printlogo


کد خبر: 192594تاریخ: 1397/2/27 00:00
کره‌شمالی در برابر زیاده‌خواهی‌ آمریکا ایستاد
لغو احتمالی دیدار ترامپ و کیم

کره‌شمالی در واکنش به رزمایش مشترک آمریکا و کره‌جنوبی اعلام کرده است احتمالا دیدار کیم جونگ اون با دونالد ترامپ را لغو خواهد کرد اما به نظر می‌رسد استانداردهای دوگانه آمریکا و دیدگاه یکسویه دولت ترامپ در مذاکرات که مبتنی بر بازی برد- باخت است دلیل اصلی باشد. رزمایش‌های تحریک‌آمیز آمریکا برگزار می‌شود و تحریم‌های آن علیه کره‌شمالی ادامه دارد و هیچ فشاری از روی دوش این کشور برداشته نشده، این در حالی است که بتازگی این کشور با آزاد کردن 3 تبعه آمریکایی از خود حسن‌نیت نیز نشان داده است. کاخ سفید حتی گزارش‌ها مبنی بر کمک اقتصادی به کره‌شمالی در ازای خلع سلاح هسته‌ای خود را نیز منتفی دانسته است. با این تفاسیر، کره‌شمالی با ارزیابی و تحلیل زیاده‌خواهی‌های آمریکا، احتمال لغو دیدار برنامه‌ریزی شده رهبران این دو کشور را مطرح کرده است. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی روز چهارشنبه اعلام کرد در صورت ادامه فشارها بر کشورش برای اینکه «به ‌شکل یک‌طرفه» دست از تسلیحات هسته‌ای خود بردارد، پیونگ‌یانگ درباره مذاکرات پیش‌رو با آمریکا تجدید نظر خواهد کرد.
کیم کیه‌گوان به خبرگزاری رسمی کره‌شمالی گفته است: «اگر [آمریکا] بخواهد ما تن به مذاکره‌ای بدهیم که به ‌کلی ما را به گوشه‌ای رانده و مطالبه‌ای یک‌طرفه‌ از ما داشته باشد که جنگ‌افزارهای هسته‌ای خود را کنار بگذاریم، ما دیگر علاقه‌ای به مذاکره نخواهیم داشت.» کیم کیه‌گوان افزود: «اگر دولت ترامپ با تعهدی صادقانه برای بهبود روابط، وارد مذاکره [با کره‌شمالی] شود، واکنش مناسبی را از سوی ما دریافت خواهد کرد». ترامپ ۲۱ اردیبهشت در توئیتر خود نوشته بود: «دیدار بین کیم جونگ اون و من، روز ۱۲ ژوئن در سنگاپور خواهد بود. هر دو سعی می‌کنیم لحظه‌ای ویژه برای صلح جهانی رقم بزنیم.» دونالد ترامپ سعی دارد ابتکار عمل پیونگ‌یانگ در متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌ای و موشکی‌اش را به عنوان دستاوردی برای خود قلمداد کند و به زعم خود وارد مذاکره‌ای شود که طی آن کره‌شمالی خلع سلاح و برنامه موشکی‌اش متوقف شود. در حالی ‌‌که این نگرانی اکنون در کره‌شمالی شکل گرفته است که وقتی این کشور خلع سلاح شود چه قدرتی برای مقابله با آمریکا و متحدانش خواهد داشت. معاون وزیر خارجه کره‌شمالی در عین حال از سخنان جان بولتون، مشاور امنیت ملی رئیس‌جمهوری آمریکا و دیگر مقام‌های این کشور درباره لزوم پیگیری «گزینه لیبی» درباره زرادخانه هسته‌ای کره‌شمالی و تن‌دادن به «خلع سلاح اتمی کامل و برگشت‌ناپذیر» پیونگ‌یانگ انتقاد کرده ‌است. اشاره این مقام کره‌شمالی به خواسته واشنگتن درباره کنار گذاشتن کامل سلاح‌های هسته‌ای در گام نخست و سپس تعلیق یا توقف تحریم‌هاست.
رسانه‌های کره‌جنوبی طی هفته‌های گذشته به نقل از مقام‌های این کشور گفته بودند 2 گزینه در برابر کره‌شمالی در پیش است، یکی آنکه دولت آمریکا مانند مذاکرات اتمی با ایران، اقدام به تعلیق در برابر تعلیق بکند، به این معنی که برنامه هسته‌ای و تحریم‌ها گام‌به‌گام برچیده شود یا اینکه از پیونگ‌یانگ بخواهد به‌طور کلی و برگشت‌ناپذیر دست از برنامه هسته‌ای‌اش بردارد و پس از راستی‌آزمایی این موضوع از تعلیق یا توقف تحریم‌ها بهره‌مند شود. چندی پیش خبرگزاری دولتی ژاپن گفته بود مقام‌های دولت آمریکا به توکیو گفته‌اند آنها خواستار گزینه دوم هستند. طبق این گزارش،‌ تهدید به لغو دیدار کیم و ترامپ از سوی مقام ارشد دولت کره‌شمالی، ساعتی پس از آن است که پیونگ‌یانگ اعلام کرد مذاکرات برنامه‌ریزی‌شده با سئول را که قرار بود روز چهارشنبه برگزار شود، به‌دلیل رزمایش مشترک کره‌جنوبی و آمریکا به حال تعلیق درمی‌آورد. حدود 100 جنگنده از جمله شماری بمب‌افکن 52-B و جت‌های
F-15K روز جمعه مانور موسوم به «مکس تاندر» را شروع کردند. آمریکا و کره‌جنوبی مدعی‌اند اینگونه تمرین‌ها صرفا برای مقاصد دفاعی است در حالی ‌که این رزمایش از دیدگاه کره‌شمالی یک تمرین مشترک از سوی 2 کشور برای حمله به پیونگ‌یانگ است. سئول و پیونگ‌یانگ اوایل هفته جاری برای گفت‌وگو در روز چهارشنبه موافقت کرده بودند. قرار بود این مذاکرات در مجتمعی در نوار حائل غیرنظامی میان 2 کشور موسوم به پانمونجوم انجام شود.


Page Generated in 0/0058 sec