printlogo


کد خبر: 193021تاریخ: 1397/3/5 00:00
گزارش «وطن امروز» از موضع‌گیری کارشناسان اصلاح طلب درباره سیاست‌های ارزی دولت
چرا با وجود افزایش ارزآوری، دلار گران شد؟
مهدی تقوی: دولت نباید دلار 4200 تومانی را هر روز گران کند

اسد‌الله خسروی: دلار تک‌نرخی که دولت با تعیین نرخ4200 تومانی برای آن ثبات قیمتی جدیدی را پایه‌ریزی کرد، پس از 40 روز بی‌ثبات شد، چرا که روز به روز به قیمت رسمی آن از سوی دولت افزوده می‌شود. به گزارش «وطن امروز»، 20 فروردین‌ماه سال جاری پس از اینکه نرخ دلار در بازار آزاد به بیش از 7 هزار تومان رسید، معاون اول رئیس‌جمهور قیمت هر دلار را 4200 تومان و تک‌نرخی اعلام کرد و گفت ارز در کشور بیشتر از نیاز وجود دارد. پس از تک‌نرخی شدن ارز اما نه‌تنها التهاب بازار آزاد ارز فروکش نکرد، بلکه محدودیت‌های شدیدی نیز برای متقاضیان آن ایجاد شد و دسترسی مردم به ارز مورد نیاز با محدودیت و شرایطی خاص همراه شده است. با گذشت  40 روز از تک‌نرخی شدن ارز، ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی معادلات ثبات قیمت دلار 4200 تومانی را به هم ریخت و گفت نرخ 4200 تومان برای هر دلار ثابت نخواهد بود و شناور بوده و با متغیرهای اقتصادی تغییر خواهد کرد. پس از اظهارات سیف مبنی بر تغییر قیمت دلار تا پایان سال، نرخ این کالا از اول خرداد ماه گران شد و قیمت آن با رشد کند و خزنده‌ای ابتدا به 4205 تومان رسید و سپس هر روز گران‌تر از روز قبل شد تا ثبات نرخ دلار بی‌معنی شود.  عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی و کارشناس اصلاح‌طلب درباره رشد تدریجی قیمت دلار رسمی از سوی دولت و تاثیر منفی آن بر اقتصاد خانوارها به «وطن‌امروز» گفت: بنده به عنوان یک اقتصاددان که 120 کتاب اقتصادی تالیف کرده‌ام، افزایش قیمت دلار را در شرایطی که میزان ارزآوری کشور (ارز حاصل از رشد فروش نفت) مطلوب است، یک معما می‌دانم که این افزایش بی منطق نرخ دلار جز کاهش ارزش پول ملی و قدرت خرید مردم چیز دیگری در بر ندارد. دکتر مهدی تقوی رشد خزنده نرخ دلار طی چند روز اخیر را ناشی از بی‌تدبیری بویژه ناکارآمدی تیم اقتصادی دولت عنوان کرد و افزود: قیمت دلار از سوی دولت دلبخواهی نرخ‌گذاری می‌شود و این بی‌تدبیری‌ها علاوه بر ایجاد آشفتگی در اقتصاد کشور، معیشت مردم را با مشکل جدی مواجه می‌کند. وی به اظهار رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی‌بر اینکه «ما دلار مبادلاتی را 4200 تومان می‌خریم و آن را به قیمت 4200 تومان می‌فروشیم»، اشاره کرد و گفت: چرا قیمت فعلی دلار در بازار آزاد باید به بیش از 6 هزار تومان برسد و روز به روز بر نرخ رسمی آن که 4200 تومان نیز برای آن بسیار بالاست، افزوده شود؟ این اقتصاددان با بیان اینکه دولت در بخش اقتصادی درست عمل نمی‌کند، گفت: درآمدهای ارزی کشور باید متناسب با رشد قیمت جهانی نفت و افزایش میزان صادرات این کالا در کشور افزایش یابد، اما در چنین شرایطی به جای عرضه دلار به بازار با روش‌های خاص و مدیریت درست کمبود دلار و افزایش میزان تقاضای دلار را شاهدیم که قیمت آن در بازار آزاد به بیش از 6 هزار تومان رسیده است و بانک مرکزی به جای مدیریت دقیق عرضه و تقاضای ارز، فقط قیمت آن را بالا می‌برد. تقوی به تبعات رشد قیمت دلار در اقتصاد کشور اشاره کرد و گفت: هر اندازه نرخ دلار افزایش یابد به همان اندازه ارزش پول ملی کاهش می‌یابد که این شیوه نادرست اقتصاد کشور را به سمت نابودی می‌کشاند. عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی افزود: نرخ دلار اگرچه 4200 تومان تعیین و از آن به عنوان ثبات قیمت ارز یاد شد اما رقم 4200 تومانی ارز عمر کوتاهی داشت و اکنون هر روز به نرخ آن افزوده می‌شود که این عمل با هیچ منطق و نظریه اقتصادی همخوانی ندارد.
قرار بر این بود نرخ دلار رسمی تغییر نکند
در این باره عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد ارائه دلار ۴۲۰۸ تومانی به واردکنندگان خیانت علیه مردم است.  کاظم دلخوش در گفت‌وگو با خانه ملت، با اشاره به اینکه نرخ دلار به 4208 تومان رسید، بیان داشت: قرار بر این بود که نرخ دلار رسمی دیگر تغییر نکند اما در روزهای اخیر شاهد افزایش 8 تومانی نرخ دلار رسمی از سوی بانک مرکزی هستیم. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به تاثیر نرخ دلار بر بخش تولید و صادرات، اظهار داشت: افزایش نرخ دلار به بخش تولید آسیب وارد می‌کند و صادرکنندگان با نرخ‌هایی که اعلام می‌شود دچار مشکل می‌شوند، چرا که در مجلس نرخ دلار را 3500 تومان در نظر گرفته بودیم که دولت برای مدیریت بازار ارز نرخ دلار را 4200 تومان اعلام کرد. نماینده مردم صومعه‌سرا در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دلار 4208 تومانی در اختیار واردکنندگان نیز قرار می‌گیرد، گفت: هیچ تضمینی وجود ندارد که واردکننده دلار خود را با نرخ 7 هزار تومان در بازار آزاد به فروش نرساند به همین جهت ارائه دلار 4208 تومانی به واردکننده خیانت علیه مردم است. وی تاکید کرد: در واقع دلاری که به واردکنندگان داده می‌شود خرج کردن از جیب مردم است و دولت باید این موضوع را مدیریت کند.  دلخوش در ادامه با بیان اینکه قرار بود دولت نرخ دلار را ثابت نگه دارد، گفت: در روزهای اخیر نرخ دلار رسمی 3 بار تغییر کرد در حالی که طبق قانون بودجه سال 97، نرخ دلار باید 3500 تومان باشد اما دولت برای مدیریت آن را تغییر داد و افزایش روزهای اخیر حاکی از سیاست‌های چندگانه است. وی با تاکید براینکه مخالف سیاست‌های چندگانه ارزی است، اظهار داشت: سیاست‌های چندگانه به دولت ضربه می‌زند، ارز در کشور در اختیار بانک مرکزی است بنابراین باید این بانک، بازار را مدیریت کند که البته منظور از مدیریت بازار، کاهش دستوری قیمت دلار نیست.
 مدل جدید بانک مرکزی برای ادامه فعالیت صرافی‌ها در راه است
یک مقام مسؤول بانک مرکزی از اعلام سازو کار جدید برای صرافی‌ها توسط بانک مرکزی در روزهای آتی خبر داد. این مقام مسؤول گفت: بانک مرکزی مدل جدیدی برای ادامه کار صرافی‌ها تدوین کرده که در روزهای پیش رو، ابلاغ خواهد شد. وی می‌افزاید: بر این اساس، ساز و کار جدیدی برای صرافی‌ها در راه است.


Page Generated in 0/0145 sec