printlogo


کد خبر: 192303تاریخ: 1397/2/22 00:00
رسانه‌های آمریکایی صحبت‌های اخیر رهبر انقلاب درباره نامه‌های ترامپ به سران برخی کشورهای عربی را رمزگشایی کردند
محرمانه نداریم

یک روز پس از سخنرانی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای، رهبر حکیم انقلاب در دانشگاه فرهنگیان و اشاره ایشان به نامه‌نگاری رئیس‌جمهور آمریکا با سران برخی کشورهای عربی، روزنامه آمریکایی نیویورک‌تایمز توضیحاتی درباره این نامه‌نگاری‌ها منتشر کرد.
به گزارش «وطن‌امروز»، در توضیحات نیویورک‌تایمز آمده که ترامپ در 2 نوبت به سران 4 کشور عربی نامه نوشته است. بر اساس این گزارش، سران این کشورهای عربی، به نامه نخست ترامپ پاسخ داده‌اند اما ترامپ در ادامه نامه دیگری به این حکام عربی نوشته است. حضرت آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر انقلاب روز چهارشنبه در دانشگاه فرهنگیان در فرازی از فرمایشات خود درباره دشمنی آمریکا با مردم ایران فرمودند: «همین دو، سه روز قبل از این، ترامپ یک نامه‌ای نوشته است به رؤسای کشورهای خلیج‌فارس‌-که به این نامه ما توانستیم دست پیدا کنیم و ببینیم- و در این نامه به اینها می‌گوید باید همه‌تان متفق بشوید، باید این کار را بکنید، باید آن کار را بکنید، من 7 تریلیون دلار اینجا خرج کرده‌ام برای شما. مردک! 7 تریلیون دلار شما برای اینها خرج کردی؟! 7 تریلیون دلار خرج کردی برای اینکه بر عراق مسلط بشوی، بر سوریه مسلط بشوی، خب! نتوانستی؛ به درک! می‌گوید باید این کار را بکنید، این کار را بکنید، این کار را بکنید؛ [در جملاتش] «باید» دارد!...»
حالا روزنامه‌های آمریکایی نیویورک‌تایمز و واشنگتن‌پست درباره این فراز از سخنرانی رهبر انقلاب، جزئیات جدیدی از نامه‌نگاری ترامپ با حکام برخی کشورهای عربی منتشر کرده‌اند. نکته قابل تامل برای رسانه‌های آمریکایی این بوده که رهبر عالی ایران با اعلام باخبر بودن از محتوای نامه‌نگاری‌های ترامپ با سران برخی کشورهای عربی، این پیام را به این کشورها و آمریکا مخابره کرده که ایران از اقدامات آمریکا در منطقه کاملا مطلع است.
 به گزارش فارس، روزنامه نیویورک‌تایمز به نقل از یک منبع آگاه نوشت رئیس‌جمهور آمریکا با ارسال 2 نامه محرمانه به کشورهای عربی، ضمن ابراز نارضایتی از هزینه‌های واشنگتن در غرب آسیا، خواستار تقبل هزینه‌های ائتلاف ضد ایران از سوی آنها شد. به نوشته روزنامه «نیویورک‌تایمز» به نقل از یک منبع آگاه، ترامپ در این نامه‌ها از 2 کشور عربی خواسته بیشتر هزینه‌های ائتلافی را که جهت مقابله با نفوذ ایران در منطقه تشکیل شده بپردازند. این نامه‌ها درباره اظهارات ترامپ حول کاهش هزینه‌های گزافی که آمریکا از زمان 11 سپتامبر 2001 در غرب آسیا خرج کرده و افزایش فشارها بر ایران است. وی بارها در سخنرانی‌های متعدد خود تاکید کرده آمریکا از زمان آن حادثه، 7 تریلیون دلار در غرب آسیا هدر داده و چیزی در ازای آن عایدش نشده است. بر این اساس، بعد از آنکه ترامپ جواب کشورهای عربی به نامه اول را دریافت کرد، حدود یک هفته قبل نامه دومی برای تاکید بر مواضعش به متحدان خود در منطقه ارسال کرد. در این نامه البته ذکر نشده ترامپ چه اقداماتی انجام خواهد داد اما یک پیشنهاد مبهم برای ارسال تیمی از کارشناسان آمریکایی به قطر جهت حل مناقشات آنها با شورای همکاری خلیج‌فارس و همچنین متمرکز کردن آنها به مقابله با ایران داده شده است. نیویورک‌تایمز با اشاره به سخنان چند روز قبل (19 اردیبهشت) رهبر انقلاب اسلامی درباره خروج ترامپ از برجام، نوشت: «آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران روز چهارشنبه علنا اعلام کرد نامه اول وجود دارد... البته او اشاره‌ای نکرد که متن این نامه چگونه به دستش رسیده است». کاخ‌سفید و وزارت خارجه آمریکا از پاسخ به سوال نیویورک‌تایمز درباره این ارتباط محرمانه ترامپ و شیخ‌نشین‌های عرب امتناع کردند. در عین حال، یک مقام دولتی آمریکا به روزنامه واشنگتن‌پست گفت نامه اول حدود 2 هفته قبل ارسال شده است. وی افشا کرد این نامه‌ها نه‌تنها از متحدان آمریکایی خواسته حضور فعالانه‌تری در نقاط حساس منطقه از جمله سوریه داشته باشند، بلکه در ادامه مذاکرات ترامپ با سران کشورهای عربی است که طی 2 ماه اخیر داشته. «تئودور کاراسیک» مشاور ارشد یک اندیشکده آمریکایی تاکید کرد اینکه رهبر عالی ایران توانسته متن نامه را مطالعه کند، مساله بسیار مهمی است، زیرا در آن نکات مهمی درباره اینکه ایران با چه اقداماتی از سوی آمریکا روبه‌رو خواهد شد، آمده است. کاراسیک همچنین احتمال داد این نامه توسط یکی از قدرت‌های منطقه‌ای که رابطه چندان بدی با ایران ندارد، مثل قطر، کویت، عمان، یا حتی یک کشور خارجی مانند روسیه به دست ایران
