printlogo


کد خبر: 192917تاریخ: 1397/3/2 00:00
انتقاد نمایندگان مجلس از عدم حمایت دولت از تولید ملی
حمایت از کالای قاچاق به جای کالای ایرانی!
رئیس کمیسیون صنایع: تولیدکنندگان با این وضعیت نمی‌توانند با دنیا رقابت کنند

اسدالله خسروی: با وجودی که تولید داخل در مسیر سیل ویرانگر قاچاق کالا برای زنده ماندن دست و پا می‌زند اما برخی مسؤولان به جای اقدام لازم در مبارزه با این پدیده شوم فقط شعار می‌دهند یا اینکه سعی دارند به جای پاسخگویی، از مسؤولیت خود شانه خالی کنند و ناکارآمدی‌ها و ناتوانی‌ها را به دوش دیگری بیندازند. به طور مثال، رئیس کل گمرک ایران مدعی است که در حال حاضر هیچ کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود. فرود عسگری در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چند درصد از قاچاقی که به کشور وارد می‌شود از مبادی رسمی است، گفت: ما مدعی هستیم با کنترل‌هایی که از طریق سیستم‌ها انجام می‌دهیم و بارنامه و گواهی بازرسی را از مبدا دریافت می‌کنیم، کالای قاچاقی از مبادی رسمی وارد کشور نمی‌شود. وی 15 میلیارد دلار آمار رسمی قاچاق ورودی به کشور را برآورد دستگاه‌های دیگر عنوان کرد و گفت: آنها باید پاسخگو باشند و گمرک مسؤول مبادی رسمی است. این مقام مسؤول گفت: در حال حاضر با فعال شدن گمرک در مناطق آزاد در این مناطق هم دیگر قاچاق کالا نداریم. رئیس کل گمرک تصریح کرد: در راستای مکانیزه کردن گمرک جمهوری اسلامی ایران و سیستم‌های کنترلی در سال گذشته و امسال، دستگاه‌های ایکس‌ری فوق‌پیشرفته‌ای تهیه شده است و با قرار گرفتن این دستگاه‌ها در مبادی اصلی ورود کالا به کشور مثل بندر شهید رجایی، دوقارون و سرخس و بزودی در اینچه‌برون و بازرگان کالاهای ترانزیتی به صورت صددرصد از این ایکس‌ری‌ها عبور خواهد کرد و همینطور کالاهای وارداتی که در سطح 3 قرار دارد به وسیله ایکس‌ری‌ها کنترل می‌شود. وی گفت: این دستگاه‌ها این امکان را به کارشناسان ما می‌دهد که تصاویر ایکس ری ورودی و خروجی کانتینرهای ترانزیت را با هم مقایسه کنند همچنین امکان ردیابی کالاها نیز وجود دارد که آیا این کالا برابر همان اظهارنامه است یا خیر. عسگری در پاسخ به سوالی درباره وضعیت کوله‌بران گفت: دولت برای ساماندهی کوله‌بران سال گذشته 2 مصوبه داشته برای آنکه اینان از مشقت رهایی پیدا کنند. قرار شد از مبادی ورودی کشور، کالا با اظهار صاحب کالا و ارائه مجوزها ترانزیت و به بازارچه‌ها منتقل شود و با کنترل گمرک معافیت سود بازرگانی اعمال ‌شود.
چطور محموله قاچاق ۱۲۰۰ کیلومتر تا بازار تهران را طی کرده و کسی جلویش را نگرفته است؟
در حالی که رئیس کل گمرک معتقد است هیچ کالایی از طریق گمرکات وارد کشور نمی‌شود اما وزیر صنعت، معدن و تجارت می‌گوید: چطور محموله قاچاق ۱۲۰۰ کیلومتر تا بازار تهران را طی کرده و کسی جلویش را نگرفته است؟ محمد شریعتمداری با اشاره به جریمه ۵۰ میلیارد تومانی کسبه به خاطر فروش کالا‌های قاچاق گفت: این کالا‌ها یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر را تا بازار تهران طی کرده‌ که باید در این مسیر جلوی آن گرفته می‌شد. وی در نشست حمایت از کالای ایرانی با بیان اینکه 82 درصد واردات کشور مواد اولیه و سرمایه‌ای است، گفت: بخش زیادی از مواد مصرفی وارداتی نیز اقلامی مانند ذرت، سویا و روغن خام است که در صنعت مرغداری استفاده می‌شود. وی با اشاره به اینکه واردات رسمی 60 میلیون دلار و از ترکیه 20 میلیون دلار است، افزود: تفاوت این رقم با ارقامی که گمرکات اعلام کرده‌اند به این معنی است که بخش قابل توجهی پوشاک به صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: باید با قاچاق کالا در مبادی رسمی و غیررسمی برخورد جدی شود.
 همه از قاچاق سخن می‌گویند اما هیچ تصمیمی اتخاذ  نمی‌شود
رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز با انتقاد از عملکرد ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی گفت: این ستاد تاکنون برای تولید چه ثمراتی داشته است. عزیز اکبریان در نشست هم‌اندیشی حمایت از کالای ایرانی گفت: ما تولیدکنندگان خوبی داریم ولی چه کمکی به آنها کرده‌ایم؟ آیا وام، امکانات و فناوری هم به تولیدکننده داده‌ایم؟ وی افزود: تولیدکننده یا باید در ادارات دولتی پاسخگو باشد یا در قوه قضائیه. آیا تولیدکنندگان با این وضعیت می‌توانند در دنیا رقابت کنند؟ بنابراین ما باید از خودمان شروع کنیم. اکبریان تاکید کرد: دولت اول باید بدهی خود را پرداخت کند. همه از قاچاق سخن می‌گویند اما هیچ تصمیم قاطعی اتخاذ نمی‌شود. آیا در مناطق آزاد به قانون عمل می‌شود یا این مناطق به محلی برای واردات تبدیل شده است؟
 ارائه گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز به مجلس
رئیس هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز اقدامات این هیات را تشریح کرد. احمد انارکی‌محمدی در گفت‌وگو با خانه ملت، درباره نشست اخیر هیات تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز گفت: هیات تحقیق و تفحص مجلس از ماه‌های گذشته برنامه‌های خود را در راستای بررسی اقدامات انجام شده در زمینه مقابله با قاچاق کالا و ارز پیگیری می‌کند و در این راستا با دستگاه‌های ذی‌ربط تعاملات کارشناسی خوبی داشته است. وی ادامه داد: باید توجه کرد هدف از تحقیق و تفحص مچ‌گیری نیست بلکه این هیات قصد دارد در گزارش خود به آسیب‌شناسی در موضوعات قضایی، نظارتی، اجرایی و قانونی در زمینه مبارزه با قاچاق کالا بپردازد. منصوری به اینکه 3 فصل از گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا آماده شده است، افزود: هیات تحقیق و تفحص بازدید میدانی از بنادر شهید رجایی و قشم خواهد داشت تا روند امور را به صورت میدانی نیز بررسی کند، همچنین نشست‌های هیات تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا با دادستانی کل کشور و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با حضور وزیر کشور نیز برگزار شده است و پیش‌بینی می‌شود گزارش تحقیق و تفحص از روند مبارزه با قاچاق کالا و ارز بزودی به صحن علنی مجلس ارائه شود.


Page Generated in 0/0061 sec