printlogo


کد خبر: 192588تاریخ: 1397/2/27 00:00
اقتصاددان و عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطبایی:
طرح دولت برای مهار بازار ارز بی اساس است

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی گفت: طرح دولت برای مهار بازار ارز بدون هیچ پایه‌ریزی اساسی بوده و تاثیری کوتاه‌مدت در بازار داشته است. احسان خاندوزی، کارشناس مسائل اقتصادی و عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: تاثیر افکار عمومی و ایجاد فشار‌های روانی توسط برخی سودجویان در بازار را  می‌توان به عنوان یکی از عوامل ایجاد التهاب بیان کرد. وی افزود: افکار عمومی  با تحریک دلالان به سمتی سوق می‌یابد که جامعه برای خرید کالا  هجوم می‌برد، این امر سبب کاهش عرضه و افزایش قیمت در بازه زمانی کوتاه‌مدت می‌شود. کارشناس مسائل اقتصادی با اشاره به اقدام مردم نسبت به خرید بی‌رویه کالاهایی که در معرض افزایش قیمت هستند، افزود: این امر ناخودآگاه شرایط را برای سودجویی دلالان در بازار فراهم می‌کند. خاندوزی در پاسخ به سوالی مبنی بر راهکارهای مقابله با فشارهای روانی ایجاد شده در بازار گفت: دولت باید قبل از اتخاذ هر نوع تصمیمی برای مهار و کنترل بازار، به جلب اعتماد مردم جهت عدم افزایش تقاضا بپردازد. خاندوزی در تبیین طرح ارائه شده توسط دولت برای تنظیم بازار ارز گفت: متاسفانه طرحی که دولت در ۲۱ فروردین امسال برای مهار بازار ارز ارائه کرد بدون هیچ پایه‌ریزی اساسی بود زیرا این طرح تنها تاثیری کوتاه‌مدت در بازار داشت. وی افزود: معتقدم در تدوین طرح‌هایی برای مهار التهابات بازار نباید تنها به نظر مسؤولان دولتی اکتفا کرد بلکه باید از کارشناسان زبده دانشگاهی نیز در این امر بهره برد اما در این طرح  از نظر اساتید و کارشناسان اقتصادی سخنی به میان نیامده و همین موضوع گله‌مندی کارشناسان و تردید آنها را فراهم کرده است. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطرنشان کرد: تردید کارشناسان اقتصادی در اجرایی بودن طرح مهار بازار ارز  منجر به این شد که سازمان‌های تحت نظارت دولت نیز به طور غیررسمی از اجرای این قانون شانه خالی کنند. این کارشناس مسائل اقتصادی با تشریح بندهایی از این طرح گفت: دولت معتقد بود رصد دقیق صرافی‌ها، انهدام دلالان و عرضه دلار با نرخ ۴۲۰۰ تومانی در بازار موجب فروکش کردن تشنج افزایش قیمت در بازار خواهد شد اما اعمال این قوانین و فشار بر صرافی‌ها عملا شدنی نبود و تقریبا شاهد عملی نشدن این طرح در بازار هستیم. خاندوزی در تشریح  راهکارهای مهار فشارهای روانی بر بازارها، گفت: توجیه افکار عمومی در چنین شرایطی مهم‌ترین و موثرترین راه برای مبارزه با بحران‌هاست، زیرا اولویت رونق بازارها، انتظارات جامعه و نحوه برخورد با آن است؛ از این رو باید اقدام به تدوین طرح‌ها و قوانین کوتاه‌مدت و از قبل تعیین شده برای کنترل چنین بحران‌هایی کرد، طرح‌های کوتاه‌مدتی که با شرایط و قوانین بازار مطابقت داشته باشد.
 


Page Generated in 0/0154 sec