رسیده باشد.
ترامپ و سیاست تحقیر حکام وابسته
رفتار دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا در مواجهه با حکام برخی کشورهای عربی تنها یک خصیصه شخصی ناپسند نیست. رئیس‌جمهور آمریکا گویی تعمدا اقدام به تحقیر علنی حکام عربی وابسته به خود می کند. رئیس‌جمهور آمریکا که نشان داده عمل به وعده‌های انتخاباتی و جایگاهش در افکار عمومی آمریکا برایش از هر چیز دیگری بیشتر اهمیت دارد، علاقه دارد در اذهان عمومی آمریکا نشان دهد او برای اقدامات ایالات متحده در منطقه، از هر کاری برای تلکه کردن حکام وابسته ابایی ندارد. او در دیدار با پادشاهان عربی صراحتا اعلام می‌کند بدون حمایت آمریکا، آنها در مقابل ایران دوام نمی‌آورند، آنگاه به آنها تاکید می‌کند باید هزینه‌های حضور نظامی آمریکا در غرب آسیا را پرداخت کنند. اولین‌بار شبکه سی‌ان‌‌ان درباره این رفتار دولت ترامپ گزارشی منتشر کرد و به نقل از یک منبع آگاه گزارش داد ترامپ به یکی از پادشاهان عرب گفته در نبود حمایت آمریکا، این رژیم‌ها دوام نمی‌آورند. «سی‌ان‌ان» گزارش داد «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا مصر است کشورهای عربی دست‌کم بخشی از هزینه حضور نظامی آمریکا را تقبل کنند.
بنا بر این گزارش، ترامپ حمایت متحدان آمریکا از حضور نظامی این کشور در آسیای غربی را «ناکافی» می‌داند و «در محافل خصوصی هم بارها بر این نکته تأکید و از کشورهای حاشیه خلیج فارس مانند عربستان سعودی و امارات عربی متحده به دلیل عدم ارائه منابع کافی برای مبارزه با داعش گلایه کرده است».
به نوشته سی‌ان‌ان، ترامپ در صحبت با دوستانش گفته است اگر آمریکا منطقه را ترک کند، پادشاهی‌های ثروتمند این منطقه باید «جت‌های شخصی و زندگی‌های اشرافی‌شان» را کنار بگذارند. یک منبع آگاه از قول ترامپ به این شبکه گفته او در دیدار با پادشاه یکی از کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس، گفته است: «بدون ما 2 هفته هم دوام نمی‌آورید. کارتان تمام می‌شود. آن وقت باید با هواپیماهای عادی مسافری پرواز کنید». رئیس‌جمهور آمریکا در نشست این هفته شورای امنیت ملی این کشور ابراز خوش‌بینی کرد کشورهای عربی حاشیه خلیج‌فارس پول بیشتری برای «بازگرداندن ثبات به سوریه» هزینه کنند. یکی از این کشورها عربستان‌سعودی است که به نوشته سی‌ان‌ان قرار است ۴ میلیارد دلار برای این کار هزینه کند. با این وجود، مقام‌های حاضر در نشست گفته‌اند نمی‌دانند منبع و دلیل این خوش‌بینی ترامپ چیست.
البته هزینه 4 میلیارد دلاری عربستان برای حضور آمریکا در سوریه پس از آن انجام شد که ترامپ اعلام کرد سوریه را ترک می‌کند، مگر آنکه هزینه حضور آمریکا در سوریه را کشورهای عربی وابسته پرداخت کنند.
ترامپ در این‌باره گفت آمریکا در صورتی به حضور در سوریه ادامه می‌دهد که عربستان هزینه این کار را بپردازد. از سوی دیگر، رئیس‌جمهور آمریکا در جریان دیدار اخیر «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان‌سعودی با او، با نمایش نموداری از خریدهای نظامی عربستان از آمریکا، به ولیعهد سعودی گفت: «این پول‌ها که برای شما چیزی نیست. [خریدهای‌تان را] بیشترش کنید». یک مقام سعودی بعدا به رسانه‌های آمریکایی گفت بن‌سلمان از این رفتار ترامپ «احساس حقارت» کرده و از او رنجیده است.
به هر حال به نظر می‌رسد رفتار تحقیرآمیز ترامپ با سران برخی کشورهای عربی در کنار آنکه موجب محبوبیت ترامپ نزد توده‌های طرفدار خود در آمریکا می‌شود، می‌تواند نوعی سرخوردگی و تحقیرشدگی را نزد این حکام وابسته ایجاد کند تا جایگاه واقعی‌شان در مواجهه با آمریکا برای‌شان ملموس‌تر شود.


Page Generated in 0/0069 sec