printlogo


کد خبر: 192301تاریخ: 1397/2/22 00:00
ضرب شست ارتش سوریه به صهیونیست‌ها
موشک‌باران مراکز نظامی اسرائیل در جولان

بالاخره پس از گذشت ماه‌ها از تجاوز هوایی و موشکی صهیونیست‌ها علیه سوریه، پاسخ اسرائیل به این تجاوزات از منطقه نزدیک به جولان اشغالی داده شد و مراکز مهم الکترونیکی، پایگاه‌های فرود هلی‌کوپتر و مراکز اطلاعاتی ارتش رژیم صهیونیستی در منطقه اشغالی جولان سوریه هدف قرار گرفت. این پاسخ ارتش سوریه در واقع نخستین‌ واکنش نظامی ارتش این کشور به تجاوزات ماه‌ها و روزهای اخیر اسرائیل به سوریه است. طبق این گزارش، بامداد پنجشنبه حدود 80 فروند موشک با عبور از سامانه دفاع موشکی رژیم صهیونیستی موسوم به «گنبد آهنین»، به مواضع نظامی صهیونیست‌ها در جولان اشغالی برخورد کرد. ارتش رژیم صهیونیستی با این ادعا که 20 موشک شلیک شده، این حملات را به‌زعم خود «تجاوز خطرناک ایران به اسرائیل» توصیف کرد. ارتش اشغالگر رژیم اسرائیل مدعی شده برخی موشک‌ها را رهگیری کرده است اما تصاویر منتشر شده نشان می‌دهد دست‌کم شماری از موشک‌ها به هدف برخورد کرده است. بعد از این رویداد، ارتش رژیم صهیونیستی برخی مواضع نظامی سوریه را هدف قرار داده و مدعی شد در بزرگ‌ترین حمله هوایی در سال‌های اخیر، نقاط منتسب به ایران در سوریه را زده است.
خبرگزاری رسمی سوریه در این باره اعلام کرد: تعدادی از موشک‌های اسرائیلی به اهدافی در داخل خاک سوریه اصابت و یکی از سامانه‌های راداری سوریه را منهدم کرد. همچنین در نتیجه انهدام موشک‌های اسرائیلی به وسیله پدافند هوایی ارتش سوریه در حومه منطقه الکسوه در ریف دمشق، صدای انفجارهای مهیبی در این منطقه به گوش رسید. به گزارش المیادین و به نقل از منابع میدانی، پدافند هوایی سوریه، موفق شده حدود 70 درصد موشک‌های اسرائیلی را رهگیری و منهدم کند. طبق گفته این منابع، ارتش سوریه همچنین موفق شده 3 پرنده اسرائیلی را که قصد ورود به حریم هوایی سوریه را داشته‌اند، هدف بگیرد. پیش‌تر وزارت دفاع روسیه اعلام کرده بود 28 جنگنده اسرائیلی در حملات بامداد پنجشنبه به نقاطی از سوریه که شامل اف15 و اف16 است، مشارکت داشته‌اند و مجموعا 60 موشک شلیک کرده‌اند. وزارت دفاع روسیه نیز گفته است پدافند هوایی سوریه، بیشتر از نصف موشک‌های شلیک شده را منهدم کرده است. این موشک‌ها به گفته وزارت دفاع روسیه، نقاطی که ایرانی‌ها در آن هستند و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی در جنوب سوریه را هدف گرفته بود.
