printlogo


کد خبر: 193278تاریخ: 1397/3/9 00:00
۲۵ سال است پراید و پژو را هر روز با قیمت بالاتر به مردم می‌دهند
پیگیری مجلس برای حذف تدریجی تعرفه واردات خودرو

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با طرح این سوال که تا چه زمان می‌خواهیم از ورود خودرو به کشور جلوگیری کنیم، گفت: این فروش خودرو نیست، ما به زور خودرو را به خورد مردم می‌دهیم. به گزارش تسنیم، محمد عزیزی نتیجه ممانعت از ورود خودروهای باکیفیت خارجی را این دانست که 25 سال پراید و پژو را به همان شکل اولیه به مردم عرضه می‌کنند و امروز می‌خواهند برای همان محصول با فناوری قدیمی هم قیمت‌ها را افزایش دهند، آنها در حالی مدام از افزایش قیمت دم می‌زنند که هیچ‌یک از کیفیت حرفی به میان نمی‌آورد. وی با یادآوری اینکه خودروسازان از خودروی داخلی حرف می‌زنند، در عین حال از خرید مقدار معتنابهی لوازم و قطعات وارداتی می‌گویند، تصریح کرد: این چه خودروی ملی است که تولید آن در گرو نظام تعرفه‌ای ارز است. نماینده مردم ابهر و خرمدره در مجلس افزود: همین قرائن نشان می‌دهد نتوانسته‌ایم خودرو را بومی کنیم. عزیزی با تاکید بر اینکه زمانی صنعتی در کشور رونق می‌یابد که امکان رقابت در آن وجود داشته باشد، گفت: وقتی مرزها را می‌بندیم و نمی‌گذاریم خودرو وارد شود قطعا رقابتی شکل نمی‌گیرد که به تبع آن بتوان افزایش کیفیت را از خودروسازان مطالبه کرد. این نماینده مردم در مجلس گفت: برای اینکه خودروساز بتواند رقابت کند، باید هر سال 20 درصد تعرفه واردات خودرو را کاهش دهیم تا خودروساز، هر سال تجهیزات (آپشن) و کیفیت محصولش را افزایش دهد، ما مخالف تولید داخل نیستیم اما تولید با بستن مرزها محقق نمی‌شود. وی خاطرنشان کرد: در همین‌باره چندی پیش طرحی دوفوریتی به صحن علنی آمد اما یک فوریتش تصویب شد تا هر سال 20 درصد تعرفه‌ها کاهش پیدا کند و ظرف 6-5 سال کل تعرفه واردات خودرو حذف شود که کمیسیون صنایع کماکان این موضوع را پیگیری می‌کند. همچنین سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس نیز با اشاره به اینکه طی چند وقت اخیر خودروسازان فروش نقدی نداشته‌‌اند، گفت: همین اقدام جای بحث دارد که اگر در جلسه آینده به نتیجه مشخصی نرسیم بحث تحقیق و تفحص از خودروسازی‌ها قوت بیشتری می‌گیرد. سعید باستانی با اشاره به اینکه مدیریت بخش خصوصی در هزینه و بهینه‌‌سازی بهتر از بخش دولتی است، گفت: باید در خودروسازی به سمت خصوصی‌‌سازی حرکت کنیم. حمید گرمابی، دیگر نماینده مجلس هم با تاکید بر ضرورت ریشه‌یابی مشکلات بازار خودروی کشور گفت: این موضوع باید بررسی شود چرا با وجود اینکه تعرفه‌‌های خودروهای وارداتی ما بالای 75 درصد است هنوز در قیمت‌‌گذاری و کیفیت مناسب خودروهای داخلی مشکل داریم؟ وی افزود: باید قیمت خودرو را بر مبنای نظام تعرفه‌ای به‌گونه‌ای تعیین کنیم که به تولید ملی کمک کند. با این حال باید این تعرفه‌ها کاهشی باشد نه افزایشی تا مردم نیز بتوانند با قیمت مناسب خودرویی را که از کیفیت استانداردی برخوردار است استفاده کنند.


Page Generated in 0/0058 sec