printlogo


کد خبر: 192294تاریخ: 1397/2/22 00:00
کاخ سفید اعلام کرد لیست تحریم‌های جدید خود علیه تهران را این هفته اعلام خواهد کرد
تحریم‌های شدیدتر از قبل

کاخ سفید این هفته لیست جدید تحریم‌های ایران که از آن به عنوان «تحریم‌های عظیم» نام می‌برد را اعلام و رسانه‌ای می‌کند. آنطور که مقامات آمریکایی می‌گویند در این بسته تحریمی علاوه بر بازگشت تحریم‌هایی که به واسطه توافق هسته‌ای برجام به حالت تعلیق درآمده بود، تحریم‌های جدید دیگری نیز اضافه خواهد شد. به گزارش
«وطن امروز» دونالد ترامپ روز سه‌شنبه در جریان اعلام خروج آمریکا از برجام، اعلام کرد طی چند روز آینده با صدور یک فرمان اجرایی، شدیدترین تحریم‌های هسته‌ای و اقتصادی را علیه ایران بازمی‌گرداند. پنجشنبه گذشته نیز سخنگوی کاخ سفید این هفته را زمان اعلام تحریم‌های آمریکا علیه ایران عنوان کرد. در همین راستا، رسانه‌های غربی طی روزهای گذشته به بررسی بسته تحریمی آمریکا علیه ایران پرداخته‌اند. این رسانه‌ها به نقل از مقام‌های آمریکایی نوشتند تحریم‌های ایران بویژه در حوزه نفت بسیار شدیدتر از آنچه پیش از توافق هسته‌ای اجرایی می‌شد، خواهد بود. بر اساس این گزارش، خبر اعلام تحریم‌های جدید علیه تهران را سارا سندرز، سخنگوی کاخ سفید داد. او روز پنجشنبه با بیان اینکه «تحریم‌های عظیم» علیه ایران احتمالا هفته آینده [این هفته] اعلام خواهد شد، گفت: «آمریکا خود را متعهد می‌داند از عدم دستیابی ایران به تسلیحات هسته‌ای اطمینان حاصل کند». وی گفت تحریم‌های جدید احتمالاً هفته آینده معرفی می‌شود.
چه تحریم‌هایی باز خواهد گشت؟
دونالد ترامپ روز سه‌شنبه از صدور دستور اجرایی خود برای اعمال تحریم‌های ایران خبر داد. پس از پایان نشست خبری وی جان بولتون، مشاور امنیت ملی کاخ سفید از اجرایی شدن تحریم‌ها به صورت فوری گفت و اعلام کرد کشورهایی که به دنبال تجارت جدید با ایران حتی در حوزه‌های مجاز هستند با تحریم مواجه خواهند شد. وزارت خزانه‌داری آمریکا نیز در بیانیه‌ای تاکید کرد شرکت‌هایی که هم‌اکنون درحال تجارت با ایران هستند و از پیش، ‌قرارداد داشته‌اند 90 یا 180 روز فرصت دارند سطح فعالیت‌های خود را کاهش دهند.
اما پس از این فرصت 180 روزه، کدام یک از تحریم‌های ایران بازخواهد گشت؟  بر اساس بیانیه وزارت خزانه‌داری آمریکا، پس از ضرب‌الاجل 4 نوامبر 2018 (13 آبان 97) همه تحریم‌های هسته‌ای آمریکا علیه ایران که به‌ واسطه برجام به حالت تعلیق درآمده بود، مجدداً برقرار و لازم‌ الاجرا خواهد بود. این بدان معناست که بانک‌ها دیگر نخواهند توانست با نظام بانکی ایران در ارتباط باشند یا اقدام به خرید اوراق قرضه (مشارکت) دولت ایران کنند. تولیدکنندگان نیز اجازه نخواهند داشت محصولاتی از قبیل آلومینیوم، فولاد، زغال‌سنگ، نرم‌افزار و... به ایران بفروشند. صنایع خودروسازی و پتروشیمی ایران به‌کلی تحریم خواهد شد و سرمایه‌گذاری در بنادر ایران نیز ممنوع خواهد بود. حتی ممنوعیت واردات فرش ایرانی به آمریکا نیز بین تحریم‌های قید شده در ضمیمه بیانیه وزارت خزانه‌‌داری آمریکا دیده می‌شود. در مقابل، کشورهای اروپایی احتمالاً برای دور زدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران، به استفاده از مقررات مسدود‌سازی که دیوید سالیوان، سفیر اتحادیه اروپایی در آمریکا اواخر سال گذشته میلادی به آن اشاره کرده بود، متوسل خواهند شد. اروپایی‌‌ها قبلاً نیز با وضع مقررات مسدودسازی، امکان معافیت از اجرای تحریم‌های آمریکا علیه کوبا را برای شرکت‌های خود فراهم کرده بودند.
