printlogo


کد خبر: 192777تاریخ: 1397/2/31 00:00
نمایندگان ملت از بی‌توجهی مسؤولان به رشد قیمت‌ها در بازار انتقاد کردند
کاهش ارزش پول ملی و افزایش نرخ تورم

اسد‌الله خسروی: تبعات افزایش نرخ ارز در یک ماه اخیر موجب گرانی سطح عمومی قیمت‌ها در بازار شده است تا جایی که قشر کم‌درآمد و ضعیف جامعه برای تامین مایحتاج خود با مشکل مواجهند. بنا به این گزارش، تاثیر مستقیم و غیرمستقیم رشد نرخ ارز بر افزایش قیمت کالاها و محصولات در بازار ملموس و مشهود است، چرا که کمبود ارز در بازار و گرانی آن طی این مدت موجب شده قیمت‌ها نیز به تبع افزایش نرخ دلار سیر صعودی در پیش گیرد. این در حالی است که دولت و نهادهای نظارتی هیچ برخورد یا عکس‌العملی نسبت به گرانی‌های اخیر در بازار نشان نمی‌دهند یا برای ساماندهی بازار آنگونه که مردم در تنگنای معیشتی قرار نگیرند نسخه‌ای نمی‌پیچند. خواسته عموم مردم از مسؤولان بویژه سازمان حمایت تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان و نهادهای نظارتی و تعزیراتی اگر چه ممانعت از رشد قیمت‌ها و برخورد قاطع با گرانفروشان مواد غذایی و سایر اقلام مصرفی است اما تولید‌کنندگان و فروشندگان کالا و محصولات نیز برای گرانی کالاهای خود توجیه دارند و معتقدند با افزایش نرخ ارز به صورت واقعی یا ناشی از جو روانی، قیمت تمام‌شده محصولات تولیدی نیز افزایش یافته است و در صورت فروش با قیمت یکی، دو ماه گذشته متضرر خواهند شد. در همین رابطه، سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی باعث کاهش قدرت خرید خانوارها شده است، گفت: اینکه با هر نوسانی در بازار ارز، بازار مواد غذایی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد قابل پذیرش نیست.  رحیم زارع در گفت‌وگو با خانه ملت، با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی در چند ماه اخیر باعث کاهش قدرت خرید خانوارها شده است، گفت: باید پذیرفت بخشی از خانوارها در جامعه به دلیل شرایط نامساعد اقتصادی با مشکلات معیشتی روبه‌رو هستند و گرانی‌های اخیر شرایط زندگی را برای مردم بویژه قشر ضعیف و کم‌درآمد سخت‌تر کرده است. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مستمری‌ای که به خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی پرداخت می‌شود با توجه به افزایش قیمت‌های اخیر در بازار بسیار ناچیز است و باید در این رابطه تدابیری اتخاذ شود. نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس شورای اسلامی افزود: علاوه بر کارها و برنامه‌های اقتصادی‌ای که در زمینه اقتصاد کلان انجام می‌شود باید برنامه‌های کوتاه‌مدت و میان‌مدت نیز برای تقویت اقتصاد خانوارها داشت. زارع در ادامه تصریح کرد: آمریکایی‌ها و دشمنان سال‌هاست با بدعهدی و کارشکنی، تلاش می‌کنند به اقتصاد ایران ضربه وارد کنند، بنابراین باید برنامه مقابله با دشمنان به نحوی باشد که در جنگ اقتصادی، معیشت خانوارها تحت تاثیر قرار نگیرد و بتوان با اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به توسعه دست یافت. وی گفت: تامین معیشت و اقلام خوراکی مورد نیاز خانوارها یکی از اولویت‌های بدیهی و اساسی کشور است و انجام این مهم هر چند کار بزرگی بوده اما ممکن است، چرا که ظرفیت‌های قابل‌توجهی