بیانیه مهم ارتش سوریه
ارتش سوریه در واکنش به حملات متجاوزانه ارتش رژیم صهیونیستی به خاک این کشور اعلام کرد سامانه‌ پدافند هوایی سوریه با آمادگی بالا توانست بخش عمده موشک‌های اسرائیلی را سرنگون کند. در ادامه بیانیه ارتش سوریه آمده است: اصابت شماری از موشک‌های متجاوزان اسرائیلی سبب شهادت 3 نفر، مجروحیت 2 نفر همراه با انهدام یک ایستگاه رادار، انبار مهمات و خسارات مادی به نیروهای پدافند هوایی شده است. بیانیه فرماندهی ارتش و نیروهای مسلح سوریه درباره حمله ارتش صهیونیستی به این کشور حاکی است که ارتش سوریه در برابر تجاوز اشغالگران ایستادگی کرده و نشانه بیداری و آمادگی آنان برای دفاع از عزت وطن و حاکمیت آن ضد هر نوع تجاوز مشخص است. سامانه‌ پدافند هوایی سوریه با آمادگی بالا توانست بخش عمده موشک‌های اسرائیلی را که ضد مواضع ارتش سوریه شلیک شده بود منهدم کند. در بیانیه ارتش سوریه بر آمادگی این ارتش برای مقابله با هر تجاوز با تمام مسؤولیت و قاطعیت و خنثی‌سازی تلاش دشمن برای حمایت از تروریسم تاکید شده است. ارتش سوریه همچنین تاکید کرده است: این تجاوزات آشکار فقط باعث موفقیت‌های بیشتر در زمینه مبارزه با تروریسم در سوریه و اصرار ارتش برای دفاع از این وطن و امنیت شهروندان آن و نابودسازی تروریسم در سوریه خواهد شد. وزارت خارجه سوریه اعلام کرد ورود رژیم صهیونیستی به درگیری مستقیم با ارتش سوریه نشانه آغاز مرحله جدیدی از تجاوز علیه سوریه است که در آن دشمنان اصلی پس از شکست مزدوران‌شان وارد میدان شدند.
اهداف صهیونیستی بمباران‌شده
شبکه تلویزیونی المیادین به نقل از منابع میدانی اعلام کرد ده‌ها موشک مراکز نظامی اصلی اسرائیل را در داخل سرزمین‌های اشغالی هدف قرار داد و موشک‌های شلیک شده به اهداف نظامی حساس و مهم اصابت کرده است. به گزارش المیادین، 10 موضع نظامی که زیرمجموعه 4 مرکز اصلی بوده‌ و هدف قرار گرفته‌، عبارت است از: 1- مرکز نظامی رهگیری اطلاعاتی و الکترونیکی 2- پایگاه سری اطلاعات مرزی 3- مرکز نظامی شنود شبکه‌های مخابراتی و ماهواره‌ای 4- مرکز نظامی کنترل ارسال پارازیت 5- مرکز تنظیمات ارتباطی و فرستنده‌ها 6- مرکز کنترل یگان تسلیحات به‌کار رفته در عملیات‌های نظامی زمینی 7- فرودگاه بالگردهای نظامی 8- مقر فرماندهی تیپ 810 نظامی 9- مقر فرماندهی گردان‌های نظامی در منطقه حرمون 10- مقر زمستانی یگان ویژه موسوم به «بنستیم». در داخل هر یک از این مراکز چندین مرکز نظامی اسرائیلی قرار داشته است و شاهدان محلی وقوع انفجارهای بزرگ، آتش‌سوزی و رفت و آمد گسترده آمبولانس‌ها را تأیید کرده‌اند.
بیم از موشک‌ها و دستور بازگشایی پناهگاه‌ها
رژیم صهیونیستی طی روزهای گذشته سیاست تنش نظامی را از طریق حملات مکرر خود به مراکز حضور مستشاران ایرانی دنبال کرد. از آن زمان تاکنون سرکردگان رژیم صهیونیستی خود را وارد بازی خطرناکی با ایران کردند. اسرائیلی‌ها از آن هنگام منتظر پاسخ بودند و اطمینان داشتند این بار وارد ماجراجویی شدند که می‌تواند برای آنها نتایج معکوس داشته باشد. این انتظار آنها را وارد تراژدی و انزوایی کرده بود که در نتیجه آن آماده‌باش امنیتی و نظامی در سرزمین‌های اشغالی ادامه داشت. رسانه‌های اسرائیلی گزارش دادند دو و نیم ساعت بعد از حملات ارتش سوریه، تل‌آویو از شهروندان خود خواست از پناهگاه‌ها بیرون بیایند اما در نزدیکی پناهگاه‌ها حضور داشته باشند. رسانه‌های صهیونیستی به نقل از جبهه داخلی همچنین اعلام کردند: به‌رغم اعلام عادی‌شدن وضعیت و اینکه اسرائیلی‌ها می‌توانند از پناهگاه‌ها خارج شوند یا در نزدیکی این اماکن بمانند اما با ادامه شلیک موشک از داخل سوریه، تل‌آویو دستور بازگشایی پناهگاه‌های جدید را صادر کرد.
