printlogo


کد خبر: 193379تاریخ: 1397/3/10 00:00
محمدرضا عارف برای دومین بار در مجلس دهم در رقابت با علی لاریجانی، شکست خورد و از ریاست بر مجلس بازماند
همان همیشگی!

گروه سیاسی: انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی دیروز چهارشنبه در ساختمان هرمی‌شکل میدان بهارستان در حالی برگزار شد که هر 3 فراکسیون فعال مجلس از چند روز قبل پشت در‌های بسته، جلسات مستمر خود را برای کسب همه کرسی‌های هیات‌رئیسه در سال سوم، آغاز کرده بودند. هر چند در دومین سال انتخاب هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، هیچ فراکسیونی طمعی به صندلی علی لاریجانی نداشت و او یگانه کاندیدای ریاست مجلس بود اما امسال نه‌تنها آنها برای 11 صندلی هیات‌رئیسه کاندیدا داشتند که هر کدام نیز کاندیدایی برای ریاست در نظر گرفته بودند. به گزارش «وطن امروز»، در انتخابات سال سوم هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی، علی لاریجانی کاندیدای فراکسیون مستقلان ولایی، حمیدرضا حاجی‌بابایی کاندیدای فراکسیون نمایندگان ولایی و محمدرضا عارف کاندیدای فراکسیون امید بودند. در دور اول انتخابات ریاست‌مجلس شورای اسلامی، محمدرضا عارف هر چند توانست با کسب 114 رای، از سایر رقبا پیش بیفتد اما به جهت اینکه هیچ کدام از کاندیداها حائز نصاب لازم نشده بودند، انتخابات به مرحله دوم کشیده شد. در این مرحله اما انصراف حمیدرضا حاجی‌بابایی به نفع علی لاریجانی، باعث شد آرای او به سبد علی لاریجانی ریخته شود و لاریجانی با کسب 147 رای برای سومین سال رئیس مجلس شورای اسلامی شود. در این مرحله محمدرضا عارف با کسب 123 رای از ریاست بر مجلس بازماند. این دومین باری است که فراکسیون امید تلاش می‌کند محمدرضا عارف را بر کرسی ریاست مجلس بنشاند اما نمی‌تواند و با شکست به انتظار انتخابات بعدی می‌نشیند. نخستین باری که فراکسیون امید در انتخابات ریاست مجلس کاندیدا معرفی کرد به سال 95 و تشکیل مجلس دهم باز می‌گردد. در آن سال جریان اصلاح‌طلب و حامیان دولت که با لیست امید در انتخابات شرکت کرده بودند با ادعای اینکه بیشترین کرسی مجلس را تصاحب کرده‌اند، عارف را کاندیدای ریاست مجلس کردند و ریاست او را بر مجلس قطعی می‌دانستند و به دنبال تصاحب هیأت‌رئیسه نیز بودند. آنها که ریاست عارف بر مجلس دهم را «گام دوم» مدل جدید سیاست‌ورزی خود می‌پنداشتند، با کسب 103 رای در مقابل 173 رای علی لاریجانی، از تصاحب ریاست مجلس دهم بازماندند تا در نخستین محک مجلس، وزن واقعی فراکسیون اصلاح‌طلبان و حامیان دولت مشخص شود. آنان در سال دوم انتخاب هیات‌رئیسه مجلس، برای ریاست مجلس هیچ گزینه‌ای معرفی نکردند تا علی لاریجانی بی‌رقیب بماند اما امسال با توجه به اینکه فراکسیون نمایندگان ولایی برای ریاست مجلس، کاندیدا معرفی کرده بود، فراکسیون امید هم همان کاندیدای سابق را برای ریاست مجلس معرفی کرد اما این بار نیز این فراکسیون ناکام از انتخاب ریاست مجلس بیرون آمد تا بار دیگر وزن این جریان سیاسی در مجلس مشخص شود. حامیان این جریان سیاسی که در انتخابات ریاست مجلس بار دیگر شکست خوردند، انتخاب نواب رئیس مجلس یعنی مسعود پزشکیان و علی مطهری را به پای فراکسیون امید می‌نویسند. در مجلس اما انتخاب نواب رئیس، ارتباط چندانی به گرایش سیاسی و فراکسیون نمایندگان ندارد و این موضوع بیشتر به نوع مراودات پزشکیان و مطهری با نمایندگان مربوط است. شاهد این ادعا نیز تعداد آرای پزشکیان و مطهری است. دیروز مسعود پزشکیان با 157 رأی(34 رای بیشتر از آرای عارف) و علی مطهری با 143 رأی نواب رئیس اول و دوم مجلس دهم در سال سوم شدند.
