printlogo


کد خبر: 192591تاریخ: 1397/2/27 00:00
یک دقیقه سکوت به احترام شهدای فلسطینی در نشست شورای امنیت
همه علیه اسرائیل و آمریکا

آنچه سه‌شنبه‌شب در نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی اوضاع بحرانی فلسطین گذشت، تصویری آشکار از انزوای بین‌المللی آمریکا و اسرائیل را به نمایش گذاشت به طوری که تقریبا تمام اعضای مهم شورا آنها را محکوم کرده یا به اقدامات غیرقانونی یا جنایتکارانه متهم کردند. در آغاز این نشست «یوآنا ورونچکا» نماینده لهستان به عنوان رئیس دوره‌ای شورای امنیت خواستار یک دقیقه سکوت برای احترام به کشته‌شدگان حوادث دیروز غزه شد؛ اتفاقی بی‌سابقه که با همراهی اغلب نمایندگان کشورها به تایید ضمنی جنایت اسرائیلی‌ها در روز 14 ماه مه در غزه تعبیر شد و نمایندگان آمریکا و اسرائیل را عصبانی و مجبور به ترک موقت جلسه کرد. همچنین «نیکلای ملادینوف» هماهنگ‌کننده ویژه سازمان ملل در روند صلح غرب آسیا اتفاقات روز نکبت در سرزمین‌های اشغالی را مرگبارترین روز خواند.  البته هموطن او «ویتالی چورکین» به عنوان نماینده روسیه با لحنی ملایم‌تر استفاده از زور علیه غیرنظامیان را محکوم کرد. سپس نماینده کویت با محکومیت شدیداللحن اقدام رژیم صهیونیستی در به شهادت رساندن بیش از 60 تن از شهروندان غزه در جریان اجتماع مسالمت‌آمیز روز دوشنبه گذشته، آن را مخالف قوانین بین‌المللی دانست. او به شورای امنیت انتقاد کرد که اگر این شورا اقدامات رژیم صهیونیستی را محکوم کرده بود جنایت‌های آن ادامه پیدا نمی‌کرد. او همچنین عدم موافقت شورا با بیانیه مطبوعاتی پیشنهادی کویت برای محکومیت اسرائیل را زیر سوال برد و گفت قصد پیشنهاد قطعنامه‌ای برای «محافظت از شهروندان فلسطینی» را دارد. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد  نماینده ترامپ در شورای امنیت و همچنین نماینده رژیم صهیونیستی در اظهاراتی کلیشه‌ای و تکراری به حمایت و توجیه جنایات اسرائیل در روز نکبت و اقدام واشنگتن و تل‌آویو برای افتتاح سفارتخانه آمریکا در قدس بر خلاف موازین بین‌المللی پرداخته و اتهامات واهی‌شان علیه مقاومت، حماس و ایران را تکرار کردند. اما آنچه مهم بود موضع‌گیری‌های نمایندگان آمریکا و اسرائیل در انزوای کامل بود. جو بین‌المللی ایجاد شده علیه جنون ترامپ و نتانیاهو حتی نماینده انگلیس به عنوان نزدیک‌ترین شریک آمریکا و اسرائیل را مجبور کرد تحقیق درباره حوادث دوشنبه در غزه را خواستار شود. او گفت: «حق فلسطینی‌ها برای برگزاری تظاهرات مسالمت‌آمیز انکارپذیر است اما در همان حال، عمیقاً نگران آن هستیم که عناصر افراطی از تظاهرات‌های مسالمت‌آمیز در غزه سوءاستفاده می‌کنند!» جالب اینکه نماینده انگلیس در کمال استیصال از هماهنگ‌کننده روس سازمان ملل خواست پیشنهاداتی برای وضعیت غزه پیشنهاد دهد اما تاثربرانگیز‌ترین لحظه نشست زمانی بود که نماینده بولیوی در مقابل نماینده رژیم صهیونیستی با قرائت نام کودکانی که در جنایت روز نکبت توسط نیروهای رژیم صهیونیستی به شهادت رسیدند، گفت: «شورای امنیت در سال‌های گذشته از مردم فلسطین غافل مانده است». او همچنین درباره اظهارات ضدایرانی هیلی گفت: «شنیدیم که بارها نام ایران مطرح شد.  شنیدیم که بارها تکرار شد، حماس، حماس، حماس! اما سخنی از عامل اصلی این وضعیت که عبارت است از اشغالگری، اشغالگری و اشغالگری به میان نیامد.  هنگامی که این اشغالگری به پایان برسد، بعداً می‌توانیم از پایبندی به قطعنامه‌های شورای امنیت و مجمع عمومی صحبت کنیم».
پس از او نماینده فرانسه «شلیک کور» اسرائیل به سمت معترضان را محکوم کرد و گفت: «هیچ چیز نمی‌تواند این اقدام را توجیه کند». فرانسوا دلاتره همچنین در اظهاراتی که احتمالاً مخاطب آن نیکی هیلی بود گفت نمی‌توان از شورای امنیت خواست درباره وضعیت غزه اظهارنظر نکند. دست آخر نماینده دائم تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل با بیان اینکه «اسرائیل عمدا فلسطینی‌ها را هدف قرار می‌دهد و جنایت جنگی مرتکب شده است»، خواستار توقف حملات صهیونیست‌ها و انجام تحقیق بین‌المللی مستقل در این رابطه شد.  «ریاض منصور» گفت: «ما با شدیدترین لحن، قتل‌عام فلسطینی‌ها به دستور اسرائیل را محکوم می‌کنیم و خواستار توقف فوری خشونت نظامی علیه مردم خودمان هستیم. خواستار آن هستیم که تحقیقات مستقل و شفاف بین‌المللی انجام شود». او سپس به چندین شکوائیه فوری نمایندگان فلسطین از شورای امنیت علیه تجاوزگری‌های اسرائیل در برابر مردم غیرمسلح اشاره کرد و خطاب به اعضای شورا گفت: «چند نفر فلسطینی باید بمیرند تا شما دست به اقدام بزنید؟ چرا این قتل‌عام‌ها بدون هیچ‌گونه اقدام از سوی شورای امنیت اتفاق می‌افتد؟ چرا فلسطینی‌ها استثنا هستند؟ چرا ما باید استثنا شویم؟