در کشور برای تامین اقلام خوراکی خانوارها وجود دارد. زارع تصریح کرد: اینکه با هر نوسانی در بازار ارز، بازار مواد غذایی نیز تحت تاثیر قرار بگیرد قابل پذیرش نیست، چرا که قیمت بسیاری از کالاهای خوراکی بسیار اندک از موضوع نرخ ارز متاثر می‌شود. سخنگوی کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: با توجه به اینکه در ماه رمضان قرار داریم باید دولت تمهیداتی اتخاذ کند تا حداقل به بازنشستگان کشوری، لشکری و تامین اجتماعی که از حقوق‌های پایین و کمتر از 2 میلیون تومان برخوردارند سبد کالا پرداخت شود.
تأثیر افزایش قیمت ارز بر گرانی کالاها
سیدتقی کبیری، دیگر عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی نیز اخیرا گفت: به‌رغم اینکه دولت اعلام می‌کند قیمت کالاها در بازار کنترل می‌شود اما گزارش‌های مردمی بیانگر گرانی اقلام خوراکی است. وی افزود: روند فعلی مدیریت بازار از نظر اشخاصی که از درآمد کم برخوردار هستند مورد قبول نیست، چرا که افزایش اخیر قیمت‌ها معیشت خانوارهای‌شان را تحت تاثیر قرار داده است. باید توجه کرد حتی دلار 4200 تومانی نیز در رشد قیمت کالاها تاثیرگذار بوده است. وی ادامه داد: تبعات افزایش قیمت ارز در بازارهای رسمی و غیررسمی در قیمت کالاهای مختلف تاثیرگذار بوده است که دولت باید برای تامین بخشی از نیازهای مردم تدابیر جامعی اتخاذ کند. کبیری اضافه کرد: بر اساس گزارش‌ها قیمت برخی کالاها برحسب قیمت دلار سنجیده می‌شود که این موضوع باعث فشار به خانوارهای کم‌درآمد شده است. وی تصریح کرد: قیمت برخی کالاها در مدت اخیر حدود 30 تا 40 درصد افزایش یافته، این در حالی است در سطح درآمدهای جامعه تغییر خاصی رخ نداده که این موضوع بیانگر کاهش سطح معیشت است. قیمت گوشت، برنج و سایر اقلام خوراکی با افزایش روبه‌رو شده، این در حالی است در ماه رمضان باید نظارت بر قیمت اقلام خوراکی تشدید شود.
اخذ مالیات‌های متعدد از یک کالا موجب گرانی می‌شود
همچنین عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: در حال حاضر تقریبا مجموع مالیات، سود تسهیلات و عوارض ۴۰ درصد قیمت تمام شده محصولات را به خود اختصاص می‌دهد و با کسر این ۴۰ درصد، سودی از تولید برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند. سیدجواد حسینی‌کیا در گفت‌وگو با خانه ملت، تصریح کرد: مالیات بر ارزش افزوده تبدیل به یک معضل شده و از یک کالا چند بار مالیات دریافت می‌کنند که همین موضوع باعث افزایش قیمت تمام‌شده می‌شود. عضو هیات‌رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس درادامه با تاکید بر اینکه در حال حاضر تقریبا مجموع مالیات، سود تسهیلات و عوارض 40 درصد قیمت تمام‌شده محصولات را به خود اختصاص می‌دهد و با کسر این 40 درصد سودی از تولید برای تولیدکننده باقی نمی‌ماند، خاطرنشان کرد: یکی از دلایلی که خرید برخی کالاهای خارجی برای مردم صرفه اقتصادی دارد ناشی از قیمت تمام‌شده پایین محصولات خارجی است. بنا به این گزارش، زمانی که اخذ مالیات از کالاهای تولیدی در چند مرحله و به اشکال مختلف اخذ شود، بی‌شک این موضوع بر افزایش قیمت تمام‌شده کالا تاثیر گذاشته و قیمت نهایی آن برای مصرف‌کننده نهایی که مردم هستند، گران خواهد شد.

 


Page Generated in 0/0188 sec