printlogo


کد خبر: 193358تاریخ: 1397/3/10 00:00
چهارگوشه

توطئه شیمیایی جدیدی  علیه سوریه در راه است
 منبعی از کمیته ملی انهدام سلاح‌های شیمیایی خاطرنشان کرده، ایالات متحده در حال آماده‌سازی عملیات شیمیایی در سوریه است تا آن را به گردن ارتش این کشور بیندازد. به گفته رسانه‌ها، سازمان جاسوسی و نظامی آمریکا از مأموران خود برای جابه‌جایی مواد شیمیایی در برخی نقاط کشور برای حمله شیمیایی استفاده کرده و بعد از آن دمشق را مقصر قلمداد می‌کند. رسانه‌ها به نقل از این منبع گفتند که دولت سوریه این روش جدید را محکوم کرده است. دمشق تایید می‌کند برخی کشورهای غربی دیگر از جمله فرانسه و انگلیس نیز در این کار همکاری می‌کنند، آنها می‌خواهند از این طریق حملات به خاک سوریه را توجیه کنند. آژانس در ادامه می‌افزاید، تروریست‌هایی که قبلا با گروه تروریستی داعش همکاری کرده‌اند، اکنون با ایالات متحده و به‌اصطلاح با «نیروهای دموکراتیک سوریه» کار می‌کنند. به گفته وی، آنها خانواده‌ها را از مناطق تحت کنترل نیروهای دموکراتیک سوریه به پایگاه آمریکایی نزدیک میدان الجفره می‌برند. در آنجا، این افراد در حال آماده شدن برای تبدیل شدن به قربانیان یک حمله غیرواقعی شیمیایی توسط ارتش سوریه هستند.

دیکتاتور مخلوع تونس  متهم به قتل شد
در تونس زین‌العابدین بن‌علی، دیکتاتور پیشین این کشور و چندین تن از مقامات پیشین، به اتهام آدم‌ربایی، شکنجه و قتل در جریان انقلاب 2011 محاکمه می‌شوند. این نخستین محاکمه دادگاه ویژه عدالت انتقالی در تونس است. عدالت تدریجی، عدالت دوران گذار یا عدالت انتقالی  برای کشورهای جنگ‌زده یا درگیر با شورش‌های داخلی که در آنها اجرای قانون به حالت تعطیل درآمده است، در نظرگرفته شده است. دادگاه نظامی تونس در ۱۹ جولای ۲۰۱۲ بن‌علی را به‌طور غیابی به جرم دستور کشتار ۴۳ تظاهرکننده در جریان انقلاب تونس به حبس ابد محکوم کرد. بن‌علی در حال حاضر در عربستان سعودی به سر می‌برد.

اعتصاب سراسر یونان را فرا گرفت
مردم یونان از صبح چهارشنبه و در اعتراض به کاهش حقوق بازنشستگان، افزایش قیمت‌ها و مالیات‌ها، افزایش سن بازنشستگی و ناکارایی دولت در مبارزه با پدیده بیکاری، برای مدت 24 ساعت دست به اعتصاب سراسری زدند. در پی این اعتصاب گسترده، اتحادیه کنترل پرواز‌های فرودگاه‌ها، خطوط ریلی و اتوبوسرانی سراسر یونان، خطوط حمل‌ونقل زمینی و دریایی، بنادر، بانک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها، بیمارستان‌ها، رسانه‌های خبری گفتاری و نوشتاری سراسر این کشور، گمرکات و همه ادارات دولتی و خصوصی دیگر تعطیل شد.


دیدار مقتدا صدر با امیر کویت
مقتدا صدر، رهبر جریان صدر در عراق، سه‌شنبه‌شب با امیر کویت دیدار کرد. یک منبع سیاسی عراق تصریح کرد سفر صدر به کویت در چارچوب تلاش‌های مختلف برای پر کردن شکاف موجود بین عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انجام می‌شود. این منبع تاکید کرد که صدر به دنبال بهبود مناسبات با کشورهای حاشیه خلیج‌فارس از طریق دولت آینده است و تلاش دارد توازنی در مناسبات خارجی عراق بین ایران و کشورهای عربی ایجاد کند. وی افزود، صدر معتقد است عراق باید مناسبات متوازن با همه کشورها داشته باشد تا آزادی عمل در انتخاب تصمیمات خود بر اساس منافع خویش را در اختیار بگیرد. فهرست تحت رهبری صدر یعنی «سائرون» که بیشترین کرسی‌های پارلمانی را از آن خود کرده، در حال رایزنی‌ها با دیگر ائتلاف‌های پیروز برای تشکیل بزرگ‌ترین فراکسیون پارلمانی است.
 


Page Generated in 0/0052 sec