printlogo


کد خبر: 192898تاریخ: 1397/3/2 00:00
حسین افشار در نشست خبری مستندمسابقه فرمانده عنوان کرد
فرمانده، یک کارگروهی عظیم در تلویزیون
رسانه‌ها به سیستان‌وبلوچستان جفا کردند

گروه فرهنگ و هنر: نشست خبری چهارمین فصل مجموعه مستندمسابقه فرمانده ظهر روز گذشته در محل نخلستان اوج برگزار شد. به گزارش «وطن‌امروز»، در این نشست حسین افشار تهیه‌کننده، ارشا اقدسی، یوسف کرمی، شرکت‌کنندگان مسابقه و کارگردان‌‌های این سری از برنامه یعنی مهدی جبین‌شناس، مهدی ماهان و  امین کفاش‌زاده حضور داشتند.
سردار ناظری قهرمان توأمان واقعیت و نمایش بود
حسین افشار با اشاره به اینکه فرمانده اولین تجربه موفق این ژانر در مجموعه اوج است، اظهار داشت: سال 78 ایده این مستند شکل گرفت و پس از 3 سال بررسی و پژوهش، طراحی سناریو و کاراکترها، درنهایت در سال 91 ایده فرمانده اجرایی شد. اگر احسان محمدحسنی این ریسک را نمی‌کرد بی‌شک امروز ما شاهد فصل چهارم این مستند نبودیم، چرا که آن روزها چنین ایده‌ای مرسوم نبود و هر بار سراغ مدیران سیما می‌رفتیم طرح بلافاصله رد می‌شد. اینچنین قالبی پیش از این در کشور تولید نشده بود و الان است که با تکثر این برنامه‌ها مدیران با دست بازتری از آن استقبال می‌کنند. افشار با بیان اینکه فرمانده از سری دوم خود با فرماندهی حاج محمدناظری اوج گرفت، گفت: رئالیتی‌شو، بخشی نمایش و بخشی دیگرش واقعیت است. سردار ناظری در دنیای واقعیت قهرمان بود و قشرهای مختلفی جذب او می‌شدند. با حضور ایشان در مجموعه مستند فرمانده او در این ژانر نیز قهرمان مردمی شد و بسیاری از دریچه تلویزیون جذب او شدند. زمان شهادت ایشان، مصادف بود با پخش سری سوم فرمانده و با این اتفاق تلخ ما در بهت فرو رفتیم و فرمانده را عملا تمام‌شده می‌دیدیم. تا آنکه سردار پاکپور، فرمانده نیروی زمینی سپاه ما را صدا زد و گفت برای فرمانده چه تصمیمی دارید. نفس این قضیه برای ما بسیار مغتنم بود که این برنامه برای ایشان اهمیت داشته است. ما که ناامید از ادامه تولید این برنامه بودیم با پیشنهاد متفاوت ایشان روبه رو شدیم. سردار گفتند به سیستان بروید و با فرمانده قرارگاه قدس ملاقات کنید. حتما اتفاق خوبی برای مجموعه شما خواهد افتاد. هرچند ما کماکان ناامید بودیم اما ملاقات با حاج صادق اتفاق دیگری برای ما رقم زد و محیط بی‌نظیر سیستان ترغیب‌مان کرد سراغ فصل چهارم فرمانده برویم.  ایشان از سوی دیگر همرزم حاج محمد ناظری بود و این اتفاق خوب ما را نسبت به تولید این مجموعه مطمئن‌تر از قبل کرد.