تحریم‌های نفتی شدیدتر از قبل
در همین راستا خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به خروج یکجانبه واشنگتن از برجام، به نقل از مقام‌های این کشور نوشت: تحریم نفت ایران این بار (نسبت به دوران قبل توافق) بسیار سخت‌تر خواهد بود. گزارش رویترز می‌افزاید: این بار اما رهبران اروپایی با آمریکا همراهی نمی‌کنند. اتحادیه اروپایی هم‌اکنون در حال بررسی یک‌ آیین‌نامه است که شرکت‌ها را از پایبندی به تحریم‌های آمریکا منع می‌کند. این تلاش‌ها در حالی است که خریداران اروپایی نفت ایران به فکر انتخاب جایگزینی برای خرید نفت افتاده اند. شرکت ایتالیایی انی که ماهانه 2 میلیون بشکه نفت از ایران خریداری می‌کند در نشست سالانه خود، از احتمال خرید نفت از کشوری دیگر جز ایران خبر داد.
تحریم سوئیفت در دستور کار آمریکا
3 کشور اروپایی انگلیس، فرانسه و آلمان قرار است دوشنبه هفته آینده در بلژیک نشستی را با طرف ایرانی برای بررسی آینده برجام برگزار کنند. خبر برگزاری این نشست چهارجانبه را ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه  داده است. او گفته نشست مشترک وزیران خارجه ایران، انگلیس، فرانسه و آلمان در روز دوشنبه آینده برای بررسی وضعیت توافق هسته‌ای با ایران برگزار خواهد شد. هر چند اروپا تلاش می‌کند چنین جلوه دهد که در مقابل تحریم‌های آمریکا ایستادگی خواهد کرد اما در آمریکا طرح هایی برای اعمال فشارهای شدید به شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی که خواهان تعامل با ایران هستند در دستور تهیه است. هفته‌نامه ویکلی استاندارد براساس یک توصیه‌نامه که در کنگره آمریکا درحال دست به دست شدن است گزارش داد واشنگتن در حال تدوین گام‌های لازم برای اعمال فشار به اروپا برای همراهی کردن با تحریم‌ها علیه ایران است. به گزارش فارس، این هفته‌نامه نوشت: تندروهای کنگره آمریکا در حال آماده شدن برای مذاکرات یک به یک و چهره به چهره با کشورهای اروپایی هستند که می‌خواهند به تجارت با ایران، بعد از تصمیم واشنگتن به خروج از برجام و بازگرداندن تحریم‌های هسته‌ای، ادامه دهند. ویکلی استاندارد افزود: براساس یک توصیه‌نامه بیرونی که در دفاتر چندین نماینده کنگره در حال چرخیدن است و متن آن به رؤیت ما رسیده، 7 گام برای مقابله با اقدامات کشورهای اروپایی که تلاش می‌کنند از تحریم‌های آمریکا دور بمانند پیش‌بینی و توصیه شده است. این توصیه‌نامه که توسط ریچارد گولدبرگ، مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها تهیه شده است، سفارش می‌کند باید مشخص کرد آمریکا هیچ استثنایی برای تحریم‌هایش خارج از آنچه در قانون آمده قائل نیست و همچنین توصیه می‌کند باید با تحریم و جریمه نخستین ‌بانک یا شرکت (که بدون توجه به تحریم‌ها با ایران تعامل می‌کند) یک هشدار به دیگر نهادها و شرکت‌ها ارسال شود. مشاور ارشد بنیاد دفاع از دموکراسی‌ها گفت: پشت درهای بسته دیپلمات‌های اروپایی درحال پذیرفتن این مساله هستند که با تحریم‌های آمریکا همراهی خواهند کرد ولی ما هم نیاز داریم برای قطع ارتباط بانک‌های ایرانی با سوئیفت فشار بیاوریم و روی آن تمرکز کنیم. وی به نمایندگان کنگره آمریکا توصیه کرده است باید به هر عضو سوئیفت یادآوری کنیم در صورت عدم قطع دسترسی بانک‌های ایرانی، بویژه بانک مرکزی ایران با این شبکه تراکنشی، آنها مورد تحریم و جریمه ایالات متحده قرار خواهند گرفت.


Page Generated in 0/0071 sec