printlogo


کد خبر: 192577تاریخ: 1397/2/27 00:00
با توجه به صعود استقلال به جمع 8 تیم برتر آسیا
احتمالات داربی آسیایی

با حذف نمایندگان عربستان، امارات و ازبکستان در مرحله یک‌چهارم نهایی 2 قطبی ایران و قطر به وجود آمده است و تیم‌های پرسپولیس و استقلال از ایران و الدحیل و السد از قطر ۴ تیم برتر منطقه غرب آسیا را در این فصل تشکیل می‌دهند. این نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان است که استقلال و پرسپولیس به طور همزمان موفق به حضور در این مرحله شده‌اند و اکنون منتظر قرعه‌کشی این مرحله هستند. در قرعه‌کشی این مرحله ۳ حالت می‌تواند اتفاق بیفتد که یکی از این ۳ حالت، تقابل 2 نماینده ایران و 2 نماینده قطر با هم است. هر چند در این شرایط یکی از 2 تیم ایرانی حذف خواهد شد ولی برای نخستین بار در تاریخ لیگ قهرمانان، فوتبال ایران ۲ دوره پیاپی دارای نماینده در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان خواهد بود و تکلیف نماینده ایران در مرحله نیمه‌نهایی در داربی پایتخت مشخص می‌شود. با این وضعیت، فصلی که با داربی سوپرجام آغاز می‌شود به فاصله کمی با داربی آسیایی همراه خواهد بود و می‌تواند یکی از جذاب‌ترین فصول فوتبال ایران لقب گیرد. امکان نتیجه تساوی در داربی‌های لیگ بعضا از جذابیت این دیدار کاسته است ولی هم داربی سوپرجام و هم داربی آسیایی قطعا باید برنده داشته باشد. داربی به خودی خود حساس‌ترین بازی باشگاهی ایران است. حال برگزاری این بازی در معتبرترین رقابت باشگاهی قاره کهن در شرایطی که تیم پیروز به جمع ۴ تیم برتر آسیا راه پیدا کند می‌تواند حساس‌ترین جدال تاریخ 2 تیم را شکل دهد. البته اگر قرعه رای به جنگ سرخابی‌ها در مرحله یک‌چهارم نهایی ندهد، پرسپولیس و استقلال برحسب قرعه باید به مصاف یکی از 2 تیم الدحیل و السد بروند. هم استقلال و هم پرسپولیس در تنها حضور خود در یک‌چهارم نهایی لیگ قهرمانان آسیا به سلامت از این مرحله عبور کردند و در صورت تکرار این موفقیت در اتفاقی بی‌نظیر یک نیمه‌نهایی تمام ایرانی برگزار خواهد شد و این بار داربی پایتخت چهره فینالیست آسیا را مشخص خواهد کرد.
با این اوصاف به احتمال ۵۰ درصد در این فصل از لیگ قهرمانان 2 تیم پرسپولیس و استقلال در مرحله یک‌چهارم نهایی یا نیمه‌نهایی به دیدار هم می‌روند. به هر حال باید تا ۲ خرداد صبر کرد و دید بر اساس قرعه‌کشی چه سرنوشتی برای تیم‌های این مرحله رقم خواهد خورد. این امکان به وجود آمده که در فصل ۹۸-۹۷ استقلال و پرسپولیس 5 بار مقابل هم صف‌آرایی کنند؛ سوپرجام، 2 داربی در آسیا و 2 بار در لیگ هجدهم. در این میان شاید 3 داربی در فاصله کمی از هم باشد. این موضوع به قرعه‌کشی لیگ ارتباط دارد و اینکه بازی رفت 2 تیم در لیگ هجدهم چه روزی می‌افتد. حال بررسی کنیم اگر 2 تیم در آسیا به هم برسند در چه زمانی به مصاف هم خواهند رفت.
ملاقات در یک‌چهارم نهایی
دیدارهای دور رفت مرحله یک‌چهارم نهایی روزهای 5 و 6 شهریور برگزار خواهد شد و دیدار برگشت در روزهای 27 و 28 شهریور خواهد بود. به این ترتیب اگر ایرانی‌ها در یک‌چهارم نهایی به هم بخورند، ابتدا 2 تیم در ۲۹ تیرماه در دیدار سوپرجام نخستین‌داربی( داربی ۸۷) را برگزار می‌کنند و سپس کمتر از ۴۰ روز دیگر داربی ۸۸ انجام خواهد شد. فاصله بازی رفت و برگشت 2 تیم در آسیا هم 3 هفته است. اگر برنامه لیگ هجدهم طوری باشد که بازی رفت 2 تیم در آن بازه ۲۱ روزه باشد، 2 تیم در ۲۱ روز 3 بار باهم بازی خواهند کرد که یک اتفاق بی‌سابقه خواهد بود. یک حالت جذاب دیگر هم وجود دارد؛ 2 تیم در یک‌چهارم به هم بخورند و بازی لیگ‌شان هم قبل از مهرماه باشد. در این صورت 2 تیم در کمتر از 2 ماه 4 بار با هم بازی خواهند کرد. رفت و برگشت آسیا، سوپرجام و بازی رفت لیگ.
ملاقات در نیمه‌نهایی
استقلال و پرسپولیس اگر در یک‌چهارم نهایی با قرعه قطری روبه‌رو شوند و صعود کنند قطعا در نیمه‌نهایی حریف هم خواهند بود. بازی رفت نیمه‌نهایی روزهای 9 و 10 مهر است و بازی برگشت ۳۰ مهر و اول آبان خواهد بود. بازهم یک فاصله ۲۱ روزه بین ملاقات احتمالی سرخابی‌ها در آسیا. بازهم اگر برنامه لیگ هجدهم طوری باشد که بازی رفت 2 تیم در این بازه ۲۱ روزه باشد 2 تیم در ۲۱ روز 3 بار با هم بازی خواهند کرد. در واقع فشرده‌ترین حالتی که برای داربی به وجود می‌آید این است که 2 تیم در ۲۱ روز 3 بار با هم بازی کنند.


Page Generated in 0/0065 sec