printlogo


کد خبر: 193005تاریخ: 1397/3/3 00:00
فروش ارز توسط صرافی‌ها در کنار سامانه نیما
دلار 4200 تومانی به صرافی‌ها رسید
فروش ارز به مردم همچنان ممنوع است

گروه اقتصادی: یک مقام مسؤول در نظام بانکی از بخشنامه بانک مرکزی مبنی بر صدور اجازه خرید مستقیم ارز از سوی بازرگانان در صرافی‌ها خبر داد و گفت: صرافی‌های مجاز وارد عملیات معامله ارز شدند. این مقام مسؤول در گفت‌وگو با مهر از صدور بخشنامه‌ای از سوی بانک مرکزی خبر داد که بر مبنای آن، تجار و فعالان اقتصادی دارای کد ثبت‌سفارش می‌توانند به صورت مستقیم از صرافی‌ها ارز خریداری کنند. وی افزود: بر اساس این بخشنامه، بانک مرکزی اجازه خرید مستقیم ارز از سوی بازرگانان در صرافی‌های مجاز را صادر کرده و بر اساس این بخشنامه قرار است صرافی‌های مجاز نیز با ضوابط خاص در کنار سامانه نیما فعال شوند. به گفته این مقام مسؤول بانکی، بانک مرکزی با مکانیزم‌های خاص نظارتی این اجازه را به صرافی‌ها داده است و البته نرخ هم، همان ۴۲۰۰ تومان ملاک است و هیچ خرید و فروشی خارج از این نرخ انجام نمی‌شود. در متن این بخشنامه آمده است، بانک مرکزی مسؤولیت خرید ارز برخی از ثبت‌سفارش‌هایی که تخصیص ارز (گواهی ثبت آماری) آنها به صورت «بانکی (نیما)» است را به بازرگانان محول کرده است. بر این اساس از روز سه‌شنبه دوم خردادماه امکان خرید ارز از صرافی‌ها در سامانه نیما از طریق سامانه جامع تجارت ایجاد شده است.
دریافت تضامین از متقاضیان
تا قبل از بخشنامه بانک مرکزی برای صرافی‌ها، پروسه کاری به این صورت بود که بازرگان باید به بانک مراجعه می‌کرد و بعد از اینکه تضامین بانک را ارائه می‌داد، از طریق سیستم بانکی مبالغ خود را به حساب بانک واریز و بانک نیز این پول را از سیستم بانکی به حساب شرکت یا بازرگان واریز می‌کرد، ضمن اینکه بانک‌ها نیز بعد از دریافت مبلغ مورد معامله، به خاطر نداشتن تضامین مورد نظر از صرافی‌‌های شخصی از واریز وجوه ممانعت می‌کردند اما بعد از این بخشنامه قرار شده مشتری بعد از اینکه تضامین مورد نظر را ارائه می‌دهد، صرافی مدنظر خود را نیز انتخاب کند و پس از آن مبلغ ریالی ارز معامله‌شده را به حساب صرافی منتخب خود که حساب شرکت تضامنی است واریز کند و این یعنی همان رویه‌ای که در گذشته اعمال می‌شده است. پس از انجام این مراحل، بازرگان می‌تواند پروسه انتقال ارز را از طریق صرافی خود پیگیری کند. آنچه مدنظر بانک مرکزی و دولت است باید به صورت تضمین از افراد دریافت شود که پس از تامین، آن فرد به صرافی مورد نظر خود مراجعه کرده و حواله را انجام می‌دهد، ضمن اینکه فرد متقاضی بعد از اینکه کالای خود را به داخل کشور حمل کرد با ارائه مدارک و مستندات و برگ سبز گمرکی به بانک مراجعه کرده و وثایق خود را از بانک آزاد می‌کند، ضمن اینکه کارمزدی را نیز بابت ایفای تعهدات از مشتری به صورت جداگانه دریافت می‌کند.
افزایش پلکانی نرخ دلار
