آموزش‌وپرورش کشور است که برای مهر امسال 78 هزار نفر کمبود معلم و به ‌عبارت دیگر 300 هزار کمبود واقعی داشته باشد؟


Page Generated in 0/0065 sec