printlogo


کد خبر: 192915تاریخ: 1397/3/2 00:00
چهارگوشه

شکایت فلسطین از صهیونیست‌ها در دادگاه لاهه
وزیر خارجه تشکیلات خودگردان فلسطین پرونده جنایت‌های رژیم صهیونیستی را با هدف انجام تحقیقات، به دادگاه لاهه تحویل داد. رژیم صهیونیستی از زمان آغاز راهپیمایی‌های بازگشت تاکنون حدود 120 فلسطینی را به شهادت رسانده و 12 هزار نفر دیگر را زخمی کرده است. بر اساس اساسنامه دیوان کیفری بین‌المللی، این اقدام جنایت جنگی محسوب می‌شود. همچنین در جنگ 51 روزه سال 2014 رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، کشتار وسیعی به راه افتاد؛ در این جنگ 2200 فلسطینی به شهادت رسیدند و نزدیک به 11 هزار نفر دیگر زخمی شدند.

16 کشته در انفجار قندهار
ظهر دیروز انفجار یک مینی‌بوس مملو از مواد منفجره شهر قندهار افغانستان را لرزاند که در پی آن دست‌کم 16 تن کشته و ده‌ها تن زخمی شدند. این انفجار در نزدیکی یکی از بازارهای اصلی شهر به وقوع پیوست که بر اثر آن غبار بزرگی از دود و گردوخاک به آسمان برخاست. سازمان اطلاعات دولت افغانستان اعلام کرد، این مینی‌بوس تماما بمب‌‌گذاری شده ابتدا در یک محوطه مربوط به تعمیرات مکانیکی کشف شد اما پیش از آنکه بمب‌های آن خنثی شود، منفجر شد. گروه طالبان مسؤولیت این انفجار را بر عهده گرفته است.

حمله ائتلاف سعودی به ماهیگیران یمنی
جنگنده‌های متجاوز عربستان دیروز با حمله به 2 قایق ماهیگیری در غرب یمن منجر به کشته و زخمی شدن چندین تن از صیادان شدند. در این‌باره یک منبع محلی در استان الحدیده گفت: جنگنده‌های عربستان در 2 حمله قایق ماهیگیری را در نزدیکی جزیره الطرفه واقع در غرب یمن مورد هدف قرار دادند که بر اثر آن یک صیاد کشته، 2 تن زخمی و 3 تن دیگر مفقود شدند. طبق اعلام این منبع، جنگنده‌های عربستان یک قایق دیگر را نیز نزدیکی این جزیره هدف گرفتند که بر اثر آن تعدادی از صیادان جان باختند.

انتقاد  بین‌المللی از رویکرد ریاض در قبال عراق
«گروه بین‌الملل بحران» در گزارشی از عربستان سعودی خواست عراق را به «میدانی برای درگیری‌های جدید در جنگ سرد خود علیه تهران» تبدیل نکند. «گروه بین‌الملل بحران» هشدار داد «عربستان به جای تلاش برای نفوذ سیاسی در عراق، به اقتصاد این کشور کمک کند». این گروه در ادامه متذکر شد این تلاش سعودی‌ها «برگرفته از رغبت آنها برای مواجهه با نفوذ ایران است، در حالی‌که عراقی‌ها نمی‌خواهند کشورشان به میدانی برای درگیری سعودی- ایرانی تبدیل شود».

دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه:
در فلسطین نجنگیم، باید با اسرائیل در آناتولی مواجه شویم
شاخص‌ترین سیاستمدار نظامی ترکیه، رژیم صهیونیستی را دشمن ذاتی کشورش دانست و اعلام کرد اگر ترکیه با تمام قوا از مقاومت فلسطین دفاع نکند باید در داخل فلات آناتولی با موشک‌های اسرائیلی مواجه شود. ژنرال «سونر پولات» دریاسالار بازنشسته ارتش ترکیه،در مصاحبه با روزنامه «ینی‌شفق»، فلسطین را مساله واقعی ترکیه خواند و گفت: «بازیگران امپریالیسم پس از رسیدن به خواسته‌های‌شان در خاورمیانه، هدف خود را به سوی آناتولی خواهند چرخاند». او همچنین با حمله به همکاری عربستان سعودی و امارات عربی متحده و رئیس‌جمهور مصر- که او را کودتاچی معرفی کرد- آنان را «خائنان قلاده به گردن» خطاب کرد و گفت: «ترامپ، نتانیاهو، بن‌سلمان، بن‌زائد و سیسی هر یک در قالب فرمی قرار گرفته‌اند که نه‌تنها برای مردم خود، بلکه برای کل مردم جهان خطرناک هستند». این دریاسالار سابق و معاون امروز حزب وطن ترکیه، البته تلاش کرد اشغال مناطق شمال سوریه را یکی از دستاوردهای ارتش ترکیه برای مواجهه در مقابل معادله آمریکا- اسرائیل- پ‌ک‌ک جا بزند و مدعی شد این می‌تواند تأثیر بزرگی بر جبهه فلسطین داشته باشد. او گفت: «ترکیه باید با تمام قوا از مقاومت فلسطین دفاع کند و اگر در این مساله اهمال کند، در داخل آناتولی با موشک‌های اسرائیل روبه‌رو خواهد شد اما اولویت اول بودن مساله فلسطین نباید باعث شود اهمیت منبج، تل‌ابیاد، قندیل، سنجار و عین‌العرب از دست برود».


Page Generated in 0/0237 sec