printlogo


کد خبر: 192310تاریخ: 1397/2/22 00:00
زنگنه: درآمدهای ارزی تغییر نمی‌کند

گروه اقتصادی: با خروج آمریکا از برجام اتفاق قابل بیانی در صادرات نفت و گاز و میعانات گازی کشور نمی‌افتد و درآمدهای ارزی تغییر نمی‌کند. بیژن زنگنه، وزیر نفت در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو با اشاره به تحقق خودکفایی در تولید بنزین گفت: وضع کشور در زمینه بنزین بسیار خوب است و از این جهت نمی‌توانند ما را تحت فشار قرار دهند. وی افزود: فاز دوم پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس در روزهای اخیر به تولید رسیده و دارد 12 میلیون لیتر بنزین یورو5 تولید می‌کند؛ فاز 3 این پالایشگاه نیز اواخر سال به بهره‌برداری می‌رسد که در مجموع پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس 36 میلیون لیتر بنزین تولید خواهد کرد و ایران به صادرکننده بنزین تبدیل می‌شود.  زنگنه میزان تولید بنزین کشور را حدود 88 میلیون لیتر عنوان کرد و گفت: اکنون هم کمیت بنزین و هم کیفیت بنزین در مقایسه با گذشته بهتر شده است. وزیر نفت درباره وضعیت توسعه میدان گازی پارس جنوبی تصریح کرد: سال گذشته 6 فاز در پارس جنوبی با تولید حدود یکصد و 50 میلیون مترمکعب گاز در مدار قرار گرفت و امسال نیز 4 فاز به بهره‌برداری می‌رسد که از آنها 140 میلیون مترمکعب گاز ترش به ساحل می‌آید و 100 میلیون مترمکعب از آن گاز شیرین استحصال خواهد شد. وزیر نفت با تصریح به اینکه رئیس‌جمهور آمریکا درباره بهای نفت دودوزه‌بازی می‌کند، گفت: ترامپ از طرفی با برخی کشورهای اوپک برای کاهش تولید و افزایش قیمت پیمان بسته است و از طرفی نیز برای اینکه از فشار داخلی خارج شود، اوپک را مقصر افزایش قیمت نفت معرفی می‌کند. وی افزود: پشتوانه جمهوری‌خواهان آمریکا نفت است و یک عده هم در اوپک ابزار دست آمریکایی‌ها شده‌اند. زنگنه تامین گازوئیل و بنزین باکیفیت را برای شهرهای بزرگ و نظام حمل‌ونقل کشور از اولویت‌های وزارت نفت عنوان کرد و گفت: آلودگی تهران مربوط به بنزین نیست، بلکه مربوط به کامیون‌های غیراستانداردی است که شب تا صبح در این شهر تردد می‌کنند. وی افزود: ظرفیت تولید نفت کشور برای سال آینده 4 میلیون بشکه می‌ماند اما در میعانات که اکنون حدود 700 هزار بشکه است به یک‌میلیون بشکه در سال‌های آینده خواهیم رسید.
ایتالیا خرید نفت ایران را متوقف کرد
در همین حال مدیر شرکت انی ایتالیا در نشست سالانه این شرکت به سهامدارانش گفت، همه طلب‌های معوق خود از ایران بابت سرمایه‌گذاری‌های سال‌های گذشته در این کشور را از تهران گرفته و قصدی برای اجرای پروژه جدید در ایران ندارد. به گزارش رویترز، کلودیو دسکالزی این اظهارات را پس از آن بیان کرده که واشنگتن تصمیم گرفته ضمن خروج از برجام، تحریم‌های جدیدی علیه ایران به‌اجرا بگذارد. دسکالزی افزود تنها فعالیت باقیمانده انی در ایران خرید ماهانه 2 میلیون بشکه نفت از این کشور در قالب قراردادی است که در پایان 2018 میلادی تمام می‌شود. به‌گفته دسکالزی، نفت مورد نیاز این شرکت ممکن است از این پس به‌جای ایران از کشوری دیگر تأمین شود.
از سوی دیگر شرکت سریکا انرژی انگلیس اعلام کرد به دنبال بررسی این مسأله است که تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران چه تاثیری بر فعالیت‌ها در میدان گازی رام که این شرکت به صورت مشترک با شرکت ملی نفت ایران مالکیت آن را در اختیار دارد، خواهد گذاشت؟ شرکت سریکا گفته، در حال ارزیابی تبعات اظهارات ترامپ بر میدان رام در دریای شمال است. شرکت ملی نفت ایران 50 درصد از سهام این میدان را در اختیار دارد. سریکا در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ما در مسیری مقتضی به صورتی مناسب بازار را به روز خواهیم کرد.»  در همین حال، سخنگوی نخست‌وزیر انگلیس گفته، این کشور از تقویت تجارت با ایران حمایت می‌کند اما شرکت‌های تجاری ممکن است بخواهند تبعات تصمیم آمریکا درباره برجام بر فعالیت های‌شان را مورد توجه قرار دهند و از مشاوره‌های حقوقی استفاده کنند. همچنین وزیر اقتصاد فرانسه گفت: اتحادیه اروپا باید مقاومت بیشتری را از خود در برابر آمریکا در حفظ برجام نشان دهد و نباید شبیه برده از آمریکا پیروی کند. برونو لمایر افزود: اروپا نباید قبول کند که آمریکا پلیس اقتصاد جهان باشد. وی خواستار آن شد که به‌رغم تصمیم آمریکا برای اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران شرکت‌های اروپایی به تجارت با ایران ادامه دهند.  لمایر پیشنهاد داد کشورهای اروپایی همانند وزارت دادگستری آمریکا یک سازمان تشکیل دهند تا بتوانند شرکت‌های خارجی را مجازات کنند. لمایر این پرسش را مطرح کرد که آیا ما به عنوان اروپایی‌ها می‌خواهیم برده آمریکا باشیم که در حالی که دست به دامن آمریکایی‌ها هستیم از تصمیمات آنها پیروی کنیم؟ یا اینکه ما می‌توانیم بگوییم که ما منافع اقتصادی خودمان را داریم و براساس تصمیم خودمان به تجارت با ایران ادامه می‌دهیم؟ گفتنی است نگرانی از عرضه نفت و احتمال اختلال در صادرات ایران موجب شد بازارهای نفت، معاملات روز پنجشنبه خود را اندکی بالاتر به پایان ببرند. در این روز قیمت نفت برنت ۲۶ سنت یا 3/0درصد بالا رفت و در 47/77 دلار به ازای هر بشکه، بسته شد. قیمت برنت، به رکورد ۷۸ دلار هم رسید که بالاترین سطح آن از نوامبر ۲۰۱۴ تا کنون بود. نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، روز پنجشنبه با ۲۲ سنت افزایش قیمت به 36/71 دلار به ازای هر بشکه رسید.
 


Page Generated in 0/0144 sec