براساس این گزارش، انتخابات هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی برای سال سوم، روز گذشته در مجلس شورای اسلامی برگزار شد. در این انتخابات هر 3 فراکسیون مجلس که از چند روز قبل رایزنی‌ها و جلساتی برای تصاحب کرسی‌های هیات‌رئیسه داشتند، لیست‌های 12 نفره برای انتخاب هیات‌رئیسه ارائه داده بودند. نخستین و جدی‌ترین بخش این انتخابات، انتخاب رئیس مجلس شورای اسلامی بود. امسال هر 3 فراکسیون کاندیدایی برای ریاست بر مجلس داشتند. محمدرضا عارف کاندیدای فراکسیون امید، حمیدرضا حاجی‌بابایی کاندیدای فراکسیون نمایندگان ولایی و علی لاریجانی کاندیدای فراکسیون مستقلان ولایی بودند. پس از رای‌گیری و شمارش آرا عارف ۱۱۴ رای، حاجی‌بابایی ۵۴ رای و لاریجانی ۱۰۱ رای از مجموع 272 رای با احتساب 3 رای باطله کسب کردند اما با توجه به اینکه هیچ کدام از این 3 نفر نتوانستند آرای اکثریت را به دست آورند، انتخاب ریاست مجلس 2 دوره‌ای شد تا در دور دوم، فردی که اکثریت نسبی را از آن خود کند، بتواند بر کرسی ریاست مجلس تکیه بزند. پیش از برگزاری دور دوم انتخابات ریاست مجلس، حمیدرضا حاجی‌بابایی با قرار گرفتن پشت تریبون اعلام کرد به نفع علی لاریجانی از انتخابات انصراف می‌دهد. این اتفاق در مجلس حاشیه‌هایی نیز به دنبال داشت و برخی نمایندگان فراکسیون امید به هیات‌رئیسه مجلس اعتراض کردند که انصراف حاجی‌بابایی خلاف آیین‌نامه است اما علی لاریجانی، رئیس مجلس اعلام کرد این اقدام خلاف آیین‌نامه نیست. پس از رای‌گیری مجدد در مجلس، علی لاریجانی با کسب 147 رأی در مقابل 123 رای محمدرضا عارف مجدداً به عنوان رئیس پارلمان برای سومین سال فعالیت مجلس دهم برگزیده شد. در این دور از انتخابات 9 رأی هم باطل اعلام شد. پس از مشخص شدن نتیجه انتخابات ریاست مجلس، محمدرضا عارف، رئیس فراکسیون امید مجلس با حضور در جایگاه  انتخاب مجدد علی لاریجانی به ریاست مجلس را تبریک گفت.
