printlogo


کد خبر: 192582تاریخ: 1397/2/27 00:00
اخبار

بردی با طعم تیام و مدل آلمانی
تورج عاطف: استقلال هم به همراه پرسپولیس به مرحله بعدی لیگ قهرمانان آسیا رفت تا همه قصه غرب آسیا مابین ایرانی‌ها و قطری‌ها گفته شود. در بازی رفت ذوب‌آهن و استقلال به پسران آبی لقب شجاعان دادیم اما باید بگوییم حکایت بازی برگشت آنها درایت سرمربی آلمانی آنها شفر و ذکاوت تیام   مهاجم سنگالی بود. استقلال در بازی برگشت 2 مهره کارآمد خط میانی‌اش یعنی شجاعیان و ابراهیمی را نداشت اما تیام به  تیم برگشت و ورق را برگرداند هرچند که در دقیقه ۹۵ می‌توانست همه چیز به گونه‌ای دیگر شکل بگیرد.
استقلالی‌ها در محوطه 18 قدم‌شان در نیمه اول بی‌نظمی داشتند اما بی‌هیچ اغراقی آنها حتی یک فرصت هم در نیمه دوم در این محوطه به ذوب‌آهنی‌ها ندادند. مدافعان کناری استقلال در کنار وینگرها روز خوبی را گذراندند و باقری و چشمی گلادیاتورهای استقلال در میانه زمین بودند تا تیام و اسماعیلی و جپاروف نیش خود را به همراه وریا غفوری بر تن ذوب‌آهنی‌ها فرو کنند.
 ذوب‌آهن در این بازی شجاعانه بازی کرد اما  بی‌دقتی یاران این تیم در نیمه اول و تاکتیک یکنواخت  بازی مستقیم  قلعه‌نوعی در نیمه دوم و استرس و اضطرابی که به نسبت بازیکنان استقلال بر ذوب‌آهنی‌ها بیشتر فشار می‌آورد، اجازه نداد آنها موفق باشند هر چند که باید اذعان داشت تغییر در قلب دفاع ذوب‌آهن و اشتباهات بی‌شمار مردانی چون اکبر ایمانی و مرتضی تبریزی و بازی خشن فخرالدینی و کیروش استنلی  به این تیم ضربات جبران‌ناپذیری وارد کرد، البته نباید از ضعف داوری در این بازی هم گذشت.
این بازی کیفیت بسیار خوبی داشت و به نوعی حسن‌ختام باشکوهی برای رقابت‌های باشگاهی کشورمان در فصل جاری بود. استقلالی‌ها حالا با شفر به انتظار آغاز جدیدی خواهند نشست و امیدوارند با حفظ ستارگانی چون تیام و افزودن چند ستاره دیگر به روزهای بهتری در آینده برسند و ذوب‌آهنی‌ها هم با نقل مکان سرمربی‌شان به رقیب و همشهری‌شان جامه تاکتیکی جدیدی در فصل آینده بر تن خواهند کرد.


عدالت برقرار شد
همه چیز بر اساس تیام
محمد تقوی:  استقلال در دیدارى تماشایى برده شد و صعود کرد تا در مجموع 2 بازى عدالت فوتبال برقرار شود. شفر نشان داد بیشتر از آنکه مربى کمالگرایى باشد مربى عملگرایى است که بخوبى شرایط فوتبال را درک مى‌کند. استقلال برخلاف بازى گذشته همان طورى بازى مى‌کرد که ذوب‌آهن در آن مهارت دارد؛ بازى تخریبى و درگیرانه که در چنین تاکتیکى مطمئنا ذوب‌آهن تجربه بهترى داشت اما شرایط 2 تیم با حضور تیام کاملا متفاوت بود.
شفر بخوبی مى‌دانست تیام از کمترین موقعیت مى‌تواند بیشترین استفاده را ببرد و دروازه ذوب‌آهن را باز کند. پس تیام تنها باید منتظر اشتباه فردى مدافعان ذوب‌آهن مى‌ماند تا با تیزهوشى خود دروازه این تیم را باز کند. پنالتى کاملا حرفه‌اى تیام نشان از کیفیت بالاى این بازیکن بود اما بدون تردید گل دوم و سوم ذوب‌آهن از اشتباه خط دفاعى ذوب‌آهن در یک‌سوم دفاعى این تیم و حرکات انفرادى تیام به دست آمد. وجود تیام موجب شد شفر کاملا استراتژى و تاکتیک تیمى خود را تغییر دهد و همین موضوع ذوب‌آهن را تا حدود زیادى غافلگیر کرد. استقلال پس از گل سوم براحتى دروازه‌اش باز شد تا بازى با هیجان زیادى دنبال شود. در این شرایط بازیکنان استقلال باید تمرکز بیشتری می‌داشتند و نباید اجازه مى‌دادند ذوب‌آهن به گل برسد.
بدون تردید از همان ابتدا قاسم حدادى‌فر در ترکیب ذوب‌آهن نقش موثرى داشت و بازیکنان استقلال باید مراقب او مى‌بودند. استقلال استراتژى متفاوتى داشت و به نظر مى‌رسد تنها در این بازى از آن استفاده کرده است. شفر پس از 2 شکست، راه پیروزى مقابل ذوب‌آهن را پیدا کرده بود و همین موضوع نشان از انعطاف‌پذیرى شفر است. این بازى یک بار دیگر ثابت کرد مربیان باکیفیت خارجى اگر زمان کافى در اختیار داشته باشند، با احترام به تمام مربیان ایرانى، براحتى مى‌توانند تاکتیک این مربیان را خنثى کرده و راه پیروزى بر آنان را پیدا کنند.


Page Generated in 0/0065 sec