printlogo


کد خبر: 193057تاریخ: 1397/3/5 00:00
اخبار

دولت درباره مذاکره با اروپایی‌ها به مردم امید واهی ندهد
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی گفت: دولت و تیم مذاکره‌کننده درباره مذاکرات خود با اروپایی‌ها به مردم امید واهی ندهند و واقعیات را درباره مذاکرات به مردم بگویند. سیداحسان قاضی‌زاده‌هاشمی در گفت‌وگو با فارس، با بیان اینکه دولت باید واقعیات را درباره این مذاکرات به مردم بگوید، افزود: مذاکره با اروپایی‌ها یک مذاکره سیاسی- حقوقی است و نه اقتصادی همان‌طور که برجام یک توافق سیاسی- حقوقی بود، چرا که مذاکرات با دولت‌های این کشور‌ها در حال انجام است نه با شرکت‌ها و بنگاه‌های آنها.
نماینده مردم فریمان در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: امروز شرکت‌های بزرگ جهان که خصوصی هستند حساب ضرر و منفعت خود را می‌کنند و تابع تصمیمات دولت‌های خود نیستند و مستقل عمل می‌کنند و اگر آمریکا آنها را تحریم کند، قطعاً منافع خود را در نظر می‌گیرند و نه تصمیمات اتخاذ شده در مذاکرات را.  قاضی‌زاده خاطرنشان کرد: امروز قدرت‌های بزرگ به معنای دولت‌های کشورهای مختلف نیست بلکه بنگاه‌ها و شرکت‌های بزرگ اقتصادی در عرصه اقتصاد تأثیرگذار هستند. وی افزود: لازم است در شرایط فعلی وزارت اقتصاد ما  برای مذاکره درباره مسائل اقتصادی و بازرگانی پیشگام شود و وزارت امور خارجه به مذاکرات سیاسی خود پیرامون مسائل مختلف بپردازد و امور مربوط به مذاکره با شرکت‌ها برای سرمایه‌گذاری توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی انجام شود.

طرح جدید مجلس برای «دوتابعیتی‌ها»
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی جزئیات طرح جدید پارلمان برای دوتابعیتی‌‌ها را تشریح کرد.
سیدحسین نقوی‌حسینی در گفت‌وگو با تسنیم، از تهیه طرحی در این کمیسیون برای تعیین ضوابط تابعیت برای اتباع ایرانی خبر داد و گفت: با توجه به جنجال‌‌های ایجادشده درباره «دوتابعیتی‌ها»، طرح اصلاح قانون تابعیت در دستور کار کمیسیون امنیت ملی مجلس قرار دارد. وی افزود: براساس طرح اصلاح قانون تابعیت، ضوابط و شرایطی برای افراد دارای تابعیت مضاعف تعیین شده که شامل گرین‌کارت و مدت اقامت در کشور دیگر و نیز نوع ارتباط فرد با آن کشور است. عضو هیأت تحقیق و تفحص مجلس شورای اسلامی از دوتابعیتی‌ها اضافه کرد: براساس طرح اصلاح قانون تابعیت که به امضای 70 تن از نمایندگان مجلس رسیده است، الزاماتی برای منع دولت‌‌ها در به‌کارگیری دوتابعیتی‌ها یا افراد دارای تابعیت مضاعف تعیین شده است. نقوی‌حسینی تصریح کرد: در حال حاضر طرح اصلاح قانون تابعیت در دستور کار کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس قرار دارد که پس از نهایی شدن و تصویب آن در صحن کمیسیون، تقدیم هیأت‌رئیسه مجلس می‌شود. سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: به‌کارگیری افراد دوتابعیتی یا دارای تابعیت مضاعف در مشاغل حساس دولتی و تصمیم‌ساز، منافع ملی کشور را به‌خطر می‌اندازد که مجلس نیز قاطعانه در مقابل آن ایستادگی می‌کند.

مجلس نمایندگان آمریکا تصویب کرد
سلب اختیار اقدام نظامی علیه ایران از رئیس‌جمهور آمریکا
مجلس نمایندگان آمریکا با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی سال ۲۰۱۹ آمریکا موافقت کرد که بر موضع مخالف نهاد قانونگذار آمریکا برای اقدام نظامی علیه ایران تأکید می‌کند. به گزارش تسنیم، مجلس نمایندگان آمریکا در ساعات پایانی روز پنجشنبه (به وقت تهران) به اتفاق آرا با اضافه شدن متممی به لایحه بودجه دفاعی این کشور در مخالفت با صدور دستور حمله نظامی به ایران از سوی رئیس‌جمهور آمریکا موافقت کرد. این تصمیم متممی را که می‌گوید «برداشت کنگره این است که استفاده از قوای نظامی علیه ایران به موجب این قانون یا هیچ قانون دیگر مجاز نیست» به لایحه بودجه دفاعی سال 2019 آمریکا اضافه کرده است.  مجلس نمایندگان آمریکا ساعتی بعد از اضافه شدن این متمم، با 355 رأی موافق و 66 رأی مخالف، این لایحه بودجه 717 میلیارد دلاری برای سال مالی 2019 را به تصویب رساند. هنوز مجلس سنا این لایحه را به تصویب نرسانده و نسخه نهایی قانون، بعد از تصویب نسخه موازی آن در سنا مشخص خواهد شد. «کیث الیسون» که تهیه‌کننده این طرح قانونی بود، در بیانیه‌ای نوشته این متمم «موضع کنگره را در این باره که هیچ قانونی به رئیس‌جمهور اختیار آغاز حمله نظامی علیه ایران را نمی‌دهد، روشن می‌کند».


Page Generated in 0/0123 sec