printlogo


کد خبر: 193397تاریخ: 1397/3/12 00:00
ستاره‌‌های ایران اجازه پوشیدن نایکی را ندارند
تحریم به فوتبال هم رسید

نیویورک‌تایمز فاش کرد کمپانی نایکی قصد دارد مانع استفاده از کفش‌‌های این کمپانی توسط بازیکنان ایران در جام‌جهانی شود. با خروج آمریکا از برجام و اعمال دوباره تحریم‌ها علیه ایران، کمپانی‌‌های آمریکایی برای جلوگیری از اقدامات دولت این کشور، در حال قطع همکاری با ایران هستند و در این بین، بعضی از این کمپانی‌ها تصمیمات عجیبی هم اتخاذ می‌کنند. از جمله کمپانی نایکی که قصد دارد استفاده از کفش‌‌های این کمپانی توسط بازیکنان ایران را ممنوع کند. در چنین شرایطی، کمپانی آلمانی آدیداس می‌تواند خود را از حالا و قبل از آغاز رقابت‌‌های جام‌جهانی برنده جدال با رقیب خود یعنی نایک بداند، چرا که آدیداس امسال البسه تیم‌‌های بیشتری را تولید کرده است. البته این کمپانی آلمانی که اسپانسر رسمی تورنمنت نیز هست، احتمالا انتظار تاثیر مالی اندکی را دارد به این دلیل که رقابت‌‌های امسال در کشور روسیه برگزار می‌شود؛ کشوری که اقتصاد در آن افت کرده است. کسپر رورستد، مدیرعامل آدیداس در اوایل ماه مه‌ گفت: جام‌جهانی روسیه فرصت‌‌های مالی کمتری را نسبت به دوره قبلی آن در برزیل به همراه خواهد داشت اما در عین حال ما به آن نگاه ویژه‌ای داریم چون راه جذابی برای رساندن برند ما به زندگی در سطح جهانی است. از زمان جام‌جهانی 2014 به بعد، آدیداس خیلی سریع در زمینه‌‌های غیرفوتبالی فروش خود را رشد داده است و بویژه در بازار آمریکا برای بیرون راندن نایکی از رقابت خیلی تلاش کرده است. با این حال، فوتبال کماکان برای باقی ماندن تصویر آدیداس در ذهن‌ها، حائز اهمیت است؛ با اشاره به اینکه این کمپانی از سال 1970 تولید‌کننده توپ جام‌جهانی است و تا سال 2030 برای اسپانسرینگ این رقابت‌ها قرارداد دارد. همچنین هفته گذشته اعلام شد همکاری آدیداس و رقابت‌‌های لیگ قهرمانان اروپا تا سال 2021 تمدید خواهد شد. پس از اینکه نایکی در جام‌جهانی 2014 برای نخستین‌بار توانست لباس تیم‌‌های بیشتری را نسبت به آدیداس تولید کند، کمپانی آلمانی به رقابت بازگشت و امسال برای 12 تیم لباس تولید کرد که قدرتمندانی چون آلمان، اسپانیا و همچنین روسیه میزبان از جمله آنها هستند. نایکی در این دوره از جام‌جهانی تولید‌کننده لباس 10 تیم است که از برزیل، فرانسه و انگلیس به عنوان مهم‌‌‌‌‌ترین آنها می‌توان یاد کرد. مارک پارکر، مدیر اجرایی نایکی 2 ماه پیش گفت: جام‌جهانی اتفاق بسیار مهمی در ورزش است و ما به دنبال تقویت انرژی آن هستیم. در حالی که بستن قرارداد با تیم‌ها برای فروش لباس مهم است، یک اتفاق مهم‌‌‌‌‌‌تر برای کمپانی‌ها، در اختیار گرفتن اسپانسرینگ کفش‌‌های ستاره‌‌های فوتبال مانند کریستیانو رونالدو (نایک) و لیونل مسی (آدیداس) است. نایکی انتظار دارد 60 درصد کل بازیکنانی که در جام‌جهانی روسیه بازی می‌کنند، کفش‌‌های این کمپانی را بپوشند که حدود نیمی از بازیکنان آلمان و اسپانیا و سه‌چهارم روس‌ها در این آمار قرار دارند، با وجود اینکه لباس‌‌های آدیداس را به تن می‌کنند.
ایران، استثنای نایکی در جام‌جهانی 2018
یک استثنا برای این موضوع، ایران است. این کشور با تحریم‌‌های آمریکا و دونالد ترامپ روبه‌رو است. به همین دلیل نایکی اعلام کرده هیچ‌کدام از بازیکنان این تیم نمی‌توانند کفش‌‌های نایکی بپوشند و این در حالی است که لباس‌‌های آنها را نیز آدیداس تامین کرده است.
پوما در رده سوم، پشت‌سر غول‌ها
 سومین کمپانی، پوما است که اسپانسر تنها 4 کشور تقریبا متوسط در جام‌جهانی است. پوما در جام‌جهانی قبلی اسپانسر 8 تیم بود و با صعود نکردن مهم‌‌‌‌‌ترین تیم تحت قراردادش یعنی ایتالیا، شکست بزرگی در این دوره متحمل شده است. کمپانی آدیداس در سال 2014 فروش محصولات فوتبالی خود را 1/2 میلیارد یورو اعلام کرد. در آن سال 14 میلیون توپ رسمی رقابت‌ها و 8 میلیون لباس فروخته شد که 3 میلیون متعلق به تیم قهرمان یعنی آلمان بود. در سال 2016 هم این آمار به 5/2 میلیارد یورو افزایش یافت ولی یک درصد از درآمد کل آدیداس کم شده بود و از 5/14 درصد به 5/13 درصد رسیده بود.


Page Generated in 0/0058 sec