printlogo


کد خبر: 192560تاریخ: 1397/2/26 00:00
خبرها از وضعیت نامناسب قیمت دارو در کشور حکایت دارد
آیا دارو گران شده است؟
نماینده مجلس: افزایش قیمت دارو در روزهای گذشته بیماران را با مشکلات جدی مواجه کرده است

گروه اجتماعی: نوسانات ثانیه‌ای نرخ دلار این روزها دغدغه اقشار گوناگون جامعه شده است. بدون‌شک بیماران خاص و افراد نیازمند به مصرف دارو یکی از آسیب‌پذیرترین اقشار متاثر از نوسانات نرخ ارز هستند. به گزارش «وطن امروز» این روزها براساس شنیده‌ها و خبرهایی که هر از گاهی در برخی رسانه‌ها منتشر می‌شود، بازار دارو حال و روز مساعدی ندارد، کمیاب شدن آمپول ایمونوگلوبولین که مورد استفاده بیماران مبتلا به هپاتیت نوع B است در کنار خبر فوت 93 بیمار مبتلا به تالاسمی که به دلیل نبود دارو و مصرف داروی بی‌کیفیت اتفاق افتاد از جمله آثار گرانی ارز بر بازار دارو بوده است، البته در این بین مدیران حوزه سلامت و درمان این موارد را تکذیب کرده و صحیح نمی‌دانند. با این حال حیدرعلی عابدی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس با اشاره به تاثیر نوسانات نرخ ارز بر بازار دارو گفته است: « در حال حاضر مابه‌التفاوت نرخ دلار دولتی که 4200 تومان تعیین شده است با نرخ دلار در بازار آزاد بر وضعیت بازار دارو تاثیرگذار خواهد بود و قیمت دارو متاثر از آن است.» از سوی دیگر، بدهی بیمه‌ها به داروخانه‌ها و به تبع آن بدهی داروخانه‌ها به شرکت‌های دارویی نیز این روزها مزید بر علت شده است؛ موضوعی که از سال گذشته  به عنوان زنگ خطری برای بازار داروی کشور مطرح بوده است. با این حال متاسفانه راهکاری جدی برای این موضوع اندیشیده نشد و حجم بدهی‌ها افزایش پیدا کرده است. این در حالی است که متاسفانه نوسانات و افزایش چندین باره نرخ ارز که از اواخر سال گذشته تا به امروز ادامه‌دار شده است به حادتر شدن این موضوع دامن‌ زده است.
انتقاد از گران شدن قیمت دارو
در همین ارتباط، نماینده مردم ارومیه در مجلس گفته است:‌ «انتقاد من از وزیر بهداشت درباره  توجه نداشتن کافی وزارت بهداشت به استفاده از تولیدات داخلی است و در این راستا حاضرم با آقای قاضی‌زاده با حضور کارشناسان در مناظره تلویزیونی شرکت کنم تا مردم درباره موضوع قضاوت کنند». نادر قاضی‌پور با تاکید بر لزوم استفاده از کالاهای ایرانی افزود: وجود بحث رانت‌خواهی، رشوه و مسافرت خارجی برخی‌ها از دلایلی است که مانع رشد صنایع پایین‌دستی شده و افزایش خام‌فروشی در کشور را در پی داشته است. عضو کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی مجلس خاطرنشان کرد: کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی باید با توجه به گران شدن قیمت دارو در مدت اخیر با متولیان بخش دارو در کشور و واردکنندگان و تولیدکنندگان جلسه مشترک برگزار کند تا اقدامات لازم برای تسهیل در ارائه دارو با قیمت مناسب به بیماران انجام شود. نماینده مردم ارومیه اظهار داشت: افزایش قیمت دارو در روزهای گذشته، بیماران و خانواده‌های آنان را با مشکلات جدی مواجه کرده است و در این راستا درخواست دارم با توجه به اهمیت موضوع جلسه‌ای نیز با حضور نوبخت رئیس سازمان و برنامه بودجه و مسؤولان ذی‌ربط در کمیسیون اصل 90 تشکیل شود.
تکذیب مشاور وزیر
این در حالی است که روز گذشته پس از انتشار خبرهایی درباره گران شدن دارو، مشاور وزیر بهداشت درباره گرانی قیمت دارو توضیح داد. عباس زارع‌نژاد درباره اظهارات نادر قاضی‌پور، نماینده مردم ارومیه درباره افزایش قیمت دارو گفت: هیچ‌گونه افزایش قیمت دارو خارج از روال قانونی در سطح توزیع نداشتیم و هرگونه تغییر در قیمت دارو باید در کمیته قیمت‌گذاری مصوب شود که این مساله ارتباطی به نوسانات اخیر قیمت ارز ندارد. رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت بهداشت تصریح کرد: با توجه به اینکه هرگونه افزایش قیمت دارو، توسط سازمان‌های بیمه‌گر پوشش داده می‌شود، هیچ‌گونه افزایش پرداختی متوجه مردم نخواهد شد. زارع‌نژاد انتشار اینگونه اخبار را موجب تشویش اذهان عمومی و سلب آرامش روان بیماران عنوان کرد.
 


Page Generated in 0/0053 sec