printlogo


کد خبر: 192304تاریخ: 1397/2/22 00:00
حشدالشعبی به گردن عراق حق دارد

محمدصالح صدقیان*: در وضعیت فعلی، نقشه سیاسی منطقه به صورت واضح و روشن گویای خط و خطوط ترسیم‌شده از سوی دولت‌های خارجی است، به گونه‌ای که تحرکاتی که در آن سوی آنها انجام می‌شود، بازگو‌کننده آن است که ضد ارزش‌ها در عراق هم نقطه‌گذاری شده است. سخنان اخیر سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در دوبی نشان می‌دهد آمریکا در هر نقطه از خاورمیانه که برود، نفوذ مقاومت را حس می‌کند تا جایی که آنها اعلام کرده‌اند گفتمان «تهران» در تمام جغرافیای غرب‌ آسیا حس می‌شود. از این جهت با تغییر دولت در کاخ سفید؛ ترامپ و همقطاران جمهوری‌خواه او بر اساس راهبرد محافظه‌کارانه سنتی خود به دنبال سلطه بر محور مقاومت هستند که این امر به دلیل فتح و ظفرهایی است که این جبهه در طول یک دهه اخیر در تاریخ تحولات منطقه ثبت و ضبط کرده است. پس از آنکه «محمد بن‌سلمان» ولیعهد عربستان‌سعودی اظهار نظر خود درباره روابط با اسرائیل را از طریق رسانه‌ها به سمع و نظر جهانیان رساند، این پیام مخابره شد که تل‌آویو نگران نباشد و به هر طریقی که خواست می‌تواند پاسخ جریان غیرهمسو با سیاست خود را بدهد. بدون تردید بطن این سخنان و هدف اصلی از طرح چنین موضوعی (آن هم در ایامی که واشنگتن به دنبال انتقال سفارت خود به فلسطین است) مقابله با جریان مقاومت در منطقه بویژه عراق و سوریه است. ممکن است درباره عراق این موضوع به صورت کامل علنی و آشکار نباشد اما اسرائیل و همپیمانانش به دنبال سوق دادن این وضعیت به سمت بغداد هستند.
انتخابات لبنان و پیروزی حزب‌الله که به باخت جریان المستقبل به رهبری حریری منجر شد، بدون تردید بر انتخابات عراق تاثیر دارد. ممکن است اثر پیروزی در بیروت گسترده و عمیق نباشد اما به هر حال امروز شاهد پیروزی مدلی از جریان مقاومت لبنان با تابلوی «حشدالشعبی» در سراسر خاک عراق هستیم که علاوه بر بایکوت داعش، توانست سناریوچینی آمریکا و برخی دیگر از دولت‌های منطقه را با بن‌بست روبه‌رو کند.
از این جهت نخست‌وزیر آینده عراق از هر جناحی که باشد، نباید از بسیج مردمی کشورش دور بماند یا فاصله‌ای میان خود  با این جریان بومی بیندازد چرا که آنها به گردن تمام خاک عراق حق دارند. از این جهت مسؤول اجرایی جدید عراق که در ساختار سیاسی حاکم بر بغداد، نخست‌وزیر قرائت می‌شود باید بتواند تضمین‌های لازم را به حشدالشعبی بدهد. داده‌های سیاسی و میدانی برآمده از عراق در طول هفته‌های اخیر نشان می‌دهد پیروزی در انتخابات با این گفتمان خواهد بود.
*رئیس مرکز عربی مطالعات ایران
 


Page Generated in 0/0066 sec