printlogo


کد خبر: 193406تاریخ: 1397/3/12 00:00
چهارگوشه

عقب‌نشینی شاه اردن  مقابل اعتصاب‌ها
پادشاه اردن در نخستین عقب‌نشینی در مقابل اعتصاب‌‌های اخیر در این کشور برای سرنگونی دولت، طی دستوری اجرای طرح افزایش قیمت‌ حامل‌های انرژی را متوقف کرد اما طرح افزایش مالیات بر درآمد همچنان به قوت خود باقی است. اردنی‌ها از چهارشنبه پیش در تظاهرات و اعتصاب‌‌های گسترده با فراخوان اتحادیه‌های صنفی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، در خیابان‌‌های امان شعارهایی علیه گرانی، لایحه جدید مالیات بر درآمد و نظام خدمات مدنی سر داده بودند. طی 3 روز اخیر صاحبان مراکز تجاری و فروشگاه‌ها در مرکز اردن محل کار خود را تعطیل کرده و بر در فروشگاه‌ها اعلامیه‌های اعتصاب چسبانده بودند. پیش‌بینی می‌شود عبدالله دوم، شاه اردن، تحت تاثیر این اعتصابات بار دیگر دولت را منحل کند.

حمله با خنجر در متروی آلمان
پلیس در شهر فلنسبورگ آلمان بامداد پنجشنبه یک نفر را که در یک ایستگاه قطار با سلاح سرد (چاقو) به یک فرد حمله کرده و سپس یک پلیس زن را زخمی کرده بود، به ضرب گلوله کشت. یک سخنگوی پلیس آلمان گفته از ارتباط این حادثه با تروریسم اطلاعی در دست نیست. روزنامه بیلد گزارش داد فرد مهاجم بعد از مشاجره با یک مسافر مرد با چاقو به او حمله‌ور شد. مسافر زنده ماند اما بشدت زخمی شد.


بازپس‌گیری میادین نفت در دیرالزور اولویت ارتش سوریه در نبرد بعدی است
اسد: مناطق تحت تصرف کردهای آمریکایی را آزاد خواهیم کرد
رئیس‌جمهوری سوریه با اشاره به لزوم خروج نیروهای آمریکایی از خاک این کشور، تأکید کرد که در صورت شکست مذاکره با کردهای تحت حمایت آمریکا، مناطق تحت تسلط آنان را به زور آزاد خواهند کرد. بشار اسد، روز پنجشنبه در گفت‌وگو با شبکه خبری «راشا تودی»، تصریح کرد که با هر پیشروی ارتش سوریه دشمنان این کشور در غرب و آمریکا در تلاشند کاری کنند جنگ دیرتر به پایان برسد. وی افزود: پس از آزادسازی حلب، دیرالزور، حمص و دمشق، دیگر واشنگتن برگه‌های خود را که مهم‌ترینش گروه تروریستی جبهه النصره بود، از دست داده است. رئیس‌جمهور سوریه در ادامه اظهار داشت، پس از اینکه مشخص شد النصره بخشی از گروه تروریستی القاعده است، واشنگتن در پی برگه‌ای بود که در واقع این برگه همان گروه «نیروهای دموکراتیک سوریه» است. وی درباره نیروهای دموکراتیک که تحت حمایت آمریکا قرار دارند و عناصر اصلی آن کُرد هستند، گفت: «در برخورد با نیروهای دموکراتیک 2 گزینه وجود دارد: نخست از طریق مذاکره و دوم استفاده از زور... در صورت شکست مذاکره با نیروهای دموکراتیک سوریه برای آزادسازی مناطقی که در تسلط آنان قرار دارد، از زور استفاده خواهیم کرد.» اسد با تأکید بر آزادسازی قطعی مناطق تحت تسلط نیروهای دموکراتیک چه آمریکایی‌ها باشند چه نباشند، خاطرنشان کرد: «آمریکایی‌ها باید کشور ما را ترک کنند و از رفتاری که در عراق با  آنان شد باید درس بگیرند... عراق استثنا نیست. سوریه نیز همینطور. ملت‌های ما در این منطقه دیگر حضور بیگانگان را قبول نمی‌کنند.» عبدالباری عطوان، تحلیلگر برجسته جهان عرب در تحلیل این سخنان بشار اسد نوشته است:  بشار اسد از سخن گفتن درباره جنوب سوریه بویژه منطقه درعا و القنیطره اجتناب کرد که می‌توان گفت نبرد شرق فرات علیه «نیروهای دموکراتیک سوریه» برای بازپس‌گیری مناطق تحت کنترل آنها بویژه در شرق دیرالزور، همان جایی که ذخایر بزرگ نفت و گاز وجود دارد، در مرحله بعدی در صدر اولویت‌های ارتش سوریه قرار می‌گیرد. اما تأکید بر این موضوع که نیروهای آمریکایی سوریه را همانند عراق ترک می‌کنند حاکی از آن است که طرحی برای تحقق این هدف تدوین شده که در راه‌اندازی جنگ چریکی نمود می‌یابد که به موجب آن، نیروهای آمریکایی هدف قرار می‌گیرند و دستگاه امنیتی سوریه نیز مهارت‌های زیادی در این چارچوب دارد. خلاصه آنکه جنگ چریکی باعث فرسایش نیروهای اشغالگر آمریکایی در عراق شد و آنها را به خروج از این کشور به منظور کاهش تلفات انسانی و مادی مجبور کرد. آیا اینک این سناریو بزودی تکرار خواهد شد؟ به نوشته عطوان، بعید نیست که اسد می‌خواست پیام هشدارآمیز دوگانه به آمریکایی‌ها و برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و به طور مشخص به عربستان سعودی بدهد.


Page Generated in 0/0048 sec