printlogo


کد خبر: 193119تاریخ: 1397/3/6 00:00
اخبار

تذکر بروجردی به تیم ‌مذاکره‌کننده با اروپا اتمام حجت کنید
رئیس کمیسیون امنیت‌ملی و سیاست‌خارجی مجلس تاکید کرد تیم مذاکره‌‌کننده ایران باید با طرف اروپایی اتمام حجت کند. علاءالدین بروجردی در گفت‌وگو با تسنیم، با بیان اینکه اروپایی‌ها پس از خروج آمریکا از برجام برابر یک آزمون تاریخی بزرگ قرار دارند، گفت: تیم مذاکره‌کننده کشورمان  پس از ارائه مجوز از سوی شورای‌عالی امنیت‌ملی اقدام به مذاکره با طرف‌های اروپایی کرده است. وی با بیان اینکه تیم مذاکره‌کننده کشورمان باید با طرف‌های اروپایی‌ اتمام حجت کند، ادامه داد: امروز پس از خروج آمریکا از برجام اقدامات عملی برای جمهوری اسلامی ایران مهم است و باید تضمین‌های لازم برای ادامه برجام از سوی آنها به ما داده شود. نماینده مردم بروجرد در مجلس با تاکید بر اینکه اروپایی‌ها باید در برابر زیاده‌خواهی‌های آمریکایی‌ها ایستادگی کنند، عنوان کرد: امروز ایران از اروپایی‌ها ضمانت‌های اجرایی می‌خواهد. رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه در مذاکره با اروپایی‌ها باید بر این نکته تاکید شود که شرکت‌های اروپایی در ایران حضور پیدا کنند، تصریح کرد: آنها باید به تعهدات خود عمل کنند و قراردادهایی را که در دوران برجام بسته‌اند، عملی کنند.

دولت عزمی برای پیشبرد صنعت هسته‌ای ندارد
به گفته کارشناس مسائل سیاسی، از زمان شروع دولت روحانی ضربه‌های جدی به صنعت هسته‌ای ایران وارد شده که جبران این صدمات براحتی امکان‌پذیر نیست. فواد ایزدی در گفت‌وگو با تسنیم، با اشاره به اقدامات تضمینی کشورهای اروپایی در قبال برجام گفت‌: با توجه به سخنان صریح رهبر انقلاب در ارتباط با ادامه برجام، باید منتظر بود و دید آیا اروپایی‌ها متعهد به انجام تعهدات‌شان در برجام خواهند بود یا خیر. وی با انتقاد از نحوه مواجهه دستگاه دیپلماسی با نقض عهدهای مکرر آمریکا پیش از خروج رسمی این کشور از برجام خاطرنشان کرد:‌ متاسفانه چه پیش از خروج آمریکا از برجام و چه پس از آن، بحث خروج از برجام و معاهده «ان‌پی‌تی» توسط ایران در صورت خروج آمریکا و دیگر کشورهای حاضر در این توافقنامه به خوبی از سوی دولت تبیین نشد و همین موضوع باعث شد دست دولت برای پایبند کردن  آمریکا به انجام تعهداتش خالی بماند. کارشناس مسائل سیاسی درباره  امکان بازگشت فعالیت‌های هسته‌ای به روال قبل از برجام گفت: در 5 سال گذشته و  از زمان شروع دولت یازدهم ضربه‌های جدی به صنعت هسته‌ای ایران وارد شده که جبران این صدمات براحتی امکان‌پذیر نیست. مشکل دوم نیز این است که متاسفانه  دولت اعتقادی به پیشرفت صنعت هسته‌ای کشور ندارد که این موضوع کار را بسیار سخت‌تر می‌کند.

نشست وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپایی درباره راه‌های حفظ برجام
وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی روز دوشنبه در بروکسل نشستی درباره راه‌های حفظ برجام خواهند داشت. به گزارش تسنیم، پایگاه اینترنتی پارلمان اروپا خبر داد وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی دوشنبه آینده در بروکسل، پایتخت بلژیک گرد هم خواهند آمد تا درباره راه‌های حفظ توافق هسته‌ای با ایران گفت‌وگو کنند. بر اساس این گزارش، نشست روز 28 مه در ادامه نشست 16 مه ‌است که در صوفیای بلغارستان و با حضور سران اتحادیه اروپایی برگزار شد. وزارت خارجه فرانسه نیز در همین راستا تاکید کرد اتحادیه اروپایی بر حفظ منافع شرکت‌ها و سرمایه‌گذارانی که تحت تاثیر تحریم‌های آمریکا قرار خواهند گرفت مصمم است. نشست وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپایی تنها 3 روز پس از نشست کمیسیون مشترک برجام خواهد بود که روز جمعه در وین برگزار شد و طی آن بار دیگر همه طرف‌های شرکت‌کننده در این کمیسیون بر حمایت مستمر و موثر از برجام تاکید کردند. تاکید اروپا بر حفظ برجام در حالی است که روز پنجشنبه، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای یازدهمین بار اعلام کرد ایران کاملا به تعهدات خود بر اساس برجام پایبند بوده است.


Page Generated in 0/0112 sec