پیامدهای موشک‌باران جولان اشغالی برای اسرائیل
اتفاقاتی که بامداد پنجشنبه در جولان افتاد، عادی به شمار نمی‌رود؛ ارزیابی اولیه از روند اصلی تحولات می‌تواند نشان‌دهنده تغییر اساسی در روند درگیری‌ها باشد. سیگنال این حملات و پیامدهای آن در ساعات اولیه برای رژیم صهیونیستی مخابره شد. این پیام‌ها را می‌توان در موارد زیر برشمرد:
اول- جبهه جولان برای نخستین‌بار از سال ۱۹۷۴ به آتش کشیده شد. این اتفاق پیامی آشکار برای ارتش رژیم صهیونیستی است، مبنی بر اینکه هر نوع درگیری از همان جایی آغاز خواهد شد که درگیری‌های بزرگ به پایان رسیده است. جبهه جولان برای رژیم صهیونیستی از حساسیت بالایی برخوردار است و حتما بخشی از جبهه جنگی آینده خواهد بود. دوم- حمله برنامه‌ریزی شده به جولان نشان می‌دهد مراکزی که مورد حمله قرار گرفت، مرتبط با فرماندهی هوایی و زمینی رژیم اسرائیل بوده است. حمله به این مراکز پیام‌های گسترده‌ای برای رژیم صهیونیستی در محاسبات جنگی و میدانی و عملیاتی ضد دشمن داشت. سوم- بایکوت خبری انجام شده توسط ارتش رژیم صهیونیستی و سیستم‌ اعمال سانسور نظامی درباره تعداد موشک‌های شلیک شده و انواع و مکان‌هایی که این موشک‌ها را هدف قرار دادند، نشان‌دهنده‌ انزوای سرکردگان اسرائیل و موفقیت بی‌سابقه این عملیات است. چهارم- حملات موشکی مفصل شب پنجشنبه ارتش سوریه به اسرائیل در شرایطی انجام شد که بنیامین نتانیاهو و رژیم اشغالگر خیال‌شان بیش از هر زمان نسبت به هر دو جبهه شمالی و جنوبی آرام بود. نتانیاهو تصور می‌کرد در سایه حمایت‌های محکم دونالد ترامپ از موجودیت رژیم جعلی‌اش و تلاش او برای تعمیق به اصطلاح مشروعیت اسرائیل، روز چهاردهم و پانزدهم مه (24 و 25 اردیبهشت) را تنها به جشن و سرور توأم با غرور خواهد گذراند اما حملات موشکی وسیع سوریه به فلسطین اشغالی از یک‌سو توهمات نتانیاهو را به هم زد و از دیگر سو به او فهماند سناریوی حمله به یک کشور و پس از آن تلاش در کتمان مساله و طفره رفتن از بر عهده گرفتن مسؤولیت حمله مدت‌هاست نخ‌نما شده. تحولات گسترده ماه مه ‌جاری در عرصه سیاسی و نظامی بی‌ارتباط با اتفاقات اخیر در جولان نیست. خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و عزم آن برای یهودی‌سازی قدس از طریق انتقال سفارتش به این شهر اشغالی، می‌تواند آینده منطقه را برابر سناریوهای متعددی قرار دهد. در هر حال تصمیم‌سازان مسائل منطقه می‌دانند محور مقاومت قادر به برهم زدن معادلات است و می‌تواند بسیاری از رقبا را از عرصه بازی منطقه‌ای خارج کند.


Page Generated in 0/0071 sec