منصور در آخر عاجزانه از شورای امنیت خواست تا رژیم اسرائیل را برای رفع حصر از غزه تحت فشار قرار دهد.
پاپ هم محکوم کرد
پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان نیز دیروز به موج جهانی محکومیت رژیم صهیونیستی به‌خاطر کشتار مردم مظلوم فلسطین پیوست و گفت: «من درد عمیق و بزرگ خودم را به خاطر کشته و زخمی شدن افراد اعلام می‌کنم و برای همه کسانی که از این حوادث آسیب دیده‌اند، دعا می‌کنم. این کشتارها تنها منجر به خشونت‌های بیشتر خواهد شد».
تظاهرات جهانی همبستگی
 در ادامه موج جهانی اعتراضات یک روز پس از انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی و در هفتادمین سالروز نکبت، هزاران تن در فرانسه، سوئد، یونان،‌ برزیل،‌ آرژانتین، ترکیه و کشورهای عربی به خیابان‌ها آمدند. تظاهرات در یونان به درگیری‌هایی خشونت‌آمیز و پرتاب سنگ به ساختمان سفارت رژیم صهیونیستی در این کشور کشید. صدها آرژانتینی نیز در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس اشغالی در مقابل سفارت این رژیم در بوئنوس‌آیرس تجمع کردند. این تظاهرات‌کنندگان با در دست داشتن پلاکاردهایی، خشونت افراطی رژیم صهیونیستی علیه معترضان فلسطینی و تصمیم غیرمنطقی آمریکا برای انتقال سفارتش به قدس را محکوم کردند. در برزیل نیز ده‌ها تن از ساکنان شهر سائوپائولو واقع در جنوب شرق این کشور علیه اقدامات خصمانه سربازان اسرائیلی در حق تظاهرات‌کنندگان فلسطینی در نوار مرزهای اشغالی با غزه تظاهرات کردند. این تظاهرات‌کنندگان پلاکاردهایی در دست داشتند که روی آنها به زبان عربی نوشته شده بود «فلسطین آزاد و کشوری عربی است». همچنین پرچم فلسطین بر فراز ساختمان مرکزی در شهر سائوپائولو به اهتزاز درآمد. اما شهرهای کشورهای عربی و اسلامی نیز روز سه‌شنبه شاهد تظاهرات‌های همبستگی با فلسطینی‌ها بود. تظاهرات‌کنندگان، اشغالگری رژیم صهیونیستی را در سالروز نکبت و انتقال سفارت آمریکا به قدس محکوم کردند. در مرکز «صنعا» پایتخت یمن ده‌ها هزار یمنی با ساکنان قدس و غزه اعلام همبستگی کرده و شعارهای «مرگ بر اسرائیل و آمریکا و زنده باد قدس» سر دادند. آنها پرچم‌های فلسطین و انصارالله را در دست داشتند.  همچنین جمع کثیری از فلسطینی‌ها در اردوگاه الوحدات در «امان» پایتخت اردن تجمع کرده و در حمایت از قدس و غزه شعار دادند. در لبنان بیش از 3 هزار آواره فلسطینی مستقر در اردوگاه‌ها در روستای مرزی «ارنون» در جنوب لبنان و مرزهای اسرائیل تظاهرات کردند. در تونس جمعیت «انصار فلسطین» و فعالان جامعه مدنی در خیابان اصلی پایتخت تظاهرات کرده و در محکومیت تجاوزات اسرائیل شعار سر دادند، همچنین روزنامه‌نگاران و شخصیت‌های سیاسی و مدنی مقابل سفارت آمریکا در محکومیت جنایت‌های اسرائیل تجمع کردند.  علاوه بر این کشورها در چند استان ترکیه نیز تظاهرات گسترده‌ای برگزار شد که از جمله آن تجمع مقابل کنسولگری اسرائیل در شهر استانبول بود. راهپیمایان پرچم‌های فلسطین را در دست داشتند و خواستار خروج آمریکا از منطقه شدند. مجمع همبستگی هند و فلسطین، اعضای سازمان‌ها و احزاب چپگرای هند، فعالان اجتماعی و دانشجویان در بمبئی نیز در اعتراض به انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به قدس، راهپیمایی برگزار کردند.  همچنین به دستور شاهد خاقان عباسی، نخست‌وزیر پاکستان روز همبستگی با مردم فلسطین در این کشور برگزار خواهد شد. عباسی از مردم درخواست کرد در راهپیمایی روز همبستگی با مردم فلسطین که روز جمعه اول ماه مبارک رمضان برگزار می‌شود، شرکت کنند.


Page Generated in 0/0059 sec