رسانه‌ها به سیستان‌وبلوچستان جفا کردند
افشار با انتقاد از آنچه رسانه‌ها از سیستان‌وبلوچستان تصویر می‌کنند، از تفاوت دید خود نسبت به این استان پس از تولید فرمانده اظهار داشت: تصور ما از سیستان مانند یک کشور جنگ‌زده‌ای چون افعانستان است که امنیت در آنجا بسیار ناپایدار بوده و هیچ‌وقت میل چندانی برای سفر به این استان نداریم و در این نگاه غالب رسانه‌ها مقصرند. اتفاقات تروریستی و مبارزاتی که اتفاق می‌افتد صرفا در نقطه صفر مرزی است حال آنکه در مناطق شهری سالهاست هیچ اتفاق اینچنینی روی نداده است. ما حتی در قسمت سوم این فصل در نقطه صفر مرزی میرجاوه هم بخشی از مستند را پیش بردیم که این منطقه در امنیت کامل بود. یکی از ایده‌‌های ما در این سری معرفی جاذبه‌‌های سیستان بود که به عنوان بزرگ‌ترین استان کشور مملو از جاذبه‌‌های طبیعی و گردشگری است که مردم ما کمتر از آن اطلاع دارند.
فرمانده، بزرگ‌ترین کارگروهی تلویزیون است
تهیه‌کننده مستندمسابقه فرمانده با بیان اینکه این برنامه را می‌توان بزرگ‌ترین کار گروهی تلویزیون دانست، افزود: ما در این برنامه حدود 100 نیروی هنری و به همین تعداد نیروی نظامی از نیروی زمینی و همچنین نیروی دریایی داشتیم که این اکیپ 400-300 نفره در این کار دخیل بوده‌‌اند که خود تجربه بدیعی به حساب می‌‌‌‌‌‌‌‌‌آید. علاوه بر این حدود 80 هزار نفر در این مسابقه ثبت‌نام کرده‌‌اند و طبق افکارسنجی‌ها، دهه‌‌های 60، 70 و 80 از جمله اصلی‌‌‌‌‌ترین مخاطبان ما محسوب می‌شوند و این جذابیت برای نسل‌‌های مختلف، نقطه قوتی محسوب می‌شود.
استفاده از سلبریتی‌ها؛ میانبری نچسب
افشار ضمن اشاره به اینکه سپاه پاسداران در فراهم کردن امکانات این مجموعه نقش اساسی را ایفا کرده است، به انتقادی پیرامون عدم دعوت سلبریتی‌ها در این مستندمسابقه پاسخ گفت. افشار با بیان اینکه دعوت از سلبریتی‌ها در این برنامه‌ها برای جذب مخاطب نوعی میانبر نچسب محسوب می‌شود، گفت: اصل این مجموعه به کاراکترهای عادی و روایت آنها از تجربه در شرایطی متفاوت از زندگی معمولی برمی‌گردد تا در این محیط از انسان‌‌های معمولی قهرمان درست کنیم. جذابیت این کار دقیقا به دلیل قهرمان‌‌سازی از آدم‌‌های معمولی است تا اینکه با سلبریتی‌‌های سینمایی بخواهیم مخاطب را جذب کنیم. وی همچنین با بیان اینکه بازی اندرویدی فرمانده و بازی رومیزی این مجموعه نیز در راه انتشار است، از پیوست‌‌های فرهنگی فرمانده خبر داد. او همچنین شرایط پیش‌تولید این مستندمسابقه را بسیار دشوار عنوان کرد و اعلام داشت که برای طراحی سناریو در منطقه‌ای به وسعت بیش از 3 هزار کیلومتر مسافت طی شده و این پیش‌تولید یکی از طاقت‌فرسا‌‌‌‌‌ترین اتفاقات این مجموعه بوده است که آن را متمایز از نمونه‌‌های خارجی آن نیز می‌کند.
