printlogo


کد خبر: 192941تاریخ: 1397/3/2 00:00
اخبار

برجام «مرده» است و اروپایی‌ها مشغول «مرده‌خوری» هستند
تحلیلگر مسائل سیاسی گفت: به نظر من برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند. محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر در برنامه جهان‌آرا که از شبکه افق با موضوع برجام پخش شد، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای آینده و نوع مذاکره با اروپایی‌ها چه باید کنیم و آنها باید دقیقا چه تضمینی به ما بدهند، تصریح کرد: اول اعلام تعلیق و شروع به خروج از تعهدات می‌کنیم؛ تعلیق به این معنی که ما هیچ تعهدی احساس نمی‌کنیم. حال ممکن است ما فعالیت جدیدی نکنیم اما اگر فعالیتی نمی‌کنیم به دلیل محاسبات خودمان است به نظر بنده این دوره تعلیق نباید بیشتر از 3-2 ماه طول بکشد و پس از آن تکلیف ما روشن است. وی ادامه داد: نباید بگوییم طرف اروپایی بیاید تضمین دهد؛ این تحقیرآمیز است، باید بگوییم ما فعلاً تعهدات‌مان معلق است شما چه کار می‌توانید بکنید، تعهد ما باید بازنگری شود. اول بگوییم طرف اروپایی چه چیزی روی میز می‌گذارد و چه کاری می‌تواند کند. سپس همسنگ کار آنها تعهدات‌مان را تضمین می‌کنیم، چرا که اروپا نه توان دارد و نه می‌خواهد و خیلی از مسائل بیرون قدرت اروپاست، بنابراین طرح این مساله که اروپا بیاید تضمین دهد حرف قشنگی نیست. وی خاطرنشان کرد: آنها اگر احساس کنند که ما دستپاچه و مستاصل هستیم آن وقت چیزی به ما نمی‌دهند، ما باید بر مبنای سیستمی عمل کنیم که بدانند ما جدی هستیم. هیچ علامت و پیغامی جدی‌تر از این نیست که مجموعه‌ای از مدیران ما قطع نظر از برجام شروع به ساختن کشور کنند. دبیر ستاد حقوق بشر تصریح کرد: به نظر من برجام مرده است و اروپایی‌ها مشغول مرده‌خوری هستند. ما هرگز نباید معطل شویم باید بحث کنیم و بدانیم راجع به چه چیزی صحبت می‌کنیم، باید تفکر استیصالی را دور بریزیم.

اروپا اقدام عملی نکند یکصد سند هم بدهد چه ارزشی دارد؟
رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می‌گوید اگر اروپا اقدام عملی نداشته باشد، یکصد سند هم بدهد چه ارزشی دارد؟ به گزارش فارس، علاءالدین بروجرودی در حاشیه نشست علنی مجلس در جمع خبرنگاران با اشاره به نگاهش به مذاکرات با اروپا درباره برجام، تصریح کرد: آمریکایی‌ها به لحاظ اینکه رابطه اقتصادی و رسمی با ما ندارند، علاقه ندارند دیگران از این منفعت متقابل یعنی کار اقتصادی با جمهوری اسلامی سود ببرند و خواهان بر هم زدن بازی هستند لذا مقاومت بسیار مهم است و ما هم در حال آزمودن آنها هستیم. بروجردی در واکنش به بیانیه موگرینی درباره حفظ برجام از سوی اروپایی‌ها، تصریح کرد: نه تنها بیانیه دیگر برای ما اعتبار ندارد، بلکه سند را هم وقتی آمریکا در برجام این گونه عمل کرد، فاقد اعتبار می‌دانیم، اعتبار صوری دارد اما اقدامات عملی برای ما مهم است و این تضمینی است که ما باید بگیریم. اقدام عملی اگر نباشد یکصد سند هم بدهند چه ارزشی دارد؟ رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در بخش دیگری از سخنانش یادآور شد: اگر قرار بر این باشد شرکت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا نکنند یا به تعهدات‌شان عمل نکنند و قراردادهایی را که در دوران برجام بسته‌اند عملی نکنند، شعار و بیانیه و حتی سند رسمی دادن ارزشی ندارد.

دولت ممکن است تا واگذاری امتیازات بیشتر به اروپا پیش برود
کارشناس بین‌الملل گفت: دولت می‌خواهد همان روش آزموده شده در مذاکرات منجر به برجام بی‌‌نتیجه با حضور آمریکا را با 3 کشور اروپایی نیز در پیش بگیرد. منوچهر محمدی در گفت‌وگو با فارس، درباره روند مذاکرات با اروپا پس از خروج آمریکا از برجام گفت: دولت در این مذاکرات می‌خواهد همان روش آزموده شده در مذاکرات منجر به برجام با حضور آمریکا را در پیش بگیرد؛ همان‌گونه که سرمایه‌گذاری‌شان روی برجام به جایی نرسید ولی حاضر نیستند اعلام کنند اشتباه کرده‌اند. وی ادامه داد: تیم مذاکره‌کننده ایرانی حتی ممکن است تا بحث درباره اخذ امتیازات بیشتر از سوی اروپا همچون امتیازات موشکی پیش برود اما بی‌شک نظام اجازه مذاکره در این حیطه را به آنها نخواهد داد و البته در این صورت تیم مذاکره‌کننده همه تقصیرات را هم به گردن نظام خواهد انداخت و خواهد گفت ما می‌خواستیم با اروپا به تفاهم برسیم ولی نگذاشتند.


Page Generated in 0/0062 sec