نواب رئیس؛ پزشکیان و مطهری
در ادامه جلسه دیروز، مسعود پزشکیان و علی مطهری از فراکسیون امید، عبدالرضا مصری از فراکسیون ولایی و هادی قوامی از فراکسیون مستقلان برای نایب‌رئیسی اول و دوم نامزد شدند. همچنین محمد دهقان از فراکسیون ولایی و عزت‌الله یوسفیان‌ملا از فراکسیون مستقلان انصراف دادند و با اعلام نتایج آرای نمایندگان درباره انتخاب نواب رئیس، مسعود پزشکیان با کسب 157 رای به عنوان نایب‌رئیس اول و علی مطهری با کسب 143 رای به عنوان نایب‌رئیس دوم انتخاب شدند. عبدالرضا مصری 134 رأی و هادی قوامی 81 رأی به خود اختصاص دادند. نمایندگان پس از انتخاب نواب هیأت رئیسه، وارد انتخاب دبیران و کارپردازان (ناظران) هیات‌رئیسه مجلس شدند. از میان 22 کاندیدا برای تصدی پست دبیری هیات‌رئیسه مجلس دهم، محمدعلی وکیلی (فراکسیون امید) با 134 رأی، سیدامیرحسین قاضی‌زاده‌هاشمی (فراکسیون نمایندگان ولایی) با 129 رأی، علی‌اصغر یوسف‌نژاد (فراکسیون مستقلان) با 129 رأی، علیرضا رحیمی (فراکسیون امید) با 104 رأی، احمد امیرآبادی‌فراهانی (فراکسیون نمایندگان ولایی) با 98 رأی و اکبر رنجبرزاده (فراکسیون نمایندگان ولایی) با 95 رأی از مجموع 278 رای مأخوذه به عنوان دبیران هیات‌رئیسه مجلس انتخاب شدند. رنجبرزاده و محمدحسین فرهنگی هر دو 95 رأی را از آن خود کرده بودند که بین این 2 فرد قرعه‌کشی و در نهایت اکبر رنجبرزاده انتخاب شد. نمایندگان پس از انتخاب رئیس، نواب رئیس و دبیران هیأت‌رئیسه، به انتخاب ناظران (کارپردازان) هیات‌رئیسه مجلس دهم پرداختند. پس از رأی‌گیری در صحن مجلس، اسدالله عباسی (فراکسیون نمایندگان ولایی) با کسب 96 رأی، بهروز نعمتی (فراکسیون مستقلان ولایی) با کسب 96 رأی و محمد آشوری‌تازیانی (فراکسیون مستقلان ولایی) با 89 رأی از مجموع 241 رای مأخوذه به عنوان ناظران (کارپردازان) هیات‌رئیسه مجلس برگزیده شدند. در مجموع در انتخابات هیات‌رئیسه مجلس در سال سوم، 2 فراکسیون مستقلان و نمایندگان ولایی 8 کرسی هیات‌رئیسه مجلس را از آن خود کردند.

لاریجانی مدیون رأی فراکسیون اصولگرایان است
نماینده مردم اصفهان انصراف حاجی‌بابایی به نفع علی لاریجانی را ایثار از جانب کاندیدای نمایندگان ولایی عنوان کرد. حجت‌الاسلام احمد سالک در گفت‌وگو با فارس، با اشاره به نشست روز چهارشنبه فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: در نشست فراکسیون پس از ساعت‌ها بحث و بررسی به این نتیجه رسیدیم که ما باید لیست جداگانه‌ای برای هیات‌رئیسه ارائه و اعلام کنیم. وی ادامه داد: زمانی که لیست مجزای فراکسیون اصولگرایان ارائه شد التهابی در صحن مجلس به وجود آمد و فراکسیون‌‌های مستقلان و امید نیز تلاش‌های گسترده‌ای کردند.  سالک افزود: در گام اول ما به این نتیجه رسیدیم اعلام موضع فراکسیون چقدر دارای اهمیت است و بر معادلات تاثیر می‌گذارد و نکته دوم اینکه در کشیده شدن انتخابات به دور دوم حاجی‌بابایی ایثار کرد زیرا وی می‌توانست کنار نکشد اما ترجیح داد برای منافع مجلس و ملت کنار بکشد. وی در همین زمینه گفت:‌ آقای حاجی‌بابایی می‌توانست در صحنه بماند اما شرایط مجلس را بررسی کرد و به این نتیجه رسید به نفع ملت است که وی کنار بکشد البته پیام خود را نیز به ملت داد. سالک در خاتمه عنوان کرد آقای لاریجانی در چنین وضعیتی مدیون رای فراکسیون اصولگرایان است.
 


Page Generated in 0/0084 sec