printlogo


کد خبر: 192692تاریخ: 1397/2/30 00:00
متروسواران «قربانی» بی‌پولی و پرداخت نشدن سهم دولتی
بودجه «دولت» ایستگاه مترو ندارد!

گروه اجتماعی: مسیر تجهیز و نوسازی متروی تهران داستان درازی دارد. بخش عمده‌ای از هزینه‌های مترو از جیب شهروندان و منابع شهرداری تامین می‌شود. دولت‌ها به‌رغم وجود قوانین و مصوبات همچنان بر سر انجام ندادن تعهدات بی‌رقیب مانده‌اند و مردم هر روز شاهد مشکلات بیشماری در مترو هستند. به گزارش فارس، متروی تهران از مهم‌ترین وسایل حمل‌ونقل عمومی است که روزانه بیش از 3 میلیون سفر شهری دارد و هرگونه اختلالی در آن می‌تواند باعث به وجود آمدن معضلاتی برای شهروندان تهران و حومه آن شود. در دولت‌های نهم، دهم، یازدهم و دوازدهم، پرداخت سهم دولت برای مترو و حمل‌ونقل عمومی تهران یک حلقه گمشده و مهم بوده است که در صورت تامین این هزینه‌ها بدون شک بخش‌های گوناگون حمل‌ونقل عمومی پایتخت شرایطی به مراتب بهتر از این حال داشتند.
محقق نشدن کمک‌های دولتی
دولت باید از سال 89 سالانه 2/1 میلیارد دلار به مترو کمک می‌کرد. همچنین بر اساس قانون حمل‌ونقل عمومی و مصرف سوخت مصوب سال 86، دولت مجاز بود سالانه 10 هزار میلیارد به مدیریت حمل‌ونقل عمومی شهرها اختصاص دهد که این موضوع نیز به صورت دقیق اجرایی نشد. در سال ‌های گذشته با وجود تحریم‌های داخلی و خارجی، شهرداری توانست بخش‌های عمده حمل‌ونقل عمومی را به جلو ببرد. طول خطوط مترو از 75 کیلومتر به 320 کیلومتر رسید و خطوط جدید بی‌آرتی در تهران، سبک جدید حمل‌ونقل را وارد پایتخت کرد. شهروندان تهرانی در چندسال گذشته شاهد بودند در هر ماه یک ایستگاه مترو به ایستگاه‌های تهران اضافه شد؛ موضوعی که از تابستان سال گذشته تا امروز نه‌تنها متوقف شده، بلکه روند معکوسی داشته است.
معضل تازه مترو
با عبور از بدقولی‌ها برای افتتاح دوباره ایستگاه‌های خط 7، معضل جدیدی نیز به این حوزه اضافه شده و آن نیز تاخیرها و خرابی‌های مداوم در ایستگاه‌ها و خطوط مترو است. نگهداری و اورهال قطارها و واگن‌های مترو یکی از بخش‌های اصلی در حمل‌ونقل زیرزمینی تهران است. برخی قطارها سال‌هاست در حال خدمات‌رسانی هستند و همواره نیازمند تعمیرات اساسی برای ادامه فعالیتند. موضوعی که به نظر می‌رسد در ماه‌های گذشته و با تغییرات مدیریتی چندباره در مدیریت کلانشهر تهران، مورد کم‌توجهی قرار گرفته است.
نیاز به واگن‌های جدید
محمد علیخانی، عضو شورای اسلامی شهر تهران در این باره گفت: واگن‌ها در خطوط مترو قدیمی هستند، باید این واگن‌ها نوسازی شوند و ورود واگن‌های جدید به خطوط الزامی است. علیخانی با بیان اینکه همیشه 100 تا 200 واگن در تعمیرگاه‌ها وجود دارد، گفت: این رقم بالاست، واگن‌ها مستهلک شده‌اند و باید اقدام درستی در باره  خرید واگن‌ها انجام شود. سرگردانی مسافران در خطوط مترو و تاخیرهایی که به خاطر دیر رسیدن قطارها به وجود می‌آید، داستان تکراری این روزهاست، مانند صحنه‌ای که هفته گذشته در خط 5 مترو شاهد آن بودیم؛ مسافرانی که به خاطر نبود قطار و خرابی روی ریل‌های قطار در حال حرکت به سمت خیابان‌ها و نخستین‌مسیر برای رسیدن به مقصد بودند. با وجود آنکه نقص فنی یکی از قطارهای خط 5 متروی تهران  شهروندان را سرگردان کرد اما مدیران  مترو تمام تقصیرها را گردن مسافران انداختند.
تاخیرهای آزاردهنده
تاخیر یک ساعته در خط یک متروی تهران در 2 اسفندماه سال گذشته موجب شد حجم انبوهی از مسافران در ایستگاه‌های این خط سرگردان شوند. صبح روز چهارشنبه 2 اسفند 96 یک رام قطار در خط یک متروی تهران که به سمت تجریش در حال حرکت بود، در ایستگاه میدان محمدیه دچار نقص فنی شد و توقف
20 دقیقه‌ای آن سبب ایجاد تاخیر در سرویس‌دهی این خط شد. همچنین 21 اسفندماه تاخیر در ورود قطار در خط تهران- گلشهر یکهزار مسافر را سرگردان کرد. خط 5 مترو که مسیر تهران تا گلشهر را شامل می‌شود، از صبح  دوشنبه 21 اسفندماه  به دلیل نقص فنی با تاخیر در حرکت قطارها مواجه بود که این موضوع باعث نارضایتی مسافران شد. این نارضایتی و شکایت مردم به حدی بود که شرکت مترو مجبور به عذرخواهی شد. 22 اردیبهشت سال جاری نیز  خرابی قطار در خط 4 متروی تهران موجب ازدحام جمعیت در ایستگاه آزادی شد.
وعده‌ها محقق نشده است
روز گذشته 29 اردیبهشت هم تاخیر در اعزام قطارها باعث ازدحام و سرگردانی مسافران این خط شد و هزاران مسافر مجبور شدند دقایق زیادی در انتظار قطار در این خط بمانند. افزایش تاخیر و نقص فنی قطارها در ایستگاه‌های متروی تهران و حومه در حالی افزایش پیدا کرده که نارضایتی و شکایت شهروندان را به دنبال داشته است. این روند در حالی ادامه دارد که انتظار می‌رفت با وجود وعده‌هایی که مبنی بر بهبود خدمات‌رسانی به شهروندان در مدیریت جدید شهری داده شده بود، اوضاع نسبت به گذشته بهتر و نه بدتر شود.


Page Generated in 0/0067 sec