نرخ دلار با گذشت بیش از یک ماه از اجرای تک‌نرخی شدن، برای سومین روز متوالی روند افزایشی به خود گرفت و به رقم ۴ هزار و ۲۰۸ تومان رسید. با بالا گرفتن نوسانات نرخ دلار و رسیدن قیمت آن در بازار آزاد به بیش از ۶ هزار تومان، ۲۰ فروردین ماه سال جاری سیاست تک‌نرخی کردن ارز با تعیین قیمت هر دلار 4200 تومان از سوی جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام شد تا این بازار پرتلاطم در مسیر ساماندهی قرار گیرد. با وجودی که روند تک‌نرخی شدن ارز به قیمت 4200 تومان تا چند روز گذشته پایدار بود اما در آخرین روز اردیبهشت ماه نرخ دلار با رشد ۵ تومانی به رقم ۴ هزار و ۲۰۵ تومان رسید. پس از آن روند صعودی قیمت به صورت پلکانی ادامه پیدا کرد به طوری که نخستین روز خرداد قیمت دلار 4206 و دیروز برای سومین روز متوالی دلار تک‌نرخی با افزایش قیمت در تابلوی نرخ ارز بانک مرکزی به رقم ۴ هزار و ۲۰۸ تومان رسید و هنوز دلیلی برای این تغییرات قیمتی اعلام نشده است. تا پیش از این قیمت دلار در بانک‌های عامل به همراه کارمزد با نرخ ۴ هزار و ۲۲۱ تومان به دست متقاضیان واجد شرایط می‌رسید، حال که قیمت دلار به ۴ هزار و ۲۰۸ تومان رسیده است متقاضیان باید هزینه بیشتری برای تهیه ارز بپردازند.گزارش میزان حاکی است، سیف اخیرا گفته بود نرخ یکسان دلار در کشور مورد توافق اغلب کارشناسان است و این نرخ براساس واقعیت‌های متغیر‌های کلان اقتصادی کشور تعدیل خواهد شد. با این تفاسیر قیمت دلار ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی که بیش از ۴۰ روز ثابت بود در ۳ روز اخیر به صورت پلکانی با افزایش همراه بود  و باید دید این روند ادامه‌دار خواهد بود یا خیر. حال در شرایطی که نرخ دلار رسمی در مسیر رشد قیمتی قرار گرفته است، در بازار آزاد ارز نیز که هرگونه خرید و فروش دلار و سایر ارزها در آن غیرقانونی است، محل داد و ستد ارز به خارج از پاتوق‌های قدیمی یعنی خیابان فردوسی رفته است و دلالان در پستوها و کوچه پس‌کوچه‌ها اقدام به خرید و فروش دلار به بیش از 6 هزار تومان می‌کنند. نکته جالب گزارش رویترز از بازار ارز ایران است. رویترز نوشته: در اوایل ماه آوریل و قبل از تصمیم ترامپ به خروج از برجام، ارزش ریال ایران به پایین‌ترین رقم‌های خود رسید. نوسانات شدید در بازار ارز موجب شد تا دولت ایران ارز را تک‌نرخی کند اما این هفته، بانک مرکزی ایران شروع به کاهش بسیار آرام ارزش ریال کرد و نشان داد در واکنش به عرضه و تقاضا اجازه حرکت تدریجی ارزش ریال را خواهد داد تا از سقوط ناگهانی ارزش ریال جلوگیری کند. بانک مرکزی ایران روزهای دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه به ‌ترتیب نرخ هر دلار را 42 هزار و 50 و 42 هزار و 60 ریال و دیروز 4208 تومان اعلام کرد. عباس جعفری‌دولت‌آبادی، دادستان تهران چند روز پیش گفت 180 نفر به‌دلیل جرائم ارزی بازداشت شده‌اند. خارجی‌هایی که در تهران حضور دارند گفته‌اند، آنها ارز را از دلالان در زیرزمین ساختمان‌ها یا پمپ‌بنزین‌ها خریداری می‌کنند. یک تبعه خارجی در این باره گفت: «این کار از خرید مواد مخدر خطرناک‌تر است».
 


Page Generated in 0/0075 sec