printlogo


کد خبر: 193176تاریخ: 1397/3/7 00:00
اخبار

اروپا به دنبال اتلاف وقت باشد مذاکرات را ادامه نمی‌دهیم
معاون سیاسی وزارت امور خارجه گفت: اگر احساس کنیم مذاکرات به سمت فرسایشی شدن می‌رود یا وقت تلف کردن است، طبیعتا به مذاکرات ادامه نخواهیم داد. به گزارش خانه ملت، عباس عراقچی در جمع خبرنگاران درباره مذاکره با اعضای حاضر در برجام، اظهار داشت: از کشورهای اروپایی خواسته شد نسبت به تامین خواسته‌های ایران در برجام، بدون حضور آمریکا اقدام کنند و پیشنهادات، راهکارها و راه‌حل‌های عملیاتی خود را به همراه تضمین‌های مربوط به ایران ارائه کنند تا بتوانیم تصمیم بگیریم. معاون سیاسی وزارت امور خارجه بیان کرد: جمهوری اسلامی ایران هنوز تصمیم نگرفته آیا در برجام باقی می‌ماند یا خیر و تصمیم‌گیری در این زمینه منوط به مذاکرات چند هفته آینده است که با اعضای حاضر در برجام خواهیم داشت. وی در پاسخ به این سوال که آیا وزارت خارجه اقدامی برای جلوگیری از فرسایشی شدن مذاکرات خواهد داشت، افزود: مسلما وزارت امور خارجه منافع ملت ایران را در نظر می‌گیرد و اگر احساس کنیم مذاکرات به سمت فرسایشی شدن می‌رود یا وقت تلف کردن است، طبیعتا به مذاکرات ادامه نخواهیم داد. عراقچی ادامه داد: تا زمانی که احساس کنیم مذاکرات در مسیر مناسبی حرکت می‌کند و محدوده زمانی ایران را رعایت می‌کنند، به مذاکرات ادامه می‌دهیم. معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به این سوال که آیا عدم الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با تامین مالی تروریسم و FATF منجر به اتمام برجام می‌شود یا خیر، گفت: این موضوعات هیچ ربطی به یکدیگر ندارند.

اتحادیه اروپایی باید بیشتر با واشنگتن همراهی کند
وزیر خارجه لهستان با تکیه بر ادعاهای واشنگتن گفت اتحادیه اروپایی درباره رویکرد آمریکا در قبال توافق هسته‌ای باید همراهی بیشتری داشته باشد و نگرانی‌های واشنگتن را در نظر بگیرد. به گزارش رویترز، جاکیچ کژاپوتوویژ گفت: اتحادیه اروپایی توجه بیشتری به نگرانی‌های امنیتی آمریکا درباره خروج واشنگتن از توافق هسته‌ای 2015 با ایران داشته باشد. وزیر خارجه لهستان در ادامه گفت تهران در حال فشار بر اروپاست تا یکسری اقدامات اقتصادی را برای جبران خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اتخاذ کند. وزیر خارجه لهستان همچنین گفت ورشو به عنوان یک متحد واشنگتن هنوز تصمیم نگرفته است از این ممنوعیت حمایت کند یا خیر. وی به رویترز گفت: ما باید فکر کنیم، هنوز زمان باقی مانده است. این بدان معنی نیست که ما خود را جزئی از جامعه اتحادیه اروپایی در این گفت‌وگوها احساس نمی‌کنیم. ما می‌خواهیم ببینیم باقی اعضای اتحادیه اروپایی چه نظری دارند. رئیس دستگاه دیپلماسی لهستان همچنین گفت: در جریان این رایزنی‌ها (در اتحادیه اروپایی) ما روی لزوم بررسی انگیزه‌های آمریکا و همراهی بیشتر با آنها تاکید خواهیم کرد.

دفاع پمپئو از ادامه رویکرد خصمانه آمریکا در قبال ایران
وزیر خارجه آمریکا در ادامه اظهارات خصمانه‌اش علیه کشورمان، از استراتژی کشورش در قبال ایران دفاع کرد و گفت هدفش ایجاد اجماع جهانی علیه تهران است. مایک پمپئو که بتازگی طرح جدید واشنگتن برای مقابله با ایران را تشریح کرده است، با انتشار پیامی در صفحه توئیتر خود به دفاع از ادامه رویکرد خصمانه آمریکا در قبال کشورمان پرداخت. وی در این توئیت نوشت: استراتژی ما درباره ایران این است که یک اجماع جهانی ایجاد کنیم که به‌ سادگی از ایران می‌خواهد آنچه ما از هر کشور دیگری می‌خواهیم را انجام دهد و همانند یک کشور نرمال رفتار کند. وزیر خارجه آمریکا هفته گذشته در تشریح طرح به اصطلاح جدید خود برای مقابله با ایران به تکرار ادعاهای خصمانه و بی‌اساس واشنگتن علیه کشورمان پرداخت و در سخنان ضدایرانی‌اش فهرستی از 12 اقدامی را که ایران باید انجام دهد، ارائه داد که شامل شفافیت برنامه هسته‌ای، دسترسی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تمام تاسیسات ایران و همچنین آزادی شهروندان آمریکایی زندانی در ایران است.


Page Generated in 0/0047 sec