printlogo


کد خبر: 193373تاریخ: 1397/3/10 00:00
اخبار

برجام اروپایی تأثیری  بر وضعیت اقتصادی کشور ندارد
دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی گفت: ما خیلی امیدوار نیستیم تضمین‌های اروپا شکل بگیرد هرچند این موضوع تأثیری هم بر حیات برجام و وضعیت اقتصادی کشور ندارد. پرویز سروری در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به ضمانت‌های اروپا برای استمرار برجام اظهار داشت: امیدواریم حقوق مسلم ما در برجام استیفا شود هر چند خیلی به این موضوع امیدوار نیستیم که طرف اروپایی قادر به انجام چنین کاری باشد، چرا که آنها ظرفیت مقاومت در برابر آمریکا را ندارند. دبیرکل جمعیت رهپویان انقلاب اسلامی تصریح کرد: مهم‌ترین تحریم‌های ما تحریم‌های مربوط به آمریکا بوده است لذا با توجه به استمرار این تحریم‌ها و خروج آمریکا، برجام از ماهیت اصلی خود خارج شده است. وی بر همین اساس خاطرنشان کرد: از این منظر ما خیلی امیدوار نیستیم تضمین‌های اروپا شکل بگیرد و این موضوع تأثیری بر حیات برجام و وضعیت اقتصادی کشور داشته باشد.

انتقاد از بی‌توجهی به نظر کارشناسان در مذاکرات هسته‌ای
استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه تهران می‌گوید در همه دنیا برای تصمیم‌گیری یک اتاق فکر دارند و کسانی در این اتاق‌های فکر نظر می‌دهند که شاید تحلیل‌شان با مقامات متفاوت باشد اما آیا باید به آنها بگوییم «بی‌سواد هستید یا دست و صورتتان را باید با صابون بشویید؟» به گزارش تسنیم، ابراهیم متقی در نشست «تجربه ماندگار» که با هدف بازخوانی و تبیین بیانات و مواضع مقام معظم رهبری درباره برجام در موسسه پژوهشی- فرهنگی انقلاب اسلامی برگزار شد، با اشاره به مذاکرات برجام خاطرنشان کرد: سال 2015 آمریکایی‌ها فکت شیت خود را منتشر کردند اما ما فکت‌شیت منتشر نکردیم و مسؤولان ما در مصاحبه‌ها می‌گفتند تحریم‌ها پایان یافته اما این ادعای آنها با فکت‌شیت آمریکایی‌ها متفاوت بود. استاد دانشگاه در ادامه گفت: در همه دنیا برای تصمیم‌گیری یک اتاق فکر دارند و کسانی در این اتاق‌های فکر نظر می‌دهند که شاید تحلیل‌شان با مقامات متفاوت باشد اما آیا باید به آنها بگوییم «بی‌سواد هستید یا دست و صورت‌تان را باید با صابون بشویید؟» متقی یادآور شد: ‌البته در مذاکرات وین نهایی یکسری از اساتید دانشگاه مطالعات جهان را با خود برده بودند. این اساتید می‌گفتند «ما در آنجا در یک هتل 5 ستاره بودیم و شرایط مناسب بود اما هرچه می‌گفتیم چه کمکی از ما برمی‌آید، هیچ همفکری و کمکی از ما نخواستند، در آن مدت نتوانستیم 5 دقیقه با آقای عراقچی یا ظریف صحبت کنیم».

آمریکا رئیس صداوسیما را تحریم کرد
وزارت خزانه‌داری آمریکا چند مقام مسؤول، سازمان و گروه ایرانی دیگر را که نام روسای صداوسیما و زندان اوین در میان آنها دیده می‌شود، تحریم کرد. به گزارش فارس، دفتر نظارت بر دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا، در ادامه جنگ اقتصادی با ایران، چند مسؤول و شخصیت شناخته‌شده جمهوری اسلامی را تحریم کرد. در تحریم جدید، نام «عبدالعلی علی‌عسکری» رئیس سازمان صداوسیما و «حسین الله‌کرم» رئیس شورای هماهنگی حزب‌الله دیده می‌شود. نام «عبدالحسن فیروزآبادی» هم در این فهرست دیده می‌شود که با توجه به تاریخ تولد اعلامی، به نظر می‌رسد آمریکایی‌ها در پی تحریم «ابوالحسن فیروزآبادی» دبیر شورای عالی فضای مجازی بوده‌اند. نام «عبدالصمد خرم‌آبادی» معاون دادستان کل کشور، «عبدالحمید محتشم» دبیرکل انصار حزب‌الله و سردبیر نشریه یالثارات الحسین و «حمید استاد» مسؤول انصار حزب‌الله مشهد در این فهرست آورده شده است. در بخش ارگان‌ها، نام گروه «انصار حزب‌الله»، زندان اوین و گروه برنامه‌‌‌‌‌‌‌‌نویس هانیستا به عنوان نهادهای مشمول تحریم‌های ثانویه آمریکا عنوان شده است. آمریکایی‌ها پس از خروج از برجام، به تحریم شخصیت‌های جمهوری اسلامی ایران روی آوردند و در یکی از رسانه‌ای‌ترین اقدامات‌شان، «ولی‌الله سیف» رئیس کل بانک مرکزی را به اتهام انتقال پول برای مقاومت اسلامی لبنان، تحریم کردند. درباره سیف البته تحریم «تروریست بین‌المللی» اعمال شده بود ولی در تحریم اخیر، همه اشخاص و نهادها صرفاً تحت «تحریم‌های ثانویه» قرار گرفتند، یعنی ورودشان به خاک آمریکا ممنوع است، اموال‌شان در آمریکا مصادره می‌شود و اتباع آمریکایی حق معامله با آنها را ندارند.
 


Page Generated in 0/0053 sec