printlogo


کد خبر: 192699تاریخ: 1397/2/30 00:00
اخبار

برجام از نظر حقوقی یک توافق پایان‌یافته است
عضو هیات‌رئیسه مجلس خبرگان، برجام را از نظر حقوقی یک توافق پایان‌یافته دانست و گفت: ۸۰ درصد تعهدات طرف مقابل در برجام برعهده آمریکا بوده و اروپایی‌ها نمی‌توانند
۱۰۰ درصد تعهدات را تضمین کنند. آیت‌الله عباس کعبی در گفت‌وگو با رسا، با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: خیر در آن چیزی است که اتفاق افتاده و این خیر در چند بعد است. وی با بیان اینکه اعتبار بین‌المللی آمریکا با نقض آشکار حقوق بین‌الملل در جهان از بین رفته است، اظهار داشت: همچنین بطلان دیپلماسی سازش و حقانیت دیپلماسی مقاومت و انقلابی در برابر آمریکا و اروپا بیشتر آشکار شد. وی ادامه داد: با اقدام آمریکا معلوم شد گشایش اقتصادی از طریق امید داشتن به خارج و پیمان‌هایی نظیر برجام نه‌تنها حاصل نمی‌شود بلکه مصالح ملت بر باد می‌رود، تنها راه گشایش اقتصادی استحکام درون‌زا، داخلی و تکیه بر اقتصاد مقاومتی و مقاومت اقتصادی است. آیت‌الله کعبی عنوان کرد: برجام یک تعهد
دو طرفه بوده که یک طرف آن ایران و طرف دیگر 1+5 هستند، ایران به همه تعهدات خود عمل کرده اما 1+5 به هیچ‌کدام از تعهدات خود عمل نکرده است، نباید اینگونه تحلیل شود که آمریکا مزاحم بوده و از بین رفته و حالا 5 عضو دیگر باقی مانده‌اند.

برای به کارگیری یورو میان ایران و اروپا
صالحی: کمیسیونر اروپا قول مساعد داده است
رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در رابطه با به‌کارگیری یورو در تعاملات میان ایران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند پیشنهاداتی شده و گام‌های اولیه‌ای نیز در این زمینه برداشته شده است. علی‌اکبر صالحی پس از مذاکرات با هیاتی از اتحادیه اروپایی به سرپرستی کمیسیونر انرژی آن که صبح شنبه انجام شد، گفت: آقای کانیته به طور کامل برای ما اقداماتی که اروپا درصدد انجام آن بعد از خروج آمریکا از برجام است را تشریح کردند. بویژه در رابطه با مقررات مسدودسازی که قرار است توسط اتحادیه اروپایی احیا شود. وی ادامه داد: هیات اروپایی به طور جد پیگیر است درباره مسائل و اقداماتی که می‌توان در آینده انجام داد، با ایران همکاری کند. همچنین در رابطه با به‌کارگیری یورو در تعاملات میان ایران و اروپا قول مساعد دادند و گفتند پیشنهاداتی شده است و گام‌های اولیه نیز در این زمینه برداشته شده است. صالحی تاکید کرد: البته تا زمانی که قول و قرارها محقق و عملیاتی نشود ما به طور قوی نمی‌توانیم صحبت کنیم. امیدواریم در آینده نزدیک هر چه پیش می‌رویم شاهد عملیاتی شدن این قول و قرارها باشیم.

دوتابعیتی‌ها ارز هم از کشور خارج می‌کنند
عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس از طراحی خروج ارز از کشور توسط دوتابعیتی‌‌ها خبر داد. ابوالفضل حسن‌بیگی در گفت‌وگو با مهر، با بیان اینکه پیش از خروج آمریکا از برجام، این کشور اقدام به زمینه‌سازی برای این مساله کرده بود، افزود: در نخستین اقدام ترامپ تمام کشورهای همکار ایران را تحت فشار قرار داد تا رابطه خود را با جمهوری اسلامی قطع کنند که این فشار باعث شد برخی از این کشورها روابطه خود را با ایران ضعیف کنند. عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گام بعدی برخی اعراب منطقه را موظف کرد ارز داخل ایران را با قیمت بالاتر بخرند و اجازه ندهند این اعتبار در اختیار سازمان‌هایی قرار بگیرد که در گذشته، در جهت تأمین مایحتاج عمومی اقداماتی را انجام می‌دادند. حسن‌بیگی خروج پول از ایران را اقدام سوم آمریکا خواند و در این زمینه به اقدام برخی نفوذی‌های داخلی اشاره کرد و اظهار داشت: طی ۴۰ سال جمهوری اسلامی، مشابه این میزان خروج ارز که در سال ۹۶ اتفاق افتاد، سابقه نداشته است. افرادی که ارز را خارج می‌کردند عمدتاً افراد دوتابعیتی بوده‌اند که خارج از کشور جایگاه شغلی، مسکن یا حساب بانکی دارند و خروج دلار از کشور برای آنها راحت بوده است. وی در پاسخ به این سؤال که آیا این افراد مسؤولیت دولتی هم دارند، تصریح کرد: این افراد در همه سطوح اعم از بخش دولتی و خصوصی حضور دارند.
 


Page Generated in 0/0253 sec