فرمانده یک دانشگاه بود
امین کفاش‌زاده، یکی از کارگردان‌‌های این مجموعه نیز با بیان اینکه فرمانده یک دانشگاه بود، اظهار داشت: رئالیتی‌شو چیزی نیست که در آکادمی‌ها تدریس شود و ژانر مرسومی هم نیست، بنابر این صدابردار، تصویربردار و کارگردان مختص به خود را می‌خواهد که آن هم در جریان تولید این برنامه‌ها پرورش پیدا می‌کنند. مهدی ماهان، دیگر کارگردان این مجموعه نیز با تاکید بر اینکه روح برنامه همین شخصیت‌‌های شرکت‌کننده هستند، بیان داشت: ضرورت تلویزیون هم همین است که قالب کلیشه را بشکنیم و آدم‌ها را در شرایطی قرار دهیم که پیش از این تجربه نکرده‌اند‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌. امروز که زندگی مدرن همه را به روزمرگی واداشته می‌توان کاری کرد که همه بفهمند با تغییر ساختار عادی زندگی می‌توان روحیه جدیدی را وارد زندگی کرد. مهدی جبین‌شناس، دیگر کارگردان فرمانده در این برنامه اظهار داشت: چیزی که فرمانده را برای من شاخص می‌کرد، این بود که هرکسی در جای خودش می‌جنگید. هیچ‌وقت آدم‌ها نه نمی‌گفتند. شاید بعد‌ها حسب بودجه و امکانات ایده‌ای کنسل می‌شد اما حداقل در نگاه اول هیچ‌کس مخالفت نمی‌کرد. وی با بیان اینکه تصویربردار‌ها در شرایط بسیار سختی حضور داشتند، گفت: شاید شرکت‌کننده‌ها مسیری را یک‌بار طی می‌کردند اما تصویربردارها بعضا 3 بار این مسیر را می‌رفتند و می‌آمدند و حتی می‌توان آمادگی جسمانی تصویربردارها را بیشتر از شرکت‌کننده‌ها دانست.
 پیام فرمانده؛ خواستن توانستن است
یوسف کرمی، از قهرمانان ملی نیز در این نشست با تاکید بر اینکه مستندمسابقه فرمانده برای شخص من تبلور «خواستن توانستن است» بوده، گفت: چیزی که من از فرمانده یاد گرفتم مقوله «خواستن توانستن است» بوده چرا که در یکی از قسمت‌ها 2 نفر مشغول تیراندازی بودند و شخصیت اولی با شکست مواجه شد اما فردای آن روز تلاش‌‌های او ثمر داد و توانست جبران شب گذشته را بکند و بهترین عملکرد را داشته باشد. این خود ثابت می‌کند که در بدترین شرایط باید امیدوار بود. همچنین وی از قهرمان‌‌سازی انسان‌‌های معمولی و شرایط سخت در سیستان‌وبلوچستان نیز یاد کرد.
دنیا رو آدم‌های معمولی نجات می‌دن
ارشا اقدسی با این جمله صحبت‌‌های خود را آغاز کرد: «دنیا رو آدم‌‌های معمولی نجات می‌دن». وی با بیان اینکه بسیار پراهمیت است که آدم‌‌های به ظاهر معمولی در فرمانده ایفای نقش می‌کنند، تولید این مستندها را بسیار دشوار عنوان کرد. وی خاصیت رئالیتی‌شو را صداقت در بیان دانست و گفت: واقعا چیزی که از سیستان و بلوچستان در ذهن ما ساخته‌‌‌‌اند، بسیار متفاوت از واقعیت این استان است و رئالیتی‌شو می‌تواند بدون دستکاری و با خاصیت واقع‌نمایی خود صادقانه محیط سیستان‌وبلوچستان را به مخاطب نشان دهد و با اعتماد او نیز مواجه شود. اقدسی ‌ذوق و خلاقیت عوامل فرمانده را ستود و یکی از مهم‌ترین معیار‌‌های موفقیت این مجموعه‌ها را تصویربرداری اکشن و منحصربه‌فرد آن دانست که هنوز سواد آن به ایران راه نیافته است. وی همچنین به تفاوت آدم‌‌های معمولی این مستندمسابقه اشاره کرد که در قیاس با ستاره‌‌های اکشن سینما قابل مقایسه نیستند و به همین جهت فرمانده موفقیتی درخور را به نسبت آثار مشابه خود در دنیای مستندمسابقه به‌دست آورده است.


Page Generated